Sunday 16 September 2012

زندگی جهانی» با سرگی لاوروف

 
 
مصاحبه مجله «زندگی جهانی» با سرگی لاوروف
  سياست,
15.09.2012, 19:52
Photo: RIA Novosti
در مجله «زندگی جهانی» که توسط وزارت امور خارجه روسیه منتشر می شود، مصاحبه ای با سرگی لاوروف وزیر امور خ...
ارجه روسیه انجام داده شده است. این مصاحبه در رابطه با مهمترین حادثه ای است که دنیای امروز با آن روبرو گشته است. توجه شما را به قسمتهای از این مصاحبه به صورت پرسش و پاسخ جلب می کنیم.

- آقای لاوروف، به نظر شما روابط بین المللی معاصر در چه وضعیتی است. به نظر می رسد که سازمان ملل متحد و پوسته حقوق بین المللی در روابط بین المللی به شدت در حال صدمه دیدن می باشد. آیا درست است بگوییم که هم اکنون روابط بین المللی وارد دوره دیگر با شکل و فرمت جدید می شود؟

اصول نامه سازمان ملل متحد یک سند منحصر بفرد می باشد که برای ایجاد نظم و تعیین مقررات جهان چند قطبی تدوین شده است. این سند در شرایط کنونی ثبات و نظم را در جهان برقرار کند. انتقاد کنندګان ما در غرب می گویند که شورای امنیت سازمان ملل متحد فلج شده است، زیرا روسیه و چین از حق ویتو در رابطه با قطعنامه های غرب برای سرنگونی حکومت سوریه استفاده کرده اند. این موضع گیری دور از واقعیت است. ما از حق ویتو علیه قطعنامه غرب استفاده کردیم و اصول نامه سازمان ملل اجازه دخالت خارج در تغییر رژیم حاکم در هیچ کشوری را نمی دهد. این اصول نامه از همه می خواهد که تمامیت ارضی و یکپارچگی کشورها را محترم بشمارند. بدین ترتیب، روسیه وچین از اصول نامه سازمان ملل در هنگام رای گیری برای تصویب قطعنامه استفاده کردند.

- بسیاری از کارشناسان با نگرانی می گویند که نقش حقوق بین المللی در زندگی امروز جهان کمتر شده است. سیاست گذاری های برخی کشورها از چهارچوب این قوانین فراتر رفته اند. شما با این ارزیابی کارشناسان موافق هستید؟

نقطه نظر کارشناسان درباره کاهش نقش حقوق بین المللی توسط کشورهایی که سهم عمده در سازمان ناتو دارند و یا کشورهایی که از قوانین شورای امنیت سازمان ملل تخطی کرده اند، در جامعه متخصصین جهانی مطرح شده است. بهتر است که قضیه را این طور طرح کنیم. اگر جنگ عراق را به خاطر بیاوریم، در آن زمان رهبران ناتو سعی میورزند تا حمایت از ېرف شورای امنیت سازمان ملل را بدست بیاورند، البته، در آن زمان هم مثل امروز بر همه روشن بود که پشت پرده چه برنامه ای وجود دارد. زمانی که نتوانستند این حمایت را کسب کنند، دست به اقدام نظامی زدند. ایالات متحده امریکا بلافاصله از شورای امنیت سازمان ملل خواستار همکاری برای تشکیل کنفرانسی در رابطه با برقراری صلح در عراق شد. انجام این کار واقعا لازم بود و ناتو نیاز داشت که به مکانیزم حقوق بین المللی بازگردد. در لیبیا، ناتو بدون کمک نیروهای شورای ملل دست به هیچ اقدامی نزد، زیرا در ناتو به خوبی متوجه شده بودند که تصمیمات یک جانبه ی اعضای این سازمان توسط جامعه جهانی قابل قبول نیست. و توانستند حکم را دریافت کنند. اما، اینکه، ناتو از این حکم سوء استفاده را کرد، موضوع دیگر است.

- بحران سوریه، نگران کننده ترین مشکل در دنیای معاصر است. شما دایما با رهبران کشورهای مختلف درباره بحران سوریه گفتگو می کنید. این رهبران چه پیشنهادات را برای برون رفت سوریه از بحران ارایه می دهند؟

از آغاز بحران سوریه، ما به دنبال تصمیمات مسالمت آمیز و اقدام جامعه بین المللی برای آتش بس از هر دو طرف درگیری بودیم. برای این منظور، یک چهارچوب سیاسی – حقوقی توسط جامعه بین المللی تهیه شده است. اما، متاسفانه، این اواخر، برخی شرکای غربی در بیانات خود دایما تفهیم می کنند که قصد دارند به دنبال راه هایی برای حل بحران سوریه بدون دخالت مقررات شورای امنیت باشند. من اطمینان دارم که این گام ها می توانند بسیار غواقب خطرناکی برای سوریه و سایر کشورهای شرق میانه داشته باشند و در قدم اخیر نتایج آن بر تمام کشورها صدمه بزنند. پیشتر، برخی از کشورها سعی داشتند شورای امنیت را نیز وارد برنامه های خود کنند، این برنامه ها بر مبنای پیش داوری های نتیجه گفتگوهای داخلی سوریه و بر مبنای تغییر رژیم حاکم سوریه بود. چنین برنامه ای با اصول آیین نامه سازمان ملل درباه عدم دخالت در امور داخلی کشورها مغایرت دارد. دشمنان خارجی حکومت سوریه، به جای اینکه، روند انجام مذاکره را آغاز کنند، عملا به دنبال سرنگونی حکومت هستند. تمامی آنچه که رخ می دهد، نشان دهنده آن است که راهکار سیاسی- دیپلماتیک برای حل بحران سوریه، مورد پسند برخی شرکای ما نمی باشد. ایشان، شرایط را به سمت برنامه لیبی پیش می برند و تنها به یکی از طرفین درگیری کمک رسانی می کنند. در عین حال، کشورهای مخالفت حکومت سوریه، اقداماتی انجام می دهند که اپوزیسیون از هر گونه گفتگوی صلح آمیز با دولت کنونی امتناع کند. من فکر می کنم که این برنامه، به بن بست می خورد. راه برون رفت از شرایط ایجاد شده، فقط با مجبور کردن دو طرف اختلاف برای نشست سرمیز مذاکره و تعیین چهارچوب دولت امکان پذیر است. هنوز هم زمان برای این کار هست. روسیه آماده است تا در این کار مساعدت لازم را انجام دهد


No comments:

Post a Comment