Thursday 16 May 2013

راه دشوار بسوی ژنو – 2:

راه دشوار بسوی ژنو – 2:
12.05.2013

کنفرانس جدید در خصوص سوریه «ژنو- 2 » ممکن است در اوایل ژوئن بر پا شود،اما تاریخ دقیق آن هنوز تعیین نشده است. در دیدار وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا - «سرگیی لاوروف» و «جان کری» این درک مشترک حاصل شد ک...ه برگزاری این کنفرانس ضرورت دارد. کری پیشتر گفته بود که موفق نخواهیم شد که تا آخر می این همایش را سامان دهیم ولی ابراز امیدواری کرد که آن کنفرانس در ژوئن برگزار شود.

کنفرانس اول ژنو حدود یک سال پیش تشکیل شد و به عقد اعلامیه ژنو در خصوص حل و فصل موقعیت در سوریه انجامید. در برنامه ژنو پایان دادن به قهر و زورگویی و انجام انتخابات همگانی در سوریه در نظر گرفته شده بود. مخالفان مسلح سوریه آن اعلامیه را نادیده گرفتند.

لاوروف در پاسخ به پرسش خبرنگار «صدای روسیه» گفت که آن زمان بحث‌ها در سطح وزیران امور خارجه بود و در «ژنو – 2 » هم صحبت سر شرکت اشخاص اول نیست.

صحبت در باره برپایی کنفرانس در سطح وزیران و معاونان آن‌ها است. امروز ما ترکیب احتمالی شرکت کنددگان را بررسی کردیم و به این عقیده مشترک رسیدیم که کسانی که در کنفرانس ژنو در ژوئن سال گذشته حضور داشتند باید در کنفرانس جدید هم سهم بگیرند. درک طرف روسی بر این مبنی قرار دارد که به این شرکت کنندگان باید چند بازیگر مهم – ایران و عربستان سعودی اضافه شوند. و حضور 5 کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد فایده‌اش در انجام رایزنی های جمعی خواهد بود. ولی باید در قالب گسترده‌تری ،شامل کشور های منطقه جمع شویم. لاوروف گفت:

"با همه این‌ها مشخص کردن دایره شرکت کنندکان اهمیت چندانی ندارد،این امر اهمیت دارد که دولت و مخالفان دولت سوریه آمادگی خود را برای حمایت از این ابتکار اعلام کنند. دولت اعلامیه خود را صادر کرد که کلاً جنبه مثبت دارد. عجالتاً مخالفان زبان مشترکی ندارد. ما با جان کری این ضرورت را بررسی کردیم که همتایان آمریکایی ما هر چه از دست شان ساخته بکار ببرند تا نمایندگی مخالفان به حد اکثر گسترده و معتبر باشد و آن‌ها هیات خود را معلوم و تعیین کنند".

در این هنگام «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه با رادیو «ار.ت.ال.»گفت که اولین رایزنی های طرف غرب در مورد «ژنو- 2 » در آخر هفته آینده برگزار می‌شوند و در دو مرحله خواهد بود. مرحله اول احتمالاً در اردن و دوم – در فرانسه خواهد بود. در اردن وزیران کشورهایی از باصطلاح گروه دوستان سوریه گرد هم آمده و بعد قرار است در پاریس نمایندگان آمریکا،فرانسه و انگلیس جمع شوند و پس از این اعضای دایمی شورای امنیت چگونگی تدارک کنفرانس در خصوص سوریه را بررسی خواهند کرد.

فابیوس اعلام کرد که فرانسه از برپایی «ژنو - 2 » حمایت می کند،به گفته وی غرب «شرط رفتن حتمی بشار اسد قبل از برگزاری کنفرانس را» مطرح نکرده بود. بخشی از مخالفان این خواست را مطرح کرده بود و بدنبال آن سوئ تفاهم پدید آمد. فابیوس افزود: « ما می‌خواهیم دولت انتقالی را تشکیل بدهیم که وظایف بشار اسد را به عهده خود بگیرد، زمانی که وی استعفا بدهد.

No comments:

Post a Comment