Monday 24 September 2012

: سياست, اخبار, در جهان

 از مطبوعات دیګر:شورای احزاب و ایتلاف های سیاسی در افغانستان، اعلام موجودیت کرد/برای باشنده های ولایت بلخ پاسپورت ساحوی توزیع می شود/قیام کننده ها و طالبان در غزنی با هم درگیر شدند/ شب گذشته بازهم 8 راکت از سوی پاکستان بر ولسوالی دانگام ولایت کنر، پرتاب شد /دختر رییس جمهور سابق ایران اکبر هاشمی رفسنجانی زندانی شد

سخنرانی حامد کرزی در ملل متحد درباره چه خواهد بود؟
مقامات وزارت خارجه افغانستان می گویند رئیس جمهور حامد کرزی در نشست های جداگانه مجمع عمومی ملل متحد در نیویورک با مقامات بریتانیا و پاکستان در رابطه به تقویت همکاری های دوجانبه و مبارزه با دهشت افگنی مذاکره خواهد کرد.

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در راس هیاتی عالی رتبه عازم ایالات متحده شده است تا در شصت و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک شرکت کند. اما خلاف روال سال های گذشته براک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده در حاشیه جلسات مجمع عمومی ملل متحد به خاطریکه در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری کشورش مصروف است با همتایانش دیدارهای جداگانه نخواهد داشت.
مقامات وزارت خارجه افغانستان می گویند رئیس جمهور کرزی در نشست های جداگانه با مقامات بریتانیا و پاکستان در رابطه به تقویت همکاری های دوجانبه و مبارزه با تروریزم مذاکره خواهد کرد.

فرامرز تمنا، معاون سخنگوی زوارت خارجه افغانستان روز شنبه در صحبت با رسانه ها در مورد برنامه های ملاقات های هیات افغانستان معلومات داد.

فرامرز تمنا گفت: "اجلاس دیگر سه جانبه است میان افغانستان، پاکستان و امریکا که معین نان وزارت های خارجه سه کشور در آن حضور خواهند داشت، در هردو جلسه دغدغه های مربوط به امنیت افغانستان، آینده پروسه صلح، تقویت روابط سه جانبه به ویژه درعرصه های مبارزه با تروریزم و افراط گرایی مطرح خواهد شد."

مقامات وزارت خارجه افغانستان گفته اند که تاثیرات منفی حملات راکتی پاکستان بر مناطق سرحدی افغانستان یکی از مسایلی است که در این دو نشست مطرح خواهد شد.

به گفته آقای تمنا، وزیر خارجه افغانستان پیشتر نیز این موضوع را طی بیانیه اش در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کرده بود.

رئیس جمهور افغانستان روز سه شنبه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل بیانیه اش را ایراد خواهد کرد.

به نظر می رسد سخنرانی حامدکرزی، رئیس جمهور افغانستان امسال پیرامون وضعیت امنیتی کشورش، ادامه تعهد جامعه جهانی به افغانستان بعد از سال 2014 و اهمیت امنیت درافغانستان بر منطقه وجهان معطوف باشد.

موضوعی دیگر را که رئیس جمهور افغانستان در سخنرانی یا ملاقات هایش با رهبران کشورهای غربی مطرح خواهد کرد، نگرانی و انزجار مردم افغانستان وجهان اسلام از تولید و پخش فلم اهانت امیز به پیامبر اسلام خواهد بود.
براک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده
​​آقای کرزی، قبل ازعزیمتش به ایالات متحده برای شرکت در مجمع عمومی ملل متحد با عبدالسلام عظیمی، رئیس ستره محکمه، عبدالروف ابراهیمی، رئیس ولسی جرگه وفضل الهادی مسلمیار، رئیس مشرانو جرگه دیدار کرد.

رئیس ولسی جرگه افغانستان از حامد کرزی خواسته است تا درجلسات مجمع عمومی ملل متحد این نگرانی و انزار را به رهبران جهان برساند تا جهان غرب در جلوگیری از ارتکاب اقدام بیشتری که به همزیستی در جهان صدمه می رساند، اقدام کنند.

عدم ملاقات براک اوباما با همتایانش

درهمین حال، برنامه سخنرانی رئیس جمهور اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز مختصرتر خواهد بود.

