Thursday 7 February 2013

سلاح مخفی اوباما در مبارزه با تروریزم

Джон Бреннан США

جان برینان: سلاح مخفی اوباما در مبارزه با تروریزم

 
7.02.2013, 18:06
عکس: EPA
مجلس سنای کانگرس امریکا جلسه استماعیه در باره تقرر جان برینان در مقام رئیس سی ای ای اغاز نموده است. تحلیگر استخبارات با تجربه کار 25 ساله مقام را بدست می اورد که قبل از ان در ان جنرال پیتریوس ایفای وظیفه میکرد. کارشناسان در پشت این تعویض نظامی به شخص ملکی تغییر اولویت های واشنگتن در « جنگ تروریستی» مشاهده میکند. صحبت قبل از همه راجع به دادن نقش بزرگ به سیا در عملیات محرم بر ضد گروه های تروریستی در سراسر جهان مطرح بحث می باشد.
برینان از سال 2009 در باره مسایل مربوط به مبارزه با تروریزم دستیار بارک اوباما بود. بعد از اعمال تروریستی 11 سپتمبر سال 2001 و تا سال 2005 او رهبری مرکز ملی مبارزه با تروریزیم بردوش داشت. او به زبان عربی ازادانه صحبت میکند. همین برینان بود که ستراتیژی استفاده از طیارات بی پیلوت را برای نابودسازی طیارات بی پیلوت انهایی طرح نمود کسی را که واشنگتن به تروزیم مظنون می داند.
فیودور لوکیانوف مدیر مسوول مجله " روسیه در سیاست جهانی" باور دارد که تقرر برینان در مقام ریاست سی ای ای اشکارا به معنی تغییر اولویت ها می باشد:
این همه در چارچوب دوکتورین عمومی اداره اوباما می گنجد. خاصتاً اداره دوره دوم ریاست جمهوری. اداره او اشتهای کمتر فعالیت های بزرگ مقیاس، مداخلات و جنگ ها دارد. این مساله به هیگل نامزد مقام پنتاگون، وزیر خارجه و شخص اوباما مربوط میگردد. از همینرو به عملیات طیارات بی پیلوت و ضربات نقطوی توجه زیادی مبذول خواهد گردید. از این نقظه نظر بسیار سمبولیک است که حالا جان بینان به صفت رهبر سی ای ای مقرر میگردد.
هیچکس در این مورد شک و تردید ندارد که برینان را تائید میکنند. برینان را از مدت ها قبل به این متهم میکنند که او از شکنجه زندانیان و ایجاد زندان های سری سی ای ای حمایت میکرد. فقط به همین خاطر اوباما مجبور گردید در سال 2008 از تقرر برینان در این مقام صرفنظر کند.
مدافعان حقوق بشر امریکا ضربات طیارات بی پیلوت را اصلاً جواز دولتی کشتار می نامند.
قصر سفید همه اتهامات را رد میکند و میگوید که از نقطه نظر قانون چنین اعمال – کاملاً قابل قبول می باشند. جی کارنی سکرتر مطبوعاتی رئیس جمهور در تاریخ 6 فبروری در کنفرانس کوتاه مطبوعاتی در قصر سفید گفت:
ما چنین ظربات را وارد می سازیم، چون انها برای کاهش تهدید برای امریکا، جلوگیری از توطیه ها و برای نجات جان امریکایان ضروری می باشند. این ضربات قانونی، اخلاقی و هوشیارانه اند.
سازمان های مدافع حقوق بشر، منجمله در خود امریکا، نظر کاملاً متفاوت دارند. این سیاست مواد بنیادی قانونی اساسی امریکا را که میگویند که حکومت حق زندگی اتباع بدون اساسمندی مربوطه حقوقی ندارد. حنا شمسی نماینده اتحادیه ازادی های مدنی امریکا در زمینه چنین تبصره نمود:
ما مثال بسیار خطرناک ایجاد میکنیم. ما به ماموران بلند رتبه حق کشتن اتباع امریکا و اتباع کشورهای دیگر را میدهیم. در این صورت هیچگونه محاکم برحق بودن اساسمندی های مورد استفاده را بررسی نمی کند. به هیچ محکمه اجازه بررسی این مساله داده نمی شود که ایا برای چنین قتل ها اساس کافی ثبوت ها وجود دارد یا خیر.
جلسه استماعیه با نشر گزارش جدید در امریکا راجع به زندان های مخفی سیا در اروپا و کشورهای دیگر مطادف بود. از این پروگرام مجموعاً 54 کشور حمایت نموده اند. بحث پیرامون نامزدی برینان، طوریکه تحلیگران میگویند، شاید چند روز طول کشد.
 
vor


No comments:

Post a Comment