Tuesday 19 February 2013

iزلمی رسول , و عطامحمد نور

زلمی رسول: کار بالای ساختن دکتورین سیاست خارجی افغانستان جریان دارد
--------------------------------------------
والی بلخ به دولت مرکزی پیشنهاد نمود تا در تذکره های الکترونیکی که قرار است توزیع آن در آین...دهء نزدیک آغاز شود، باید در کنار این که به تمام اتباع افغانستان، افغان خطاب می شود، قوم آن نیز ذکر شود و در صورتی که این کار انجام نشود، قوم زدای خواهد بود. وی گفت: ادامه مطلب...
..........................................

01.12.1391
زلمی رسول وزیر امور خارجه افغانستان می گوید، دکتورین سیاست خارجی کشور ها در شرایط ساخته می شود که سیاست تعیین شده باشد، اما افغانستان از ده سال بدین سو با دوره های مختلف تغییر در سیاست خارجی کشور های دنیا و منطقه رو به رو بوده است.

این تغییرات، تاثیرات مستقیم بالای افغانستان داشت و به همین منظور افغانستان ناگزیر بود سیاست های مقطعوی داشته باشد، تا کشتی را به ساحل برساند.

وی افزود که به همین اساس آنها نتوانسته اند، دکتورین سیاست خارجی افغانستان را بسازند. اما اکنون کار بالای آن جریان دارد. وی اظهار داشت:
« فعلاً به مرحلهء رسیده ایم که قوت های خارجی در ختم سال 2014 افغانستان را ترک می کنند و مسوولیت های عام و تام به دست خود ما می افتد و منطقه را هم تا حالی فهمیدیم که نقاط نظر شان در مورد ما چیست و دنیا را هم تا اندازهء می دانیم، پس در این وقت لازم بود که دوکتورین سیاست خارجی خویش را برای پنج سال آینده که تغییر هم خواهد کرد، بسازیم.»

وزیر خارجه گفت، به همین منظور آنها چندی قبل نشست بزرگ را در کابل با جمع از سفرای افغانستان در کشور های دنیا راه اندازی کردند تا روی ساختن دوکتورین سیاست بحث نمایند و عنقریب قادر با ساختن آن خواهند شد.

زلمی رسول گفت:
«کشور های دنیا تعهدات بزرگ را در قبال تجهیز نیرو های امنیتی افغان داشته اند، اما حاضر به دادن تجهیزات بزرگ که در جنگ میان دو کشور از آن کار گرفته می شود، نیستند.»

وی به عنوان نمونه از کمک چندین بال طیاره ترانسپورتی امریکایی و خریداری چند بال هلیکوپتر های روسی توسط امریکا نیز یاد آوری کرد.

عطا محمد نور والی بلخ هم در سخنرانی خویش خواهان روشن شدن سیاست خارجی افغانستان در قبال کشور های دنیا و همسایه شد.

وی گفت، در صورتی که دولت مرکزی سیاست شفاف و روشن در این بخش داشته باشد والیان و زیران می دانند که چگونه با کدام کشور باید کار های شان را تنظیم نمایند.

والی بلخ به دولت مرکزی پیشنهاد نمود تا در تذکره های الکترونیکی که قرار است توزیع آن در آیندهء نزدیک آغاز شود، باید در کنار این که به تمام اتباع افغانستان، افغان خطاب می شود، قوم آن نیز ذکر شود و در صورتی که این کار انجام نشود، قوم زدای خواهد بود. وی گفت:
« اقوام به این تشویش هستند که همین معیار که کدام قوم چقدر در افغانستان است، از روی چی تثبیت شود؟ همگی تشویش شان از این است که اگر تذکره ها به همین قسم تقسیم شود ،یک نوع پالیسی ملت زدای است و در محافل همین تشویش موجود است و خدا نخواسته این مشکل کلان نشود.»

وزیر امور خارجه کشور در حالی می گوید که دوکتورین سیاست خارجی افغانستان را می سازند که همواره اپوزیسیون دولت از نبودن سیاست مشخص خارجی و داخلی دولت افغانستان در مسایل مختلف انتقاد نموده اند.

عبدللطیف سهاک، بلخ

 

No comments:

Post a Comment