با توجه به نزدیک شدن زمان انتخابات عمومی ریاست جمهوری ایالات متحده، رئیس جمهور براک اوباما درنظر ندارد تا با هیچ یک از رهبران جهان بطورخصوصی دیدار نماید.

آقای اوباما پس از ختم سخنرانی اش در مجمع ملل متحد مبارزات انتخاباتی خویش را ادامه خواهد داد. به همین لحاظ، رئیس جمهور افغانستان در حاشیه این نشست ها با هلری کلنتن، وزیرخارجۀ امریکا ملاقات خواهد کرد.

برطبق گزارش خبرگزاری اسوشتیتدپرس خانم کلنتن در دیدارش با آقای کرزی برپالیسی خارجی جدی اوباما درمورد خروج نیروهای نظامی از افغانستان صحبت خواهد کرد.

سال گذشته آقای کرزی به خاطر کشته شدن برهان الدین ربانی، رئیس شورای عالی صلح درکابل، نتوانست در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند. آقای کرزی پس از مواصلت به نیویورک با شنیدن خبر رویداد کشته شدن برهان الدین ربانی به افغانستان برگشت.
 
قسیم فهیم: صلح را نمی توان با خیرات طلبی تامین کرد
کنفرانس بین المللی به شرکت نمایندگان ده ها کشور و سازمان بین المللی در کابل برای بررسی راه های رسیدن به صلح برگزار شد
کنفرانس بزرگ بین المللی به شرکت نمایندگان چندین کشور و سازمان بین المللی به مناسبت هفتۀ صلح و وحدت ملی در کابل برگزار شد که به گفتۀ برگزار کنندگان، هدف آن بررسی راه های رسیدن به صلح در افغانستان جنگزده می باشد.
محمد قسیم فهیم، معاون اول رئیس جمهور افغانستان در هنگام افتتاح این کنفرانس تاکید کرد که برای رسیدن به صلح و تامین ثبات در افغانستان به همکاری جامعه جهانی و کشور های منطقه نیاز است.

معاون اول رئیس جمهور تامین صلح و ثبات در افغانستان را مایۀ آرامش منطقه عنوان کرده گفت که اگر کشور های همسایه در تامین صلح در افغانستان کمک نکنند، خود در بد بختی غرق خواهد شد.

نقش حکومت
آقای فهیم نیرومندی حکومت مرکزی افغانستان را نیز مهم خوانده افزود که اگر حکومت یک محوریت بزرگ را تشکیل ندهد و از قوت و نیروی قوی برخوردار نشود، طرف مقابل به هیچ صورت برای صلح آماده نیست. او اضافه کرد که با خیرات طلبی نمی توان صلح را در افغانستان تامین کرد.


او اطمینان داد که افغانستان بار دیگر به گذشته بر نخواهد گشت و طالبان نخواهند توانست که بار دیگر اریکۀ قدرت را در دست گیرند.

عبدالرب رسول سیاف، عضو پارلمان افغانستان در این نشست گفت که در وضعیت کنونی تنها گروه طالبان مشکل افغانستان نبوده بلکه گروه های مختلفی زیر نام طالب نا امنی و بی ثباتی را در افغانستان دامن می زنند، از اینرو تنها با تن دادن طالبان به روند صلح نیز مشکل افغانستان حل نمی شود.

ارادۀ ملی
نیکولای ایسن، معاون نماینده ویژۀ سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان ضمن تاکید بر حمایت جامعۀ جهانی از روند صلح در افغانستان گفت که افغان ها نیز توانایی این را دارند که بر مشکلات برای رسیدن به صلح فایق آیند. او اضافه کرد که بدون تصمیم و ارادۀ افغان ها هیچ کشور یا گروهی نمی تواند متضمن تامین صلح در افغانستان باشد.

صلاح الدین ربانی، رئیس شورای عالی صلح می گوید که آن شورا تلاش های تازه یی را برای آوردن صلح و ثبات در افغانستان آغاز کرده است که کنفرانس کنونی بخشی از آن است.

این کنفرانس بین المللی به ابتکار شورای عالی صلح با شرکت نماینده گان حدود ۳۰ کشور به منظور تبادل تجارب دایر شده است و قرار است تا روز یک شنبه ادامه یابد.

No comments:

Post a Comment