Sunday 28 October 2012

بازتاب گسترده سفر هیئت خبرنگاران افغانستان

سخن روز/
بازتاب گسترده سفر هیئت خبرنگاران افغانستان به روسیه
/23.10.201
برای نخستین بار طی ده سال اخیر هیئتی از مسئولان و خبرنگاران ارشد رسانه های افغانستان از روسیه بازدید بعمل آورد.

این سفر که از 15 میزان تا 21 این ماه( مطابق با 6 - 12...
اکتبر) ادامه یافت به ابتکار و همکاری مرکز مطالعات افغانستان معاصر و مرکز خبرنگاران افغانستان و پشتیبانی آژانس خبری نووستی و بنیاد حمایت از دیپلوماسی مردمی روسیه سازمان دهی گردیده بود.

گزارش تصویری

در ترکیب این هیئت 12 تن از مسئولان ارشد برخی از نهادهای خبرنگاری، مسئولان و خبرنگاران شماری از رسانه های مهم تصویری، صوتی، آژانس های مهم خبری از مرکز و ولایات مختلف افغانستان شامل بودند.

این هیئت در نخستین روز سفر با میزبانان این سفر در هوتل پرزدنت مسکو آشنا و در مورد برنامه هایشان بحث و تبادل نظر کردند.

خبرنگاران در دومین روز با همراهی نماینده گان نهادهای میزبان از آثار تاریخی شهر مسکو و جاهای دیدنی این شهر بازدید کردند و از نزدیک با تاریخ و تمدن کهن روسیه آشنا شدند.

در سومین روز از سفر که به دید و بازدید های رسمی اختصاص یافته بود ابتدا هیئت خبرنگاران افغانستان بنا به دعوت آژانس خبری نووستی، بزگترین خبررسانی روسیه از این آژانس بازدید به عمل آورد.

طی این برنامه مسئولان نهادهای خبرنگاری، رسانه ها و خبرنگاران افغانستان ضمن ملاقات با مسئولان ارشد بخش های مختلف نووستی، در مورد شیوه کار وسطح پوشش داخلی و بین المللی این بنگاه خبررسانی آشنا شدند و راهکارهای عملی ارتباط و همکاری با یک دیگر را مورد بحث قرار دادند.

سپس این هیئت با حضور در ایستگاه تلویزیون RT، مشهور ترین شبکه تلویزیون بیرون مرزی روسیه از نزدیک بخش های مختلف این رسانه را دیدن نموده و در مورد شیوه کاری آن به ویژه کانال عربی زبان آن آشنا شدند.

در این دیدار مسئولان شبکه آر تی و شماری از نماینده گان تلویزیون های افغانستان در زمینه ارتباط و همکاری حرفه های گفتگو کردند.

در ادامه سومین روز از این سفر هیئت ارشد فعالان رسانه ای افغانستان از اتحادیه سراسری ژورنالیستان روسیه دیدن و با وسیولود بوگدانوف، رئیس این اتحادیه و شماری از اعضای هیئت رئیسه آن ملاقات دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار نماینده گان نهادهای خبرنگاری ورسانه ای افغانستان پیشرفت ها و چالش های فراروی شان را با همکاران روس خود در میان گذاشتند. و با کارکرد اتحادیه ژورنالیستان روسیه نیز آشنا شدند.

وسیولود بوگدانوف نیز در سخنانی با عالی ارزیابی کردن ابتکارسازمان دهنده گان این سفر ازعلاقه این اتحادیه برای ارتباط کاری و همکاری متقابل با همکاران افغان خود خبرداد و گفت که به عنوان یک گام آغازین در این زمینه از فعالان رسانه ای افغانستان در همایش های بین المللی که به ابتکار اتحادیه ژورنالیستان روسیه دایر می گردد، دعوت به عمل خواهد آورد.

در چهارمین روز اعضای هیات افغانی با ضمیر کابلوف، نماینده خاص رئیس جمهور روسیه درامور افغانستان و پاکستان در وزارت خارجه روسیه ملاقات نمودند.

کابلوف دراین در دیدار در مورد تجربه خود از کار در افغانستان و شناخت اش از این کشور پاکستان سخن گفت و به تشریح دیدگاه روسیه در این زمینه پرداخت و در نهایت این نشست با پرسش های خبرنگاران و پاسخ نماینده ویژه روسیه برای افغانستان و پاکستان پایان یافت.

