Wednesday 22 May 2013

سیاست اخبار در جهان

 
از مطبوعات دیگر:سیامک هروی: مسالهء اخراج اطفال افغان از ایران را بررسی می کنیم\احتمال ایجاد ایتلاف های جدید در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان \اعتصاب غذای دانشجویان کابل پایان یافت\تظاهرات حامیان رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه کابل\27 می\مجلس نمایندگان افغانستان قانون انتخابات را تصویب کرد/به مترجمان افغان اجازه اقامت در بریتانیا داده می شود/ریاست امنیت ملی: دو باشندهء هرات از قید اختطاف چیان آزاد شدند /ایران و حزب الله لبنان به طور روز افزون، از رژیم بشار اسد در سوریه حمایت می کنند /مقام های افغان و هندی روی همکاری ها در بخش های دفاعی و امنیتی توافق کردند /صدراعظم چین، برای یک دیدار دو روزه وارد اسلام آباد شد
سازمان امنیت جمعی: اوضاع مبهم افغانستان تهدیدی برای امنیت منطقه است/27.5.2013

در پایان نشست شورای وزیران کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی در "بیشکک" پایتخت قرقیزستان، بر لزوم مقابله هماهنگ با تروریسم و قاچاق مواد مخدر با توجه به اوضاع غیرقابل پیش بینی افغانستان که تهدیدی برای کل منطقه است، تاکید شد.

در بیانیه پایانی نشست شورای وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی که امروز، دوشنبه در بیشکک برگزار شد، تاکید شده است که وضعیت غیرقابل پیش بینی در افغانستان تهدیدی برای امنیت و ثبات در کل منطقه آسیای مرکزی است.

در این بیانیه آمده است: در رابطه با ادامه حضور نیروهای مخرب در افغانستان و رشد تروریسم و قاچاق مواد مخدر در این کشور، کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی اقدامات هماهنگی را در چارچوب این سازمان برای مقابله با این تهدیدات و حمایت از تلاش‌های جامعه بین‌الملل در جهت افزایش امنیت افغانستان اتخاذ کرده‌اند.

کشورهای عضو این پیمان همچنین آمادگی خود برای همکاری همه جانبه در راستای استقلال و تمامیت ارضی و حفظ وضعیت خنثی افغانستان و تبدیل این کشور به کشور آزاد، دموکراتیک و فارغ از پدیده‌های شوم ترورویسم و مواد مخدر اعلام می‌کنند.

به عقیده کشورهای عضو این سازمان، خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان در سال 2014 باید بر اساس قطعنامه شورای امنیت و برنامه مشخص در جهت عدم آسیب رسیدن به امنیت این کشور صورت بگیرد.

قرار است فردا رئیس جمهور روسیه ولادیمیرپوتین برای اشتراک در نشست سازمان امنیت جمعی عازم قرغیزستان شود. براساس خبرنامه دفتر مطبوعاتی کرملن قرار است آقای پوتین با سران قزاقستان، قرغزستان، تاجکستان، ارمنستان و بلاروس روی مسایل مهم منطقه بحث نماید
 
 
افغانستان میخواهد از هند اسلحه خریداری نماید
22.05.2013, 23:54
 
حامد کرزی رئئس جمهور افغانستان در جریان سفر خود به نیودهلی لست اسلحه و تخنیک که افغانستان قصد بدست آوردن آنرا از هند دارد به مقامات هند ارائه نموده گفت:" ما لست اسلحه را که میخواهم از هند بدست بیاورم به مقامات هند ارایه نمودیم".
رسانه های هند خبر میدهد که ممکن افغانستان تقاضا تحویل توپ های 105 ملی متری, طیارات ترانسپورتی متوسط و آلات انجینری برای اعمار پل ها را از دولت هند تقاضا نموده باشد.
دولت هند در این ارتباط هیچ نوع توضیعات نداده است.
منبع آژانس میگوید که دولت هند قبلاً نیز به دولت افغانستان اسلحه تحویل نموده است. او اظهار داشت که هند از جمله کشور های بزرگ فروش اسلحه در جهان نیست. حتی خود هند اکثراً به سلاح ضرورت پیدا میکند.
هندوستان و افغانستان در سال 2011 معاهده همکاری استراتیژیکی را امضا نمودند که در چوکات آن هند به اردوی افغانستان کمک مبنماید و یربازان را تعلیم و تربیه میدهد.

