Tuesday 6 August 2013

 
عید در را است
بوی عید
بوی خاک
بوی باران
هوا زیباست
تنفس دارد انگار .....
یادش بخیر آن سالها كه گرد هم بوديم اما...
درغربت آمد آمد عيد كيف ندارد
 
گزارش ها / افغانستان
بگرام ، گونتاناموی افغانستان
14.05.1392
در حالیکه امریکا برای خاتمهء جنگ در افغانستان آماده گی می گیرد، در بین کارهای دشوار که در پیشرو دارد، شاید مسدود ساختن زندان بگرام که به گونتاناموی دوم مشهور است، مشکل ترین آن باش...
د.

مسوولیت زندان بگرام به حکومت افغانستان سپرده شده است، اما تا هنوز هم 67 زندانی خارجی توسط امریکایی نگهداری می شود که اعضای شبکهء القاعده نیز شامل آنهاست. این افراد در مناطق مختلف جهان دستگیر شده اند و از زندانی شدن تعدادی آنها در این زندان بیش از دهسال می گذرد.

براساس گزارش روزنامهء واشنگتن پوست، مسدود ساختن زندان بگرام برای ادارهء رییس جمهور اوباما به اندازهء مسدود ساختن زندان گونتانامو پیچیده است. حتی برخی مقامات امریکایی می گویند، مسالهء مسدود ساختن زندان بگرام از مسدود ساختن زندان گونتانامو هم دشوار تر بوده و در خور توجهء جدی می باشد.
زمانیکه در یک مصاحبه از جنرال جوزف دنفورد قوماندان نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان پرسیده شد که آیا در مورد مسدود ساختن زندان بگرام تمایل و پلان وجود دارد؟
وی اظهار داشت:
«پلان موجود نیست، اما تمایل آن وجود دارد که زندان مسدود شود.»
روزنامهء واشنگتن پوست می نویسد:
وزارت دفاع امریکا نتوانسته است این زندانیان را محاکمه کند. این در حالیست که تعداد زندانیان در حال افزایش است و در جریان عملیات های مشترک نیرو های امریکایی و افغان هنوز هم تعداد زیاد خارجی ها دستگیر می شوند.

نیرو های امریکایی که در سال 2014 میلادی ماموریت رزمی آن ها در افغانستان رسماً به پایان می رسد، مجبور اند زندان بگرام را مسدود ساخته، یا آن را به حکومت افغانستان بسپارند، چون در قلمرو آن کشور قرار دارد.
این در حالیست که در مورد تدابیر امنیتی این زندانیان نگرانی های نزد مقامات ملکی و نظامی امریکایی وجود دارد. به عقیدهء این مقامات نظر خوب اینست که کنترول این زندان برای چند دههء دیگر هم در اختیار امریکایی ها قرار داشته باشد، اما در زمینه مشکل اینست که آیا حکومت افغانستان به