Tuesday 14 August 2012

مسکو و پکین فهم مشترک را پیدا میکنند

مسکو و پکین یه آسانی زبان فهم مشترک را پیدا میکنند
5.06.2012, 14:25
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه قبل از سفر خود به چین در مصاحبه ای با روزنامه مرکزی چین "جنمین جیبائو" اظهار داشت، که روابط بین روسیه و چین از تعصب و نظر مغرضانه آزاد...
و بنابراین بسیار پایدار و دچار پارادیگمای کوتاه مدت نمی شود. این واقعیت بسیار ارزشمند است چون که جهان امروز دچار کمبود ثبات و اعتماد متقابل شده تست. این بیانیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مقاله روز سه شنبه در روزنامه "جنمین جیبائو" چاپ شد. به گفته ولادیمیر پوتین، مسکو و پکین یه آسانی زبان فهم مشترک را پیدا میکنند و ستراتیژی ها و تاکتیک های مشترک در بحث های بین المللی را می سازند. مواضع آنها بر اساس اصول مسئولیت و احترام بی قید و شرط به منافع یکدیگر استوار است.

پوتین تاکید کرد که همکاری ستراتیژیک بین روسیه و چین یک عامل ستراتیژیک است که ثبات منطقه ای و جهانی را تقویت میکند. تقویت همکاری در سازمان همکاری شانگهای که ده سالگی تاسیس خود را در سال گذشته جشن گرفت، از همین منطق پیروی می کند.

سازمان همکاری شانگهای امروز یک سازمان چند جانبه در حال رشد است. البته که پتانسیل عظیم آن باید به طور کامل عملی ساخت. اما ضمن نگاه به راه عبور شده، ما می توانیم با یقین بگویم که سازمان همکاری شانگهای اعتبار قابل توجهی را به دست آورد و صدای آن یقیناً در صحنه بین المللی قوه دارد. این سازمان یک شکل مشارکت را پیشنهاد کرد که بر اساس برابری واقعی همه شرکت کنندگان بر اعتماد متقابل، احترام به حاکمیت، انتخاب مستقل هر کشور، فرهنگ، ارزش ها، سنت ها، و تمایل به توسعه مشترک استوار است. تا حد زیادی یه خاطر تلاش های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و همکاری آن با شرکای خارجی به طور چشمگیر فعالیت های تروریستی در منطقه کاهش یافته است. رئیس جمهور روسیه تاکد می کند، که وضعیت در افغانستان باعث نگرانی های مشترک ما می شود. سازمان همکاری شانگهای سهم قابل توجهی را به مساعدت مردم افغانستان در تلاش خود برای احیای این کشور ادا می کند.

راه اندازی خط لوله نفتی روسیه و چین که در سال گذشته از طریق آن 15 میلیون تن نفت تحویل شد و همچنین امضای قرارداد برای 25 سال در تامین برق روسیه از چین از نتایج به دست آمده است. همکاری در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای امکانات گسترده ای را ایجاد می کند. با مشارکت روسیه اولین نیروگاه هسته ای "تایوان" ساخته شد. در سال گذشته با کمک کارشناسان روسیه راکتور آزمایشی دارای نوترن های سریع در چین راه اندازی شد.

ولادیمیر پوتین دوستی و تفاهم بین ملت ها را نیروی محرک در روابط روسیه و چین دانست. او یاد آور شد که تبادل سال های ملی - سال زبان روسی در چین و سال چین در روسیه - با موفقیت گذشت. در حال حاضرسالهای گردشگری در دو کشور خواهد گذشت. سفر رئیس جمهور روسیه در پکین روز 5 و 6 جون برگزار می شود. در این روزها پوتین مذاکرات و با هو جینتائو، رئیس جمهور چین، ون جیابائو، صدراعظم، شی جین پین، معاون رئیس جمهور، لی کیسان، معاون صدراعظم و او بانگو، رئیس کمیته دایمی نمایندگان ملی برگزار خواهد کرد

No comments:

Post a Comment