Wednesday 22 August 2012

مرگ به خاطر تشخیص نادرست

مرگ به خاطر تشخیص نادرست

صدها تن از باشندگان ملکی که اشتباهأ به حیث تروریستان به نظر می آمدند، در زمان حمله هوایی طیارات بی پیلوت بر جا مانده است. سازمان ملل متحد از آمریکا که به طور فعال از طیارات بی پیلوت به منظور اهداف نظامی استفاده می کند، خواست که در تحقیقات کشتار مردم عادی شرکت نماید. دلیل آن اطلاعات مربوط به قربانی های جدید طیارات بی پیلوت آمریکایی در پاکستان بود.
رشد ثابت قربانیان محلی در زمان حملات هوایی طیارات بی پیلوت باعث تعجب سازمان ملل شده است. بن امرسون گذارشگراین سازمان از آمریکا خواست که در تحقیقات دلایل مرگ این افراد کمک نماید. روسیه ، چین و پاکستان از این پیشنهاد حمایت کردند.
طی 7 سال اخیر پنتاگون تقریبأ 300 پرواز طیارات بی پیلوت را انجام داده است. در نتیجه آن تقریبأ 2000 نفر کشته شده اند. بر اساس اطلاعات رسانه ها ، در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تعداد پروازها طیارات بی پیلوت با 8 سال ریاست جمهوری جرج بوش، 5 برابر افزایش یافته است.
تخنالوژی های طیارات بی پیلوت دسترسی به هدف های غیر ممکن را فراهم می سازد. اما قیمت آن، زندگی بشندگان ملکی است. البته دستگاه ها نمی توانند از راه دور تروریست را از فرد عادی تشخیص دهند. اما دنیس فدوتینوف ، سرمدیر سایت اینترنتی UAV.ru معتقد است که این دلیل حق برای کشتن همه مردم بدون تشخص را نمی دهد.
«چنین سلاح موثر نتیجه معکوس نیز دارد که مخالفین استفاده از این سلاح به آن اشاره می کنند. نتیجه معکوس این است که در زمان حملات طیارات بی پیلوت بارها بشندگان محلی کشته شده اند. در هر صورت تصمیم شلیک کردن و یا نکردن بر عهده فرد است. یا پیلوت و یا کنترل کننده از راه دور. مسئله دیگر این است که هم پیلوت و هم اپراتور طیارات بی پیلوت همیشه موفق نمی توانند 100 درصد هدف را مشخص نماید، اینکه آنهایی که روی زمین هستند واقعا تروریستند و یا افراد عادی.
الکساندر خرامچیخین ، رئیس بخش تحلیل وبررسی انستیوت تحلیل سیاسی و نظامی می گوید : تحقیقات کشتار بشندگان عادی توسط طیارات بی پیلوت لازم است اما نباید انتظار داشت که به ممنوعیت استفاده از این طیارات در اهداف نظامی منجر شود .
«این طیارت را برای آن می سازند که حمله های انتخابی نسبت به طیارات با پیلوت انجام دهند. این اسلحه ای با دقت بسیار بالاست. کلاس جدید اسلحه که فعالانه در کل جهان گسترش می یابد. من نمی توانم تصور کنم که محدود شود».
اما در واقع در حل مسأله طیارات بی پیلوت می توان تجربه تنظیم تخنالوژی های استفاده دوگانه به کار گرفت. کارشناسان معتقدند که استفاده از این سلاح ها مانند سایر انواع اسلحه باید در مطابقت به مطالبات حقوق بین المللی باشد.


No comments:

Post a Comment