Sunday 3 February 2013

جلب پرتو نادری خلاف قانون است

نـی: جلب پرتو نادری خلاف قانون است
پرتو نادری، یک تن از نویسندگان و شاعران مشهور کشور می‌گوید که لوی‌سارنوالی، دستور جلب او را – به‌دلیل نوشتن مقاله‌ای- صادر کرده است.
این مقاله، هفت‌ماه پیش و تحت عنوان «چه کسی رییس‌جمهور آینده را انتخاب می‌کند»، در روزنامه‌های «آرمان ملی» و «ماندگار» منتشر شده بود. مقاله، پس از اظهارات داوودعلی نجفی، وزیر کنونی ترانسپورت و هوانوردی و رییس پیشین دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات، نوشته شده بود؛ اظهاراتی که آقای نجفی در آن گفته بود، او حامد کرزی را رییس‌جمهور ساخت و الا داکتر عبدالله برنده‌ی انتخابات بود.اما با گذشت چندین ماه از انتشار این مقاله، اکنون پرتو نادری می‌گوید که جلب لوی‌سارنوالی، چندین بار برایش رسیده است. آقای نادری به روزنامه 8صبح گفت: «پولیس به دفترم آمده و مرا به ناحیه چهارم برده و مکتوب داده که باید به لوی‌سارنوالی بروم.» او هم‌چنین افزود: «نجفی(وزیر ترانسپورت) مستقیما از دفتر خود مکتوب نوشته کرده و شکایت خود را مکتوبی و رسمی به لوی‌سارنوالی افغانستان داده است. این شکایت به کمیسیون رسیدگی به تخطی‌های رسانه‌ای صورت نگرفته است. هم‌چنین کمیسیون رسیدگی به تخطی‌های رسانه‌ای، باری به‌خاطر نوشتن این مقاله، مرا و یا مدیر مسوول را احضار نکرده است.»
اما براساس قانون رسانه‌ها، شاکی باید ابتدا به کمیسیون رسیدگی به تخطی‌های رسانه‌ای مراجعه کند؛ در صورتی که کمیسیون یادشده نتواند موضوع را حل کند، برای انجام تحقیقات بیشتر، موضوع را به لوی‌سارنوالی راجع می‌کند. اما کمیسیون، بدون در جریان گذاشتن آقای پرتو نادری، پرونده‌اش را به لوی‌سارنوالی فرستاده است.
با این‌حال، برخی از نهادهای مدافع حقوق خبرنگاران به صدور حکم جلب آقای نادری توسط لوی‌سارنوالی، واکنش نشان داده و این اقدام را غیرقانونی توصیف کرده‌اند.
صابر فهیم، گزارشگر «نی»، حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد، می‌گوید که ابتدا وزیر ترانسپورت برای رسیدگی به این قضیه، به کمیسیون رسیدگی تخطی‌های رسانه‌ای شکایت می‌کرد. او گفت: «نی و دیده‌بان رسانه‌ها، این اقدام را غیرقانونی می‌داند.» آقای فهیم افزود: «حلقاتی در درون نظام، در انتظار فرصت‌اند تا آزادی بیان را به چالش بکشند.»
هم‌چنین شماری از اعضای مجلس نمایندگان در باره اقدام لوی‌سارنوالی برای جلب پرتو نادری واکنش نشان داده می‌گویند که راه قانونی برای رسیدگی به تخطی‌های رسانه‌ای، در قانون رسانه‌ها مشخص شده است. اسدالله سعادتی، نماینده ولایت دایکندی در مجلس نمایندگان، می‌گوید در صورتی‌که رسیدگی به تخطی رسانه‌ای طبق قانون صورت نگیرد، هر اقدامی که صورت می‌‌گیرد، خلاف قانون است. آقای سعادتی گفت: «در یک کشور قانونمند که قانون در آن حاکمیت دارد و کشوری‌که آزادی بیان در آن به‌رسمیت شناخته شده، همه‌ی شهروندان و انسان‌ها حق دارند که عقیده‌شان را مطابق قانون و مسوولانه بیان بکنند.» آقای سعادتی با تاکید بر طی کردن مراحل قانونی رسیدگی به شکایت رسانه‌ای، افزود: «اگر مراحل قانونی را طی نکرده باشد یا مستقیم شکایت به لوی‌سارنوالی صورت گرفته باشد و لوی‌سارنوالی مستقیما بدون در نظرداشت مراحل قانونی، اقدام کرده باشد، واضح است که یک امر خلاف قانون است.» اسدالله سعادتی تاکید کرد که اقدامات خلاف قانون، آزادی بیان را در کشور محدود می‌کند.
در همین‌حال، بکتاش سیاوش، نماینده کابل در مجلس نمایندگان، در صفحه فیس‌بوک خود نوشته که پس از اطلاع یافتن از صدور حکم جلب آقای نادری، به لوی‌سارنوالی در تماس شده و از این نهاد خواسته است که از بازداشت پرتو نادری خودداری کند. آقای سیاوش نوشته است: «از آن‌جایی‌ که پرونده آقای نادری در مسیر خلاف قانون با دخالت نهادهای عدلی و قضایی و بدون تصمیم‌گیری کمیسیون تخلفات رسانه‌ای در حضور آقای نادری پیش می‌رود، از رییس دفتر لوی‌سارنوال خواستم تا ارجاع پرونده به مسیر اصلی که کمیسیون رسیدگی به تخلفات رسانه‌ای می‌باشد، از فشار آوردن به نهادهای امنیتی برای بازداشت آقای نادری خودداری کند.»
بکتاش سیاوش از وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز خواسته است تا پرونده آقای نادری و داوودعلی نجفی، وزیر ترانسپورت را در مطابقت به قوانین کشور و با حضور هر یک از این افراد در کمیسیون رسیدگی به تخلفات رسانه‌ای روی‌دست گرفته و رسیدگی به این پرونده را به مسیر اصلی آن برگرداند

هشت صبح

No comments:

Post a Comment