Tuesday 14 August 2012

ګسترش سازمان شانګهای

افزایش تعداد شرکای سازمان همکاری شانگهای
11.06.2012, 14:48
سازمان همکاری شانگهای طرفدار صلح پایدار و شکوفایی مشترک در منطقه است. رهبران روسیه ، چین ، قزاقستان، تاجیکستان ، ازبکستان و قرقیزستان این هفته در جلسه سازمان همکاری شانگهای ...
واقع در پکن بیانیه مرتبط را به امضاء رساندند. اعضای سازمان اسناد و مدارکی را تصویب کردند که استراتژی توسعه سازمان همکاری شانگهای را در پی داشته و به سمت گسترش شرکا و همکاران آن پیش می رود.

یکی از نتایج اصلی جلسات ،افزایش اعضای ناظر سازمان بود. افغانستان به مغولستان ، پاکستان ، هند و ایران پیوست. ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه فدراتیو خاطر نشان نمود : " ما همواره طرفدار همکاری تنگاتنگ سازمان شانگهای با افغانستان هستیم. "

تصور می کنیم که نقش ناظر برای افغانستان باعث می شود دوستان افغانستان سهم قابل توجهی در توسعه همکاری منطقه ای داشته باشند. سازمان همکاری شانگهای سازمانی باز است که از توسعه ارتباط با ساختارها و دول گوناگون استقبال می کند. ما به کسانی که سعی می کنند با این سازمان همکاری کنند خوش آمد می گوییم.

ترکیه به عنوان شریک گفتگو سازمان همکاری شانگهای تعیین شد. این نقش پیشتر بر عهده بلاروس و سریلانکا بود. استانیسلاو تاراسوف می گوید : افزایش تعداد شرکای سازمان همکاری شانگهای معنای ژئوپلیتیکی دارد.

شکل گیری یکی از مراکز قدرت اتفاق می افتد. این امر نشانگر ایجاد مرکز جدید برای صلح پایدار است. توسعه سازمان همکاری شانگهای یکی از نشانه های این امر است.

در عین حال تمایل ایران یعنی ناظر این سازمان به عنوان عضو دائم ، فعلا عملی نشده است. مراد بیک ایمانالیف ، دبیر کل سازمان همکاری شانگهای در مصاحبه با صدای روسیه عنوان کرد : دلایل عینی برای این امر وجود دارد.

در خواست جمهوری اسلامی ایران همانند درخواست سایر کشورها برای عضویت دائم در این سازمان مطرح شده است. در حالی که یک " اما" وجود دارد. در قوانین سازمان همکاری شانگهای بندی وجود دارد که بر طبق آن کشورهایی می توانند به عضویت سازمان در آیند که شامل تحریم های سازمان ملل متحد نباشند. و در ارتباط با ایران این تحریم ها وجود دارند. در عین حال این بدان معنا نیست که درخواست ایران در دستور کار این سازمان قرار نمیگیرد.

رهبران کشورهای عضور سازمان همکاری شانگهای نگرانی جدی خود را در ارتباط با شرایط حول ایران ابراز کردند. آنها تاکید نمودند که استفاده از زور و قدرت در حل مسائل ایران به عواقب غیر قابل پیش بینی منجر می گردد.

از جمله اسناد مهمی که در این جلسات به تصویب رسید ، ضمن بیانیه ای در خصوص ایجاد صلح پایدار و شکوفایی مشترک در منطقه ، بیانیه ای در خصوص سیستم دفاع ضد موشکی بود. در این سند آمده است : " ساخت یک طرفه و نامحدود سیستم دفاع ضد موشکی توسط یک دولت و یا تعدادی از دول باعث نقض قوانین امنیت بین المللی و ثبات استراتژیک می گردد. اعضای سازمان همکاری شانگهای برای ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته ای در آسیای مرکزی نیز بحث و گفتگو داشتند.

دیمیتری مزنتسف شهردار سابق ایرکوتسک روسیه به عنوان دبیر کل جدید سازمان همکاری شانگهای برگزیده شد. وی مدت 6 سال رئیس اتحادیه تجاری سازمان همکاری شانگهای بود. جلسه بعدی در بیشکک و در تابستان 2013 برگزار خواهد شد

No comments:

Post a Comment