Sunday 17 February 2013

لیبیا دو سال بدون قدرت

لیبیا دو سال بدون قدرت
دومین سالروز آغاز جنگ های داخلی را مردم لیبیا با تظاهرات استقبال کردند. اکثر مردم این کشور به این عقیده هستند که بعد از سقوط رژیم قذافی دولت کنونی نتوانسته است امنیت را تامین نماید.
قیام به تاریخ 17 فبروری 2011 در لیبیا آغاز شد.اما دولت تصمیم گرفت که سالگرد آنرا به تاریخ 15 فبروری تجلیل نماید. وضع در لیبیا خوب نیست. به همین لحاظ بعضی شرکت های هوانوردی اروپائی پرواز های خود را به لیبیا قطع نمودند.
عدم ثبات, دولت فعلی را شهرت نمیدهد. در اکثر نواحی دور از شهر ثبات وجود ندارد. بر علاوه قاچاقبران, گروپ های جهادی علاوه گردیده است که از مالی آمده اند. بنا براین در مورد دموکراسی که غربی ها میگفتند, حالا فقط شرایط زندگی قرون وسطی را بیاد میاورد. رفعت سعید احمد رئیس مرکز تحقیقات استراتیژیکی میگوید:
"ضربه نیروهای ناتو نتنها کشور مترقی لیبیا را به عقب رانده به قرون اوسطی فرستاد, بلکه جنگ داخلی را ایجاد نموده است.در حقیقت حکومت را ایجاد نمودند که اصلاً نمیتوان مردمی نامید, زیرا توانایی تامین امنیت را ندارد و کشور را از انشعاب به علایم مذهبی و ملیتی نجات دهد".
این حالت لیبیا هیچ کسی را حیران نمیسازد. تحلیلگران این نوع رشد رویداد ها را پیشبینی میکردند. ستانیسلاف تاراسوف در این ارتباط میگوید:
"نتنها سیاستدانان روسی, بلکه غربی نیز این پیشبینی را میکردند. اکنون لیبیا تقسیم بندی گردیده است. ممکن در آینده دو و یا سه کشور جدید بوجود بیاید. بین بعضی نواحی ها ساحه سرحدی ایجاد گردیده است. قذافی بین مردم توافق را پیدا میکرد و توازن را تامین مینمود. اکنون قدرت در دست یک گروپ قرار دارد. غرب به جز از جنگ دیگر چیزی را پیشنهاد نمی تواند."
چیز که مربوط به نزدیکی ها میشود در این مورد میتوان گفت که ثبات و امنیت تامین نمیگردد. دولت فعلی در خدمت غرب قرار خواهد داشت. باریس دوریس در پرتو این موضوع میگوید:
"ما گسترش اسلامگرا های افراطی را در لیبیا مشاهده می نمایم که در مالی و الجزایر دیده میشود. این همه ارتباط با رویداد های لیبیا دارد. در دوران قذافی علیه افراطی ها مبارزه میگردید. دولت وضع را تحت کنترول داشت. بیشتر از 600 رهبران این افراطی ها در محابس بندی بودند که بعد از سقوط رژیم قذافی از محابس رها گردیدند.
سیاستدانان وضع کنونی لیبیا را "قلمرو بدون قانونیت" نامیدند که آشتی ملی اصلاً مطرح نیست. حالا لیبیا بلر تیل را بیاد میاورد که مشعل آتش به او نزدیک شده است.

No comments:

Post a Comment