Friday 12 October 2012

سياست, اخبار, در جهان

از مطبوعات:کار اعمار سه ساختمان جدید در پوهنتون بامیان تکمیل و به بهره برداری سپرده شد /کاروان محافظین محمد کریم خلیلی مورد حمله مخالفان مسلح قرار گرفت /در اثر حمله طیاره بی پیلوت امریکایی، 18 تن در وزیرستان شمالی کشته شدند/معاونان اوباما و رامنی به یکدیگر تاختند/نصرالله: هواپیمای بی‌سرنشین سرنگون‌شده ساخت ایران بود/یان کوبیش: حکومت افغانستان در مبارزه با ازدواج کودکان تلاش بیشتر کند /مقامات تاجک و ازبک در مورد ادامهء قاچاقاق مواد مخدر به کشور های شان نگرانی دارند
وضع صحی ملاله یوسف زی که طالبان طی حمله زخمی ساخته بودند، روبه بهبود می باشد
وضع صحی ملاله یوسف زی 14 ساله که در نتیجه طالبان طی حمله زخمی شده بود، تدریجاً ثبات می یابد و روبه بهبود می باشد، در این باره اژانس فرانس پرس به نقل از رهبری نظامی پاکستان خبر داده است. دخترک در انستیتوت کاردیولوژی نیروهای مسلح پاکستان در شهر راولپندی در شمال کشور بستری می باشد. گروپ دوکتوران پیوسته بر وضع صحی دخترک نظارات میکنند. طوریکه قبلاً اطلاع داده شده بود، مقامات پاکستان مبلغ 100 هزار دالر انعام به خاطر دستگیری طالبان که بر ملاله یوسف زی حمله نموده، اعلام داشته اند. ملاله یوسف زی در ناحیه سر و گردن جراحات برداشته است. ملاله یوسف زی به خاطر تعلیم دختران در دره سوات در ایالت خیبر – پشتونخوا مبارزه میکرد. او در سن 11 سالگی برضد طالبان مبارزه خود را اغاز نموده بود. طالبان پاکستانی مسوولیت حمله بر ملاله یوسف زی را بردوش گرفته و اعلام داشته که در صورت زنده ماندن براو دوباره حمله خواهند کرد.
احمد ضیاء مسعود، رئیس جبهه ملی، میگوید که تمرکز زدایی در نظام سیاسی کشور یک آرمان اساسی این جبهه است.

"بخش عمده از بی ثباتی وبدامنی درافغانستان برمیگردد به عوامل وزمینه یی که ساخت متمرکز نظام کنونی به علاوه فساد و آن هم ناشی از ساختار و سیستم بسته کنونی است."
حاجی محمد محقق، عضو دیگر جبهه متحد، نظریات مشابه دارد.
"نظامی که متمرکزاست کارآمدی اش کم است. اعتماد ملی در (این نوع نظام) اندک، مشارکت (مردمی) ضعیف و استبداد در آن اوج میگیرد."
مخالفین
اما رحیم پشتونیار،یک فعال سیاسی، با این نظریه که نظام موجود متمرکز است موافق نیست. او میگوید نظام موجود بیشتر منقسم و از هم پاشیده است.

"من نظام فعلی را یک نظام متمرکز نمی بینم. قوتهای که درین نظام است ویا شخصیتها و احزاب وگروهای که درین نظام شمولیت دارند، هیچگاه ممثل یک نظام متمرکز نیستند."
در سیمیناری که از جانب جبهه ملی در باره بررسی ابعاد نظامهای ریاستی و فدرال برگذار گردیده بود، شماری از اشتراک کننده گان بر اهمیت اقتصاد در تعیین نظام تاکید ورزیدند.

قانون اساسی افغانستان نظام سیاسی کشور را، متمرکز و ریاستی تعیین کرده است که به باور شماری از آگاهان ولایات را در تصمیم گیری های محلی مقید و محدود میسازد. هر گونه تغییر نظام باید اول در قانون اساسی گنجانیده شود و برای تغییر این قانون باید، لویه جرگه فراخوانده شود.
انتقال برق فصلی تاجکستان به ولایات شمال و کابل
به طورموقتی قطع شده است اما یک مقام عالی شرکت برشنا افغانستان می گوید ولایات تحت پوشش این برق با مشکل بی برقی مواجه نخواهد شد. شرکت برشنای افغانستان همچنین برنامه های مختلفی را روی دست دارد که مطابق آن تا سال 2020 میلادی سراسر افغانستان از برق مستفید خواهند شد.

ذولفقار اسماعیلیان کارشناس اقتصادی تاجک در دوشنبه تاجکستان می گوید که قرارداد انتقال برق تاجکستان به افغانستان که سال گذشته امضا شد، مطابق آن، تاجکستان فقط به ارسال برق برای فصل تابستان موافقت کرده است.
او گفت: "مطابق این قرارداد، تاجکستان برق رافقط درفصل گرما می دهد یعنی در وقتی که برق در تاجکستان اضافی است وحالا که سردی ها شروع می شود و آن مقدار برق تولید می شود برای مردم تاجکستان کافی است به آن خاطر انتقال برق به افغانستان قطع می شود."
ناظر یادگاری، سخنگوی شرکت 'برق تاجک، نهاد خدماتی دولتی تاجکستان، این خبر را تایید کرده است.
عبدالرازق صمدی، رئیس عمومی شرکت برشنا افغانستان، می گوید که قطع برق تاجکستان به معنی کاهش برق به ولایات شمال افغانستان و قطع برق به کابل می باشد اما از طرفی نیز بی برقی کابل و بعضی ولایات همجوار آن از طریق برق وارداتی ازبکستان تامین می شود
 
​​​​برق فصلی تاجکستان به افغانستان تنها نیازهای ولایات شمال و کابل و چندین ولایت معدود همجوار کابل به برق را تامین می کند.

تولید داخلی برق
به گفته این مقام مسوول شرکت برشنا، افغانستان تنها قادر است 20 درصد برق تولید داخلی دارد و 80 درصد واردات برق خارجی است. کشورهایی که افغانستان از آنها برق وارد می کند شامل ازبکستان، تاجکستان، ترکمنستان، ایران است.

آقای صمدی میگوید که تاجکستان حاضر است در فصل تابستان روزانه 350 مگاوات برق به افغانستان ارسال کند اما افغانستان به خاطر مصارف برق زمستانی خود واردات برق از تاجکستان و ازبکستان را مساویانه از هر کشور روزانه 150 مگاوات تقسیم کرده است.

او میگوید افغانستان تا سال 2020 به سه هزار مگاوات برق ضرورت دارد و تا سال 2032 به چهار هزار تا چهاز هزار و پنصد مگا وات برق نیاز خواهد داشت.

صمدی افزود شرکت برشنای افغانستان درنظردارد مطابق ماستر پلان خویش تا سال 2020 به سرتاسر افغانستان برق برساند.

خبرگزاری آزاد 'ایشیا پلاس' تاجکستان گزارش داده است که طی تابستان گذشته شرکت 'برق تاجک' - تامین کننده برق افغانستان است - به حجم تقریبا 450 میلیون کیلو وات برق به افغانستان فراهم کرده است

No comments:

Post a Comment