Friday 19 October 2012

به سپرموشکی اروپایی ناتو پاسخ فنی خواهد داد

 
راگوزین: روسیه به سپرموشکی اروپایی ناتو پاسخ فنی خواهد داد
13:16
|
1391 / 07 / 27
 
مسکو، 27 مهر، خبرگزاری «ریا نووستی»/ ممکن است روسیه در روابط خود با ناتو در زمینه سپر موشکی از دیپلماسی به دادن "پاسخ فنی" رو آورد. این مطلب را "دمیتری راگوزین" معاون نخست وزیر روسیه روز پنج شنبه اظهار داشت.
راگوزین در دیدار با نمایندگان مجمع پارلمانی ناتو در مسکو گفت: "فعلا پاسخ روسیه به سپر موشکی تا درجه زیادی از ماهیت مجازی، سیاسی و دیپلماتیک برخوردار است اما ما در شرایط معینی مجبور خواهیم شد به دادن پاسخ فنیرو آوریم و فکر می کنم شما از این پاسخ خوشتان نیاید".
یادآور می شود روسیه و ناتو در اجلاس سران دو طرف در لیسبون در نوامبر 2010 درباره ایجاد سپر موشکی اروپایی به توافق رسیدند. روسیه معتقد است تدوین نظریه و معماری سپر موشکی اروپایی باید بر اساس برابر حقوقی صورت گرفته و تدابیر مناسبی را برای تقویت اعتماد و شفافیت در نظر بگیرد.
طرح های مربوط به پیشبرد سپر موشکی جهانی آمریکا از جمله بخش اروپایی آن مانعی در مناسبات روسیه و آمریکا است. مقامات آمریکا بارها اعلام کرده اند که فعالیت سپر موشکی علیه روسیه نیست و همکاری در زمینه ایجاد آن هم به نفع آمریکا و ناتو و هم به نفع مسکو است اما اینکه تضمین عدم فعالیت سپر موشکی اروپایی علیه روسیه کتبی و لازم الاجرا ار لحاظ حقوقی باشد، برای مسکو دارای اهمیت اصولی است .آمریکایی ها تا به حال چنین تضمیناتی را به روسیه نداده اند. مسکو در پاسخ تهدید می کند سیستم های موشکی "اسکندر" را در استان کالینین گراد مستقر کرده و تعداد دیگری از تدابیر نظامی ـ سیاسی را اتخاذ کند.

No comments:

Post a Comment