Tuesday 12 February 2013

جنرال دنفورد جنگ امریکا را خاتمه می دهد»

جنرال دنفورد جنگ امریکا را خاتمه می دهد»
24.11.1391
کریسشن ساینس مانیتر
روزنامه کریسشن ساینس مانیتر، در مورد سپردن مسوولیت قومانده نیرو های امریکایی به یک جنرال این کشور در افغانستان، مقالهء را نشر کرده و همین موضوع را به تحلیل گرفته است....

به نوشته روزنامه، جنرال نیرو های بحری امریکا خروج شماری زیاد از نیرو های امریکایی را از افغانستان نظارت می کند و طویل ترین جنگ در تاریخ ایالات متحده را به پایان می رساند.

جنرال جوزیف دانفورد به روز یکشنبه در یک مراسم خاص قوماندانی عمومی نیرو های بین المللی در افغانستان را به عهده گرفت و به حاکمیت ملی این کشور تاکید کرد.

کریسشن ساینس مانیتر می نویسد: رییس جمهور کرزی با آنکه برای شرکت در این مراسم از سوی آیساف دعوت شده بود، اما در آن اشتراک نداشت.

به نوشته روزنامه، سخنگوی حامد کرزی از تبصره در این مورد خودداری کرده است.

اما جنرال مارتین دیمپسی لوی درستیز اردوی امریکا بعداً گفت که فکر می کند حضور مقامات حکومت افغانستان در این مراسم، در سطح مناسب قرار داشت.

کریسشن ساینس مانیتر در بخشی از مقاله اش اظهارات جنرال جان آلن قوماندان سابق نیرو های بین المللی در افغانستان را نقل کرده که گفته است:
« نیرو های افغان از افغان ها دفاع می کنند و حکومت افغانستان برای آنها سهولت های را فراهم می کند تا برای اتباع این کشور خدمت کنند، این یک پیروزی بوده و پیروزی همین گونه است.»

روزنامه به نقل از مقامات می گوید: در حالی که فعالیت های مخالفین دولت افغانستان، به صورت یک مشکل بزرگ باقی مانده، موجودیت فساد اداری در داخل حکومت، یک تهدید درازمدت برای این کشور به حساب می آید.

کریسشن ساینس مانیتر بخشی از اظهارات جنرال آلن را نقل کرده که گفته است: فکر می کنم که کرزی میکانیزم های را برای مبارزه با فساد ایجاد کرده. اما ما به مرحلهء رسیده ایم که تنها اظهارات و سخن گفتن که یک زمان دلگرم کننده بود، حالا کافی نیست.

دیلی تلیگراف
روزنامه بریتانیایی دیلی تلیگراف موضوع دیگری را به بررسی گرفته و نوشته است: طالبان رها شده از زندان های پاکستان دوباره به جنگ رو آورده اند.

روزنامه می نویسد: بیست و هشت تا سی تن از طالبان افغانی، برای ایجاد نیت خوب میان کابل و اسلام آباد و همچنان تشویق طالبان برای یکجا شدن با پروسه صلح، از سوی پاکستان رها شدند.

اما به نوشته دیلی تلیگراف، اینکه رهبران طالبان حالا در کجا استند، معلوم نیست.

رهبران افغان ماه گذشته در دیدار با دیوید کامیرون صدراعظم بریتانیا این نگرانی را مطرح کردند که طالبان رها شده از زندان های پاکستان، با پروسه صلح کدام همکاری نکرده اند.

دیلی تلیگراف به نقل از یک مقام امنیتی در اسلام آباد نوشته که می گوید: تا حالا روشن نیست که طالبان رها شده در کجا استند.

روزنامه می افزاید: این موضوع مشخص شده که دو یا سه تن از همین افراد، در منطقه سرحدی میان افغانستان و پاکستان، به خط اول نبرد ها باز گشته اند.

نویسنده همین مقاله در ادامه نوشته است: مقامات افغان به همین خاطر خواهان داشتن نقش در پروسه رهایی طالبان شده اند.

دیلی تلیگراف همچنان می افزاید: یکی از انتخاب ها این خواهد بود که نماینده گان افغان، از زندانی های طالبان که قرار است رها شوند، دعوت کنند تا به تلاش های مصالحه یکجا شوند و به این ترتیب از آنها بخواهند تا سایر دوستان خود را به ترک جنگ و بر زمین گذاشتن سلاح شان تشویق کنند.

روزنامه از یک مقام ارشد افغان که نامش گرفته نشده، گزارش می دهد که با طالبان رها شده از زندان های پاکستان، تقریباً هیچ تماس برقرار نشده است.

به گفته همین مقام افغان، این افراد گروه طالبان، تا هنوز تحت کنترول مقامات پاکستانی قرار دارند.

No comments:

Post a Comment