Wednesday 6 February 2013

کرزی شرایط دیکته میکند



افغانستان – پاکستان در لندن: کرزی شرایط دیکته میکند

афганистан пакистан великобритания карзай зардари карзай кэмеронمناسبات بین افغانستان و پاکستان,
 سياست, در جهان, اخبار, اسيا
5.02.2013, 20:08
: EPA

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان و همتای پاکستانی او اصف علی زرداری در ملاقات شان در لندن بر توافق در باره عقد موافقت نامه صلح با طالبان در جریان شش ماه دست یافتند. رهبران دو کشور، برعلاوه این، در مورد عقد موافقت نامه مشارکت ستراتیژیک در خزان سال روان توافق نمودند. طوریکه دیوید کامرون صدراعظم انگلستان میزبان این مذاکرات اعلام داشت، حالا تمام اختلافات بین کابل و اسلام اباد در باره مذاکرات با طالبان به گذشته تعلوق گرفته اند. ولی ایا واقعاً هم چنین است؟ به تبصره مبصر رادیوی «صدای روسیه» پیوتر گنچاروف در این مورد توجه فرمائید.
دیوید کامرون خوشبینی خود را پنهان نمی کرد. شاید این کار با درنظرداشت نقش پاکستان در باره مساله افغانستان که حامد کرزی در مصاحبه خود با روزنامه «گاردین» توضیح نموده، صورت گرفته باشد. کرزی اعلام داشت که "در افغانستان صلح فقط از برکت عقد موافقت نامه بین ما و طالبان فرا نمی رسد". " صلح فقط زمانی فرا میرسد، وقتیکه عناصر خارجی که در ایجاد بی ثباتی، جنگ ها و بی قانونی در افغانستان شرکت دارند، در مذاکرات شرکت ورزند".
درک این مشکل نیست که مقصد حامد کرزی از عناصر «خارجی» چه بود. و سوال عمده در همینجا اغاز میشود و ان اینکه مقامات عالی سیاسی و نظامی در اسلام اباد تا چه حد برای تحقق این توافقات اماده اند؟ از هیچکس پوشیده نیست که پاکستان گویی دو حکومت است – حکومت رسمی و غیررسمی که از نظر نفوذ از حکومت قانونی کم نیست. به همین ارتباط، طوریکه پیوتر توپیچکانوف کارشناس مسایل پاکستان عقیده دارد، نباید انتخابات اینده پارلمانی و ریاست جمهوری را در پاکستان، مانند پرابلم های کهن بین دو کشور، را فراموش کرد:
این باعث تردید میگردد که تا چه حد موافقت نامه های مجوزه بعد از ان تحقق خواهند یافت، وقتیکه در نتیجه انتخابات رهبران در پاکستان تغییر کنند. به عقیده او، مشکل دوم مساله کهن «خط دیورند» است. صحبت در باره مناسبات پایدار با کابل، طوریکه موافقت نامه مشارکت ستراتیژیک ایجاب میکند، نهایتاً همراه با ریسک می باشد.
توپیچکانوف میگوید: واضح است که انها هرگونه پروسه صلح را در خود افغانستان تخریب خواهند کرد. بدون کنترول مطمئین بر سرحد افغانستان و پاکستان، انها بدون مشکل از ان عبورو مرور خواهند کرد و دست به حملات مختلف خواهند زد. و عمل تروریستی پر سروصدا میتواند پروسه صلح را برهم بزند، طوریکه اکثراً در مناسبات بین هند و پاکستان رخ داده است.
ولی این ملاقات یک ویژه گی دارد که ان را از ملاقات های دیگر متمایز می سازد. اشکارا معلوم میشد که کرزی در لندن جهت بدست گرفتن ابتکار عمل از انگلستان و امریکا در پروسه حل صلح امیز بدست بگیرد و نظر به امکانات بازی خود را بر همتای پاکستانی خود اصف علی زرداری تمیل کند. او قسماً به این کار موفق شده است.
رهبر افغانستان از طریق مطبوعات انگلیسی به وضاحت و صرحت تمام شرایط پیشبرد این مذاکرات را در قطر مشخص ساخت: نمایندگان طالبان مکالف اند اسناد تحریری داشته باشند که صلاحیت انها را در مورد پیشبرد مذاکرات تائید کنند؛ مذاکرات را از جانب افغانستان شورای عالی صلح پیش می برد، نه کسی دیگر؛ هرگونه مذاکرات دیگر غیر رسمی مستثنی شمرده میشوند و قانونی بوده نمی توانند.
شش ماه برای دستیابی بر صلح با طالبان مدت زمان چندان زیاد نمی باشد. دستیابی بر این مامول در چنین مدت ساده نخواهد بود، حتی اگر همه صادقانه نه تنها در حرف، بلکه در عمل جهت این کار تلاش ورزند. ولی از همین نقطه نظر اطمینان کامل در زمینه وجود ندارد.

No comments:

Post a Comment