Saturday 23 February 2013

مصوونیت قضایی عساکر امریکایی با برگزاری لویه جرگه حل نمی شود»

مشکل مصوونیت قضایی عساکر امریکایی با برگزاری لویه جرگه حل نمی شود»
احمد ضیا مسعود رییس جبهه ملی افغانستان
05.12.1391
هر چند حکومت افغانستان بر برگزاری لوی جرگه عنعنوی بخاطر تصمیم گیری در مورد دادن مصوونیت قضایی به سربازان امریکایی پس از سال 2014 میلادی تاکید کرده است، اما شماری از احزاب سیاسی برگزاری چنین نشست را غیر قانونی می دانند.

... این گرو های سیاسی تاکید کرده اند که حکومت باید برای حل این مشکل مشوره شورای ملی و احزاب سیاسی فعال در کشور را جویا شود.

احمد ضیا مسعود رییس جبهه ملی افغانستان به روز شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که برگزاری لوی جرگه مشکل مصوونیت قضایی نیرو های امریکایی در افغانستان را حل کرده نمی تواند:

« به عوض اینکه در حل مسایل ملی از طریق نهاد های سیاسی عمل بکنند، از طریق ساختار ها و نهاد های خیلی سنتی که هیچ نوع مطابقت با شرایط زنده گی یک جامعه دیموکراتیک ندارد می خواهند که عمل بکنند.
مصوونیت قضایی به عسکر امریکایی داده شود یا نه؟
ما به حیث یک نهاد سیاسی پارلمان داریم و در پارلمان افغانستان تمام شخصیت های مطرح کشور که مردم به آنها رای داده اند شامل می باشند و این وکیلان نماینده گی از کل مردم افغانستان می کنند.»

در هفتهء گذشته شماری از اعضای شورای ملی کشور نیز از این اقدام رییس جمهور انتقاد کردند.

آنها گفتند که یگانه مرجع تصمیم گیری در مورد دادن مصوونیت قضایی به سربازان امریکایی در کشور، شورای ملی و نهاد های سیاسی می باشند.

تلاش نمودیم تا در مورد این تقاضای احزاب سیاسی نظر مقام های افغان را داشته باشیم، اما با وجود تماس های مکرر موفق نشدیم.

در همین حال برخی از کارشناسان حقوقی می گویند که بر اساس قانون اساسی کشور رییس جمهور حق دارد تا لوی جرگه را در همچو موارد برای گرفتن مشوره مردم برگزار کند.

اما این آگاهان می گویند که تصمیم نهایی را باید شورای ملی افغانستان، حکومت و احزاب سیاسی بگیرند.

ستار سعادت یکی از این کارشناسان در مورد گفت:

« به نام هر چیزی که مشوره می کند، از صلاحیت های حکومت است، اما در مورد بودجه همچو مسایل مهم است که آیا در بودجه سالانه دولت افغانستان این مساله مطرح بوده یا نه، چرا که برگزاری این گونه جرگه ها، مصارف گزاف می خواهد.
اما از لحاظ اینکه حکومت افغانستان جرگه را برگزار کند و صلاحیت تصمیم گیری را به آنها بدهد، قطعاً اینگونه جرگه ها جنبه الزامی ندارد و چیزی دیگر در همچو قضایا گفته نمی توانند و همچنان تصمیم هم گرفته نمی توانند.»

آقای سادات همچنان می گوید که اگر هزینه برگزاری این لوی جرگه در بودجه افغانستان در نظر گرفته نشده باشد، برگزاری آن در مغایرت با قانون در کشور قرار دارد.

انتقادات از برگزاری لوی جرگه عنعونی برای مشوره روی چگونگی دادن مصوونیت قضایی به نیرو های امریکایی پس از سال 2014 در حالی مطرح می شوند که رییس جمهور کرزی در سخنرانی های اخیر اش برای برگزاری این جرگه تاکید کرده است.

هم اکنون کابل و واشنگتن سرگرم مذاکرات برای امضاء قرارداد امنیتی می باشند و سومین نشست این دو کشور در ماه گذشته میلادی در کابل برگزار گردید.

با امضای این قرارداد، چگونگی حضور نیرو های امریکایی پس از سال 2014 میلادی در افغانستان، مصوونیت قضایی این نیروها و کمک های امریکا به نیرو های امنیتی افغان مشخص می شوند.

جمشید حبیب زاده

No comments:

Post a Comment