Monday 10 September 2012

برګشت به دوره طالبان

افغانستان: دوران طالبان دوباره برمیگردد

سحر پرنیان – هنرپیشه موفق افغانستان بعد از تهدید مرگ از طرف تندروهای اسلامی، مجبور به فرار از وطن گردید. بعد از آنکه خواهرخنده اش بنفشه هنرمند افغانی را در کابل به قتل رسید، به او گوشزد کردند که نوبت ترور وی نزدیک شده است.
رسانه های خبری افغانستان یگانه علت تهدیدات به آدرس این دختر را نقش ارزنده وی در فلم سریال کمیدی «وزارت خانه» میدانند که در آن موضوع فساد و بی کاری در موسسات دولتی مورد انتقاد قرار گرفته است.
امروز نه تنها هنرمندان و یا آواز خوانان مورد تهدید تروریستها قرار میگرند, بل خانمان که به ارگانهای دولتی کار میکنند، دختران مکاتب که مصروف آموزش علم هستند, نیز زندگی خود را با امن حس نمیکنند. گرچه اسلام به زنان کار و تحصیل را ممنوع ننموده است، وخانمان افغان تمام اصول اسلامی را هم در خانه و بیرون رعایت میکنند اما باآن هم مورد تهدید اسلامگراها قرار میگرند که متاسفانه این تهدیدات با عواقب غمگین عملی میگردد.
آیا افغانستان به دوره قبلی طالبان بر میگردد؟ در این مورد پلوشه حسن عضو کمسیون حقوق زنان افغانستان طی مصاحبۀ به «رادیو صدای روسیه» اظهار داشته گفت:
دیانا ثاقب فلم ساز که فلم ( 100 در 25) در مورد چالش های خانم وکلای افغانستان ساخته، ابراز نظر نموده میگوید:
نجیب الله کابلی رئیس یکی از کانال های تلویزنی افغانستان به این عقیده است که فرهنگیان افغانستان باید علیه تندروها برخیزند که اصول اسلام را به شکل نادرست آن تصریح میکنند. او در این عرصه روشنی انداخته میگوید:
سخنان مردان باید عملی گردد. اما آیا این سخنان مرد ها قوی تر از بمب و مرمی که علیه فعالین فرهنگی استعمال میگرد، خواهد بود؟ بلخصوص در زمان که دولت موقف بیطرفی را اختیار نموده است و تماشا میکند که کی در این نبرد پیروز میشود.
تجارب افغانستان نشان میدهند که این چالش ها هیچگاه خود به خود حل نمی شود وتا زمانی شدید میگردد که دیگر جای برای وخیم شدن آن وجود نداشته باشد.

No comments:

Post a Comment