در ادامه بازدید های روز چهارم هیئت ارشد مسئولان و خبرنگاران افغانستان از روزنامه غیر دولتی کمرسانت بازدید و با مسئولان آن دیدار و گفتگو کردند.

مسئولان روزنامه کمرسانت دراین دیدار در مورد فعالیت گذشته این رسانه، پیشرفت ها و مشکلات خود توضیح دادند و دو جانب در مورد اوضاع کنونی افغانستان، شرایط آن پس از خروج قوای نظامی بین المللی در سال 2014، و نقش کشورهای مختلف بحث و تبادل نظر کردند.

پنجمین روز این سفر با بازدید از دومای دولتی آغاز شد وهیئت با خانم ولانتینا تیریشکووا، نخستین زن فضا نورد جهان و معاون کمیته روابط بین المللی دوما ملاقات کردند.

در این دیدار اوضاع افغانستان و اثرات نزدیکی پاکستان و روسیه بر این کشور مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و هیئت افغان نگرانی خود را از بازتاب کم اوضاع افغانستان به ویژه تحولات مثبت این کشور در رسانه های روسیه با خانم تیریشکووا ابراز کردند.

هیئت فعالان رسانه ای افغانستان همچنان با تاکید بر توسعه مناسبات فرهنگی، تجارتی و اقتصادی دو کشور خواستار توجه بیشتر پارلمان روسیه در این زمینه شدند.

معاون امور بین المللی دومای دولتی روسیه نیز در مقابل با ابراز خرسندی از دیدار این هیئت از مسکو گفت که افغانستان از اهمیت ویژه برای روسیه برخوردار است و آنها خواسته های مطرح شده را با جدیت پیگیری خواهند کرد.

پس ازاین دیدار هیئت با بازدید از مجمتع تلویزیونی «استانکینا» با بخش های مختلف این مجمتع به ویژه استدویوهای بزرگ آن از نزدیک آشنا شدند.

ملاقات با الکساندر گورنوف، ژورنالیست مشهور تلویزون روسیه از دومین برنامه این روز بود. گرونوف در این دیدار طی سخنانی در باره تاریخ ظهور تلویزیون شوروی و روسیه کنونی معلومات داد.

موضوع ایجاد "تلویزیون عامه" در فدراسیون روسیه از موضوعات دیگری بود که در جریان این ملاقات مورد بحث قرار گرفت.

در ششمین روز هیئت مسئولان و خبرنگاران ارشد افغانستان از انستیتوت اسلامی مسکو دیدن نمود. رئیس این موسسه تحصیلات عالی در مورد ایجاد و فعالیت این انستیتوت به مهمانان معلومات داده و دیدگاه خود را در مورد رویدادهای جهان اسلام ابراز نمود.

بازدید از سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در فدراسیون روسیه، دیگر برنامه رسمی این روز بود.

عزیزالله کرزی، سفیر مختار و نماینده فوق العاده افغانستان در روسیه ملاقات نمود. اعضای هیات چشم دید خود از مسکو و برداشت های خود از بازدیدها و دیدارهای انجام شده را با سفیر در میان گذاشتند.

سفیر افغانستان نیز در سخنانی سفراین هیئت به مسکو را یک رویداد مهم خواند و ضمن مهم خواندن تاریخ و نقش روسیه در عرصه بین المللی، میزان مناسبات میان افغانستان و روسیه در " بلند ترین سطح" طی سال های اخیر توصیف کرد.

در پایان برنامه فشرده آخرین روز این سفر، هیئت فعالان رسانه ای افغانستان از مرکز تجارتی افغانستان بازدید و با حاجی نادرشاه، رئیس این مرکز دیدار نمودند. دراین دیدار چگونگی فعالیت های تجارتی و اقتصادی افغان ها در روسیه به بحث گرفته شد و در نهایت اعضای هیئت در ضیافتی که از سوی این تاجر ترتیب داده شده بود، شرکت کردند.

بازتاب خبری سفر هیئت افغانی به مسکو در افغانستان گسترده بود، چنانچه چندین شبکه تلویزیونی، خبررسانی ها، روزنامه ها و رادیو ها در این مورد گزارشها و برنامه های ویژه نشر نمودند.

گزارش از زحل سرحد


No comments:

Post a Comment