Monday 8 October 2012

ایا تروریزم در سوریه بدست خارجی ها است؟


آیا اعمال تروریستی در سوریه بدست خارجی ها سازمان داده می شود؟
Tag cloud: مقالات, سياست, در جهان
1.10.2012, 18:14
Photo: EPA
ارگان های امنیتی سوریه معلومات دادند که جنگیالان آمده از دیگر کشور ها قاعدتاً اقراد سازمنده و مجری اعمال ...
تروریستی در شهر های سوریه هستند.اردوی سوریه نیز می‌گوید که در میان اسیران و کشته شدگان در حلب بسیار زیاد خارجی ها دیده شدند.

ممکن بود در مورد ارگان های رسمی سوریه این ظن را داشته باشیم که خواهان رسیدن به اهداف خود هستند و می‌خواهند تأکید کنند که نیات جنگیالان با منافع سوری ها بیگانه است.اما منابع مستقل نیز در باره رشد تعداد خارجی ها در صفوف مخالفان حکایت می کنند، مثلا «پائولو سرژو پینیرا» کارمند عالیرتبه سازمان ملل و لخضر ابراهیمی نماینده ویژه آن سازمان در امور سوریه.

تفسیرگر ما به دیگر مدارک هم اشاره کرده گفت:

"یکی از موسسان جنبش «داکتران بدون مرز» جراح فرانسوی «ژاک برس» به صفوف یاقیان سوریه نفوذ کرد و شهادت کرد که تعداد خارجی ها در میان باصطلاح قیام کنندگان بصورت چشمگیر افزایش یافته و اکثرشان افراد متعصب ند.بنا بر دیگر منابع از نصف تا سه چهارم جنگیالان رو در روی اردوی سوریه اتباع دیگر کشور های عرب هستند. تعداد لیبیایی ها زیاد است و افرادی از آن کشورها هستند که در آنجا «بهار عربی» به پیروزی رسیده است و اقتصاد سقوط کرد و برای بسیاری از این افراد خدمت در سوریه وسیله پول درآوردن است.البته هر فرد بیکار در وطن خود برای این حاضر و آماده نیست. در سوریه که در آن جنګ طی یک و نیم سال جریان دارند اقتصاد سقوط نکرد ، مردم کار میکنند ، حقوق می‌گیرند و کارخانه ها مغازه ها و بانک ها و بازار ها باز ند، در این موقعیت جنگیالان ممکن این نه به رژیم بلکه مردم سوریه نقرت پیدا کنند و به این خاطر در نواحی اشغالی داد و بیداد کرده و در اراضی تحت کنترل دولت مرتکب اعمال تروریستی می‌شوند".

حتی بخشی از بیدادگری های یاقیان سوریه در مورد باشندګان بی‌دفاع کافی است که جهان آن‌ها را بعنوان جنایتکار و ترورسیت داغ ننگ کند . اما غرب در قبول علایم مشخص و آشکار قتل و کشتار از طرف جنگیالان در سوریه عجله ندارد،هر چند به زحمت اعتراف می‌کند که در میان آن‌ها افراد زیاد وابسته به القاعده هستند.توضیح این برخورد دوگانه چیست؟ عقیده کارشناس «ویکتور نادوین – رایوسکی » در این باره چنین است:

"غرب در ابتدای باصطلاح بهار عربی سر در گم شد. بعد متوجه شد که تغییرات ناگزیر است و سعی کرد تا آن‌ها را به طرفی لازم برای خود سوق دهد و برای این کار در شرق نزدیک قشر میان حال را تغذیه کرد که آنرا روشنفکران غرب زده می نامند .اما این قشر بسیار نازک است و نه این قشر بلکه اسلام گرایان و بخش افراطیون سر بلند کردند.هدف واقعی غرب برقراری دمکراسی نبود ،هدفش برقراری کنترل بر این منطقه دارای اهمیت راهبردی بوده و یکسویی با رادیکال ها برایش کاملاً قابل قبول از آب در آمد.در لیبیا اینطور بود و در سوریه همین رخ می‌دهد به این خاطر خارجی ها هم پاسخ گوی خونریری در سوریه است".

نتایج این یکسویی بسیار پیچیده خواهد بود.برای شرق نزدیک در حکم بی ثباتی فزاینده و تلفات جدید و برای غرب همکاری آن با رادیکال های سلافی چیز خوبی ببار نمی‌آورد. مراحل قبلی این دوستی عجیب این را به ثبوت رسانده است. پایان این مراحل همیشه بد و دور از تعجب بود. می گویند: اگر با گرگ‌ها بازی شروع کردی از اینکه تو را گاز گرفتند گله نکن.




No comments:

Post a Comment