Saturday 11 August 2012

افغانستان و کنفرانس توکیو را عملی کند؟

آیا حکومت افغانستان میتواند تعهدات کنفرانس توکیو را عملی کند؟

اعضای ولسی جرگه افغانستان می گویند شک دارند که حکومت این کشور بتواند به تعهدات که در کنفرانس توکیو وعده سپرده جامه عمل بپوشاند.
شماری از اعضای ولسی جرگه ابراز نگرانی می کنند، که آیا حکومت افغانستان تعهداتی را که برای به دست آوردن کمک های خارجی در نشست توکیو به جامعه جهانی سپرده، عملی کرده می تواند.

در نشست روز شنبه ولسی جرگه وزیران خارجه و مالیه افغانستان برای تشریح مواد کنفرانس توکیو به این مجلس فراخوانده شده بودند.

حبیببه دانش یکی از اعضای ولسی جرگه گفت که چی تضمینی وجود دارد تا حکومت افغانستان تعهدات خود برای جامعه جهانی را عملی سازد:

« تعهدات جامعه جهانی مشروط به کاهش و محو فساد اداری در افغانستان است، این در حالیست که فساد گسترده ی اداری در اینجا موجود است، و چه تضمینی وجود دارد که در آینده برای جلب اعتماد جامعه جهانی این کمک ها دوامدار می باشد.»
در این حال زلمی رسول وزیر خارجه افغانستان می گوید، که حکومت این کشور 22 برنامه انکشافی مختلف را در کنفرانس توکیو پیشکش کرد.

به گفته وزیر خارجه افغانستان، پیشکش این برنامه ها قناعت جامعه جهانی را جلب کرد و برای تطبیق این برنامه ها تعهداتی نیز سپرده شد.

از سوی دیگر حضرت عمر زاخیلوال وزیر مالیه افغانستان نیز در مورد نشست توکیو اظهار خوشبینی می کند:

« در کنفرانس توکیو تعهدات دو جانبه است، در تعهداتی که ما داریم در سه سال به 15 درصد افزایش می یابد، در 10 سال اخیر به 20 درصد بالا می بریم، معادن هم ما را به سوی خودکفایی می برد، زراعت همچنان، توسعه تجارت و ترانزیت نیز است، این ساحات است که همه اش در برنامه ها گنجانیده شده اند.»

پیش از این نیز نگرانی هایی وجود داشتند که ممکن حکومت افغانستان این بار نیز کمک های جامعه جهانی را به شکل بهتر به مصرف رسانیده نتواند و بیشتر این پول ها از سوی افراد مشخص حیف و میل شوند.
برخی از کارشناسان به این باور اند که اگر فرمان اخیر رییس جمهور کرزی مبنی بر مبارزه جدی با فساد اداری در اداره های دولتی و بهبود حکومتداری تطبیق گردد، پول های کمکی جامعه جهانی به جا و در تطبیق پروژه های مفید به مصرف خواهد رسید.
کنفرانس توکیو برای افغانستان با اشتراک بیش از 70 کشور و سازمان بین المللی در ماه سرطان در شهر توکیوی جاپان راه اندازی شد.

در این کنفرانس 16 میلیارد دالر امریکایی به هدف حمایت از برنامه های انکشافی افغانستان برای چهار سال آینده تعهد گردید.

No comments:

Post a Comment