Thursday 16 May 2013

نواز شریف : آزمون آمریکایی ها

نواز شریف : آزمون آمریکایی ها
مقالات, سیاسی
16.05.2013, 16:08
EPA
ارتباط ایالات متحده و شریک استراتژیک آن در آسیا یعنی پاکستان در انتظار آزمایشات جدید است. سرگی تامین ، تحلیل گر رادیو ما معتقد است: بازگشت نواز شریف رئیس حزب اتحادیه مسلمانا...ن پاکستان پیروز در انتخابات به مقام نخست وزیری در این ارتباطات ، تنش های جدیدی را به دنبال دارد.

از عشق تا نفرت تنها یک گام فاصله است. این اصطلاح در اقدامات مشخصی می تواند گویای تاریخچه ارتباطات پیچیده واشنگتن و اسلام آباد باشد که فراز و نشیب های بسیاری را سپری کرده است. امروز تمامی توجهات به رهبر حزب مسلمانان پاکستان است که سیگنال های ضد و نقیضی فرستاده است در خصوص اینکه او چطور می تواند با آمریکا ارتباط داشته باشد ، کشوری که هم کمک می کند، هم مسلح می سازد و در عین حال پاکستان را بمباران می کند.

از یک طرف نواز شریف می خواهد به شدت سخت گیر و مدافع اصولی منافع ملی محسوب شود. وی ضمن پاسخ به سوالات خبرنگاران در محل اقامت خود در اطراف لاهور بیان داشت که حل مشکلات حملات هوایی آمریکایی ، محرک اصلی در ارتباطات دو جانبه چند سال اخیر است و این مسئله برای وی یکی از اولویت های اصلی است. نواز شریف خاطر نشان نمود : " هواپیماهای بدون سرنشین به سرزمین ما تجاوز می کنند. این مسئله ای جدی است و من معتقدم که نگرانی ما کاملا درست است. "

در عین حال سخت گیری شریف تنها برای دو بیانیه کافی بود. او برای ژست گرفتن در مقابل آمریکا عجله کرد. بعد از آنکه ارتباط با آمریکا را خوب نامید ، قول داد به طور کامل از نیروهای آمریکایی که باید افغانستان را تا سال 2014 ترک کنند حمایت کند، شرایطی برای خروج بدون دردسر آنها فراهم نماید. " وی افزود : " اگر هر یک از طرفین نگرانی خود را ابراز دارند ، ما باید توجه نشان دهیم . و این کار ارتباطات ما را قویتر خواهد کرد. "

سرگی تامین ادامه می دهد : نواز شریف مجبور شد مانور دهد. حزب مسلمانان او موفق شد با روحیه ضد آمریکایی رای دهندگان بازی کند ، و کمپین های پیش از انتخاباتی خود را براساس انتقاد شدید از دولت حزب ملی پاکستان به خاطر بر آورده کردن منافع ملی آمریکایی ها ایجاد نماید. بنابراین نواز شریف ضمن معرفی خود به عنوان فردی متعصب در ارزش های ملی ، با اسلام گرایان بازی کرد ، اسلام گرایانی که تصور می کردند بازگشت او به سیاست اسلام آباد به معنای رد همکاری با آمریکاست.

یک گواه دیگر بر اینکه در زمان نواز شریف ممکن است ارتباط با آمریکا دگرگون شود این است که سفیر پاکستان در واشنگتن شری رحمان بلافاصله پس از انتخابات به طور ناگهانی استعفا داد. او فعال مشهور حزب ملی پاکستان است.

یکی دیگر از سفرای سابق پاکستان در آمریکا حسین حکانی که در سال 2011 استعفا داد نیز بیانیه قابل توجهی ترتیب داد. حسین حکانی گفت : " نواز شریف می گوید که می خواهد ارتباط خوبی با آمریکا داشته باشد و در واقع با برخی از آمریکایی ها ارتباطات شخصی تنگاتنگی را شروع کرده است. در عین حال آیا می تواند حمله جدی به گروه های رادیکالی را ترتیب دهد. گروه هایی که از او در انتخابات حمایت کرده اند؟ من مطمئن نیستم."

در کاخ سفید تمامی ابهامات ارتباط با پاکستان پس از انتخابات را می دانند و سعی دارند آنها را برطرف سازند. جان کری ، وزیر امور خارجه آمریکا قصد دارد در آینده ای نزدیک از اسلام آباد بازدید کند.

از دیدگاه ریاست آمریکا ، ارتباطات پاکستان- آمریکا به مسائل زیادی بستگی دارد اما مسئله تنها این نیست. نواز شریف گروگان اوضاع سیاست داخلی کشور باقی می ماند ، جایی که ارتباط با آمریکا به مسائل زیادی وابسته است. بنابراین " آزمایشات آمریکایی ها " بر روی نواز شریف آغاز می شود.

رو

No comments:

Post a Comment