هشت نفر در اثر دوحمله تروریستی در مخاچ قلعه به قتل رسیدن
سياست, اخبار, روسيه
20.05.2013, 16:40
تصویر: РИА Новости
اتر تاس خبر میدهد که طبق ارزیابی های ابتدائی در اثر دو انفجار پی در پی در نزدیکی تعمیر محکمه مخاچ قلعه مرکز جمهوری داغستان روسیه هشت نفر به قتل رسیده اند.
در خبر آماده است که دوموتر با مواد منفجره با تفاوت چند دقیقه در شهر انفجار گردید. تعداد زخمی شدگان مشخص میگردد. در حدود بیشتر از 20 موتر تخریب شده است

پبونگ یانگ نمیخواهد قربانی "انقلاب رنگه" شود
: سياست, اخبار, آسیا و اقیانوس آرام
21.05.2013, 10:15
تصوير: EPA
کیم ان جی سفر کوریای شمالی در مسکو طی مصاحبه ی به آژانس انترفکس اظهار داشت که کوریای شمالی نمیخواهد سرنوشت کشور های عربی و بالکان ...را تکرار نماید و آماده دفاع حاکمیت خود از فرمان های خارجی میباشد. یه گفته وی رویداد های تراژیدی سالهای اخیر نشان داد که "در صورت عدم نیرو قوی, نمیتوان از حاکمیت کشور خود دفاع کرد. خطر مداخله امریکا در امور داخلی کوریای شمالی وجود دارد. انقلابات رنگه که در کشورهای افریقای شمالی و بعضی کشور های شرق نزدیک صورت گرفت, تحت قیادت امریکا به نام دموکراسی سازی صورت گرفته است.
 سفیر کوریای شمالی میگوید با در نظر داشت مساعی امریکا بخاطر ابرقدرت بودن در جهان, کوریای شمالی برنامه اتمی و پرتاب اقمار مصنوی خود را پیش میبرد. کوریا در شرایط که همیشه تحت تهدید اتمی , تحریمات و محدودیت ها قرار دارد, نیروی اتمی خود را تقویه مینماید و آن صرف بخاطر دفاع از حاکمیت کشور, حفظ صلح و توازن نیرو ها در منطقه میباشد

 

وزارت خارجه چین: ملاقات سران چین و آمریکا بسیار مهم است
GMT+08:00 || 2013-05-21 18:54:06 cri
هون لی سخنگوی وزارت خارجه چین 21 مه درباره ملاقات س
ران چین و آمریکا گفت: این گفت و گو برای افزایش ارتباطات و اعتماد متقابل، تعمیق همکاری، کن...ترل اختلافات، گسترش روابط دوجانبه و ایجاد الگوی جدید روابط میان کشورهای بزرگ، حایز اهمیت زیادی است.

شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین و باراک اوباما همتای آمریکایی او، 7 و 8 ماه ژوئن در ایالت کالیفرنیا باهم ملاقات می کنند.

هونگ لی با اشاره به گرایش مطلوب توسعه روابط دوجانبه در چهار سال گذشته گفت: با توجه به آنکه روابط دوجانبه وارد دوران جدیدی شده و دو کشور نیز با فرصتی مهم برای توسعه روبرو هستند، هر دو کشور امیدوارند گفت و گو سران هر چه زودتر برگزار شود تا درباره توسعه روابط دوجانبه گفتگو و برنامه ریزی راهبردی انجام شود.

این سخنگو خبر داد: دو طرف در این ملاقات درباره سیاست های داخلی و خارجی، مسایل راهبردی مهم و مسایل بین المللی و منطقه ای تبادل نظر خواهند کرد.

No comments:

Post a Comment