Wednesday 15 May 2013

دیبلومات امریکایی سخنان کرزی را رد کرد


دیپلمات آمریکایی سخنان کرزی در مورد پایگاه نظامی را رد کرد به روز شده: 08:39 گرينويچ - سه شنبه 14 مه 2013 - ثور24 اردیبهشت 1392
.
"این نادرست است. ما اصلاً درباره پایگاهها حرف نزده‌ایم"

... سفارت آمریکا در کابل می‌گوید که سخنان رئیس‌جمهور کرزی درباره پایگاه‌های نظامی آمریکا در افغانستان بعد از ۲۰۱۴ نادرست است.

هوگو لورنز، معاون سفیر آمریکا در گفتگویی اختصاصی با هارون نجفی‌زاده، خبرنگار فارسی بی‌بی‌سی گفته که آمریکا هیچ صحبتی درباره شمار و محل پایگاه‌های احتمالی این کشور با مذاکره‌کنندگان افغان نداشته‌است.

مطالب مرتبطکرزی: آمریکا خواستار ۹ پایگاه نظامی در افغانستان استگفتگوی مقامهای افغان و آمریکایی درباره توافقنامه امنیتیموضوعات مرتبطسیاست افغانستان
رئیس جمهوری کرزی هفته پیش کلیک گفت که آمریکا بعد از سال ۲۰۱۴، می‌خواهد در شهرهای مختلف افغانستان نه پایگاه خود را حفظ کند.

او از شهرهای کابل، بگرام، مزار شریف، هرات، شندند، قندهار، جلال‌آباد، گردیز و هلمند به عنوان محلات مورد نظر آمریکا برای ایجاد این پایگاهها نام گرفت.

اما این دیپلمات ارشد آمریکایی می‌گوید: "این نادرست است. ما اصلاً درباره پایگاهها حرف نزده‌ایم. چون نیروهای ما نقش مشورتی خواهند داشت و برایشان مهم است که به پادگان‌های نیروهای افغانها دسترسی داشته باشند."

وقتی که از دفتر حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان خواستیم دیدگاه خود را درباره اظهارات تازه آقای لورنز بیان کند، ایمل فیضی سخنگوی آقای کرزی گفت: "ما بیش از آنچه که رئیس‌جمهوری کشور گفته، نمی‌گوییم."

از زمانی که دو سال پیش بحث پیمان استراتژیک بین افغانستان و آمریکا مطرح شد، موضوع پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان هم بر سر زبانها افتاد.

ولی از اکتبر سال گذشته که این پیمان به امضای باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان رسید، مشخص شد که روابط نظامی بین دو کشور بیش از آن نیاز به گفتگو و چانه‌‌زنی دارد که تا آن زمان تصور میشد.


شمار تلفات نظامیان آمریکا در افغانستان به ۲۰۸۳ نفر رسیده است

به همین دلیل، موضوع روابط نظامی و امنیتی افغانستان و آمریکا از توافقنامه همکاریهای درازمدت خارج و قرار شد که در یک توافقنامه دیگر موسوم به توافقنامه امنیتی و دفاعی بین دو کشور به امضا برسد.

چند روز پیش آقای کرزی اعلام کرد که "توافقنامه امنیتی یعنی پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان".

هر چند او گفت که در اصول با ایجاد پایگاه آمریکایی در کشور موافق است، اما تاکید کرد که در چهارچوب این توافقنامه باید تضمینهای لازم داده شود که آمریکا به تقویت نیروهای امنیتی، حاکمیت دولتی و رشد اقتصادی افغانستان کمک میکند.

در آغاز این هفته، دومین نشست کمیسیون دوجانبه افغانستان و آمریکا برای بررسی جزئیات این توافقنامه در کابل برگزار شد.

در پایان این گفتگو زلمی رسول وزیر خارجه افغانستان در یک نشست مشترک خبری با ویلیام برنز معاون وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که نهاییسازی این توافقنامه برای کشورش کلیک اولویت دارد.

No comments:

Post a Comment