Wednesday 15 May 2013

اسلام گرایان رادیکال نتوانستند پیروز شوند

انتخابات پاکستان: اسلام گرایان رادیکال نتوانستند کشور را در قرون وسطی قرار دهند
  مقالات, سیاسی
13.05.2013, 14:54
EPA
سیزدهم ماه مه ( دو شنبه بیست و سوم اردیبهشت 1392) –

... پاکستان از عهده جدی ترین امتحان در طول تاریخ خود بر آمده است. انتخابات همگانی 11 می راه برای تحویل دمکراتیک حکومت از یک هیات اداری غیر نظامی به دیگری را هموار ساخت. هیچ حادثه غیر مترقبه رخ نداد: حزب «مسلم لیگ پاکستان» بریاست نوار شریف به پیروزی مقنعی رسید. رایدهندگان پاکستان آرای خود را به نیروهای طرفدار کشور لاییک و دمکراتیکی داده ثابت کردند که اسلام گرایی رادیکال و حکومت نظامی را قبول ندارند. «سرگیی تومین» تفسیرگر ما که بر این عقیده متکی بوده چنین گفت:

"انتخابات مجلس ملی و چهار مجلس ایالتی در روز شنبه از بسیاری لحاظ حوادثی گویا و شاید تاریخی بودند. صحبت فقط سر این نیست که برای اولین بار در طول تاریخ آن کشور یک هیات اداری در یک موعد مقرر روی کار قرار داشت و انتخابات آزاد را برگزار کرده و بر اثر آن حکومت از یک هیات اداری غیر نظامی به دیگری سپرده شد".

انتخابات پرتلاطم و فاجعه بار سال 2013 برای بقا ماندن سیستم سیاسی پکستان که همین چندی پیش غیر نظامی شد یک امتحان بود و آزمون دشوار دمکراسی برای میلیون‌ها نفر از رایدهندگان شد. زیرا آن‌ها در حین شرکت در تجمعات انتخاباتی و در سر راه به صندوق های اخذ رأی بخوبی می‌دانستند که این فعالیت‌های انتخاباتی ممکن است برای‌شان به قیمت جان آن‌ها تمام شود.

این انتخابات خونبارترین انتخابات در طول تاریخ پاکستان بود. گروه «نهضت طالبان پاکستان» حتی در آغاز کارزار،انتخابات کنونی را خلاف اسلام اعلام کرده و کسانی را که در آن سهم گیرند به سرکوب فیزیکی تهدید کرد. طالبان سه نیروی دارای انظار لاییک را دشمن خود اعلام کردند: حزب عوام ملی رئیس جمهور علی عاصف زرداری،مسلم لیگ پاکستان بریاست نوار شریف نخست وزیر سابق و «نهضت انصاف» به ریاست عمران خان ،قهرمان سابق کریکت، مشهور و محبوب در میان جوانان و شهرنشینان. تومین در ادامه گفت:

"از نتایج بسیار مهم انتخابات این است که اسلام گرایانی که در کارزار انتخاباتی زیاد فعال شدند با همه تلاش‌های خود نتوانستند کشور را به عقب، به سوی قرون وسطی برانند. حد اکثری که آن‌ها توانستند با برپایی اعمال تروریستی و تهدیدات انجام دهند- عقیم گذاشتن رایگیری در یک تعداد از حوزه های انتخاباتی در کراچی بود. موج قهر و زورگوی که آن کلان شهر را در روز انتخابات فرا گرفت کمیسیون انتخاباتی را مجبور کرد تصمیم گیری کند که در 40 حوزه، انتخابات مجدد برگزار شود. کلاً آن تهدیداتی که طالبان راه انداختند به نتیجه معکوسی انجامید: انتخاب کنندگان بدور خود منسجم شدند".

این انتخابات همراه با خبرهای داغ نبود اما باز هم چیزهای غیر مترقبه را ببار آوردند. حزب عوام ملی بشدت شکست خورد و به ناچار حزب مخالف دولت شد و حزب عمران خان جای دوم را اشغال کرد که برای آن جای قابل تصور نبود و حالا حزبی آینده دار محسوب می شود،بعلاوه این حزب در مجلس ایالت «خیبر – پختون خوا» به اکثریت آرا دست یافت .تومین سپس گفت:

"حالا از خود می پرسیم که از نواز شریفی چه باید توقع داشت که حالا آماده است صندلی نخست وزیر را اشغال کند. به گفته خود نواز شریف برایش حل مسایل بسیار حاد اقتصادی و تصحیح چشم گیر مناسبات با واشنگتن از همه بیشتر اهمیت دارد. وی باید کاری کند تا از یک سو با آمریکا نزاع نکند و از سوی دیگر آرزوهای انخاب کنندگان را برآورده کرده و سیاستی را انجام دهد که به تحقیر پاکستان در چند سال اخیر پایان بدهد".

یک مساله بسیار حاد دیگر در برابر دولت جدید- تأمین امنیت و نگه داری تمامیت ارضی پاکستان است. حالا در نواحی پهناور آن کشور اسلام گرایان سیادت می کنند. به چه ترتیبی می‌شود آن‌ها را زیر کنترل قرار داد؟ چکار می‌شود کرد تا با امرای ارتشی نزاع نشود؟ پرویز مشرف یکی از آن‌ها بود که در زمان خود شریف را از حکومت محروم کرد. با‌گذشت شور و شعف روز های پیروزی این مسایل در ابعاد کامل در برابر نواز شریف قرار خواهند گرفت. وی باید ثابت کند که گفته «اولد ایز گولد» در وصف اواست
 
 
ru

No comments:

Post a Comment