Tuesday 12 February 2013

چین در حال گسترش زیرساخت های اطلاعاتی

چین در حال گسترش زیرساخت های اطلاعاتی برای جاسوسی و ضبط اطلاعات بر علیه ایالات متحده است
12.02.2013, 08:19
© Flickr.com/kryptyk/cc-by-nc-sa 3.0:تصویر
آقای "واسیلی کاشین"، رئیس مرکز پژوهش های استراتژیکی و تکنولوژی در رابطه با روابط ایران و چ...ین در زمینه زیرساخت های اطلاعاتی اظهار داشت:

"بر اساس اخبار و گزارش های دریافتی از سوی رسانه های غربی، ایران اقدام به عقد قرارداد در مورد همکاری در زمینه ساخت سامانه های الکترونیکی اطلاعاتی با کشور چین نموده است. چنین قراردادهایی در رده سری بوده و ذکر آن در نشریات آزاد به احتمال فراوان، نتیجه ی درز اطلاعات از سوی یکی از سازمان های جاسوسی غرب می باشد."

بر پایه ی اطلاعات دریافتی از سوی برخی منابع، حفاظت اطلاعات و امنیت کشور (حاواک) ایران به همراه شرکت صنایع الکترونیک ایران (صاایران) اقدام به عقد توافق نامه همکاری با بخش 12، سومین واحد فرماندهی ارتش آزادی بخش خلق چین نمودند. بر اساس این توافق نامه، طرفین اقدام به انجام همکاری در زمینه ساخت سیستم های جاسوسی الکترونیکی خواهند نمود. یکی از رادیوهای کانادا برای اولین بار اقدام به درج این خبر نمود و در گزارش های خود نوشت که چینی ها به متخصصان ایرانی روش های نوین شنود را یاد می دهند.

رسانه ها از دیگر مفاد این توافق نامه حرفی به میان نیاورده اند. آنچه روشن است از وقایع اخیر و اطلاعات بدست آمده تنها می توان چنین استنباط نمود که میان دو کشور ایران و چین، تبادل اطلاعاتی در زمینه جاسوسی الکترونیکی رد و بدل می شود.

ستاد کل سومین واحد فرماندهی ارتش آزادی بخش خلق چین را می توان مدلی مشابه با آژانس امنیت ملی ایالات متحده تلقی نمود. مرکز این ستاد در محله هایدیان شهر پکن واقع شده است. از فعالیت های این ستاد می توان به قطع و کنترل سیگنال های رادیویی، شنود صحبت های تلفنی شهروندان و همچنین جاسوسی در دنیای سایبری اشاره نمود.

اطلاعات دریافتی درباره نحوه ی مدیریت چنین ساختارهای از سوی رسانه های گوناگون با یکدیگر تفاوت های بارزی داشته و هیچ کدام به میزان کافی کامل نیستند. بررسی ها و تحقیقات غرب در مورد سومین واحد فرماندهی نشان داده است که ستاد کل این واحد در شهر شانگهای قرار دارد. همچنین دوازدهمین بخش از آن دارای چند پایگاه در نقاط مختلف چین بوده و مسئولیت کنترل و هدایت موشک های مخابراتی جاسوسی این کشور را بر عهده دارد. این بخش تمامی دستورات خود را از سوی سومین واحد فرماندهی گرفته و به نظر نمی رسد قدرت تصمیم گیری و عقد قراردادهای بین المللی را داشته باشد. لازم به ذکر است که موشک های مخابراتی جاسوسی چین، تنها در بخش علوم هوافضا و فن آوری چین "CASC " طراحی و به تولید می رسند و واحد 3 فرماندهی هیچ مسئولیتی در قبال انجام این امور بر عهده ندارد.

آقای کاشین بر این عقیده است که به سختی می توان هرآنچه در مورد این قرارداد گفته می شود را جدی گرفت.

وی در ادامه می افزاید:

"به نظر می رسد که این اخبار تنها حاکی از شک و تردید های غرب در مورد همکاری های میان ایران و چین در زمینه موشک های جاسوسی است. به احتمال فراوان، کمک های چین به ایران، غرب را از این که ایران نیز به چنین سیستم های دست پیدا کند، ترسانده است. ایالات متحده در سیاستی و از طریق انتشار این خبر در مطبوعات و رسانه ها امیدوار است که به نحوی ادامه این همکاری ها را متوقف کند."


دوازدهم فوریه (سه شنبه 24 بهمن 1391) رادیو صدای روسیه


به نظر می رسد که چین نیز در برنامه های خود قصد دارد از خاک ایران برای انجام عملیات مخابراتی جاسوسی استفاده نماید. کشور ایران در محلی قرار دارد که اطراف آن از نیروهی نظامی ایالات متحده اشباع شده است. استفاده از خاک ایران برای انجام عملیات جاسوسی به کشور چین این امکان را می دهد که از فاصله نزدک نحوه تاکتیک نیروهای آمریکایی را زیر نظر داشته و از آخرین تغییرات در زیرساخت های نظامی آن کشور آگاهی پیدا کند. بدیهی است که ایران نیز تا حد امکان چین را در این کار یاری خواهد نمود.

برخی از مطبوعات آمریکایی در اخبار خود مقالاتی را در مورد انجام عملیات مشابه از سوی چین در خاک کوبا به چاپ رساندند. گفته می شود که استقرار ایستگاه مخابراتی جاسوسی چینی در خاک کوبا در اوایل دهه 2000 و تنها مدتی پس دستور ولادیمیر پوتین مبنی بر خروج و ترک نیروهای روسیه از شهر لوردس، انجام گرفت.

آقای کاشین در آخر خاطرنشان می کند که تبدیل شدن چین به یک ابرقدرت جهانی و توسعه فعالیت های آن در جهان، کنترل قدرت های این کشور در کشورهای سوم را اجتناب ناپذیر می سازد.

No comments:

Post a Comment