Tuesday 28 August 2012

تلاش توسعه روابط تجارتی

افغانستان، ایران و هند در تلاش توسعه روابط تجارتی از طریق بندر چابهار
حکومت افغانستان در تلاش است تا روابط تجارتی اش را از طریق بندر چابهار ایران، نه تنها باعدهء از کشورها به شمول هندوستان گسترش دهد، بلکه مشکلات ترانزیتی خود را نیز حل کند....


وزارت خارجه افغانستان می گوید، ایجاد چنین روابط با ایران و گذشته از آن گسترش فعالیت های ترانزیتی از راه بندر چابهار این کشور نزد افغانستان، ارزش زیاد دارد.

جانان موسی زی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان دیروز به خبرنگاران گفت، یکی از موضوعاتی مورد بحث نشست سه گانه میان افغانستان، ایران و هندوستان، موضوع افزایش همکاری در ارتباط به بندر چابهار بود.

موسی زی این نشست را مقدماتی خوانده، افزود، فراهم آوری چوکات مناسب برای همکاری های این سه کشوردر زمینهء انکشاف بندر چابهار شامل یکی از اهداف اساسی این اجلاس بود.

افغانستان در اپریل امسال برای دسترسی به بندر چابهار تفاهم نامهء را با ایران امضا کرد. ایران بر اساس این تفاهم نامه، یک قطعه زمین را به طور کرایه به دسترس حکومت افغانستان قرار داد تا از آن برای فراهم آوری تسهیلات به تاجران افغان استفاده کند.

حکومت افغانستان تلاش های را برای گسترش امکانات ترانزیتی از راه چابهار زمانی به راه انداخته است که با کشور پاکستان در عرصه ترانزیت همیشه مشکلات داشته است.

هرچند حکومت افغانستان قراداد ترانزیتی با پاکستان را که برای اولین بار در سال 1965 میلادی به امضاء رسانده بود، تجدید کرد، اما شکایات تاجران افغان تاکنون پایان نه یافته اند.

حالا حکومت افغانستان امیدوار است که از طریق بندر چا بهار مشکلاتش را در اراتباط به ترانزیت، حل کند.


No comments:

Post a Comment