Saturday 22 September 2012

صلح را نمی توان با خیرات طلبی تامین کرد

 
قسیم فهیم: صلح را نمی توان با خیرات طلبی تامین کرد

کنفرانس بین المللی به شرکت نمایندگان ده ها کشور و سازمان بین المللی در کابل برای بررسی راه های رسیدن به صلح برگزار شد.

 فوزیه احسان
22.09.2012
کنفرانس بزرگ بین المللی به شرکت نمایندگان چندین کشور و سازمان بین المللی به مناسبت هفتۀ صلح و وحدت ملی در کابل برگزار شد که به گفتۀ برگزار کنندگان، هدف آن بررسی راه های رسیدن به صلح در افغانستان جنگزده می باشد.

محمد قسیم فهیم، معاون اول رئیس جمهور افغانستان در هنگام افتتاح این کنفرانس تاکید کرد که برای رسیدن به صلح و تامین ثبات در افغانستان به همکاری جامعه جهانی و کشور های منطقه نیاز است.

معاون اول رئیس جمهور تامین صلح و ثبات در افغانستان را مایۀ آرامش منطقه عنوان کرده گفت که اگر کشور های همسایه در تامین صلح در افغانستان کمک نکنند، خود در بد بختی غرق خواهد شد.

نقش حکومت
آقای فهیم نیرومندی حکومت مرکزی افغانستان را نیز مهم خوانده افزود که اگر حکومت یک محوریت بزرگ را تشکیل ندهد و از قوت و نیروی قوی برخوردار نشود، طرف مقابل به هیچ صورت برای صلح آماده نیست. او اضافه کرد که با خیرات طلبی نمی توان صلح را در افغانستان تامین کرد.

او اطمینان داد که افغانستان بار دیگر به گذشته بر نخواهد گشت و طالبان نخواهند توانست که بار دیگر اریکۀ قدرت را در دست گیرند.

عبدالرب رسول سیاف، عضو پارلمان افغانستان در این نشست گفت که در وضعیت کنونی تنها گروه طالبان مشکل افغانستان نبوده بلکه گروه های مختلفی زیر نام طالب نا امنی و بی ثباتی را در افغانستان دامن می زنند، از اینرو تنها با تن دادن طالبان به روند صلح نیز مشکل افغانستان حل نمی شود.

ارادۀ ملی
نیکولای ایسن، معاون نماینده ویژۀ سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان ضمن تاکید بر حمایت جامعۀ جهانی از روند صلح در افغانستان گفت که افغان ها نیز توانایی این را دارند که بر مشکلات برای رسیدن به صلح فایق آیند. او اضافه کرد که بدون تصمیم و ارادۀ افغان ها هیچ کشور یا گروهی نمی تواند متضمن تامین صلح در افغانستان باشد.

صلاح الدین ربانی، رئیس شورای عالی صلح می گوید که آن شورا تلاش های تازه یی را برای آوردن صلح و ثبات در افغانستان آغاز کرده است که کنفرانس کنونی بخشی از آن است.

این کنفرانس بین المللی به ابتکار شورای عالی صلح با شرکت نماینده گان حدود ۳۰ کشور به منظور تبادل تجارب دایر شده است و قرار است تا روز یک شنبه ادامه یابد.
 


No comments:

Post a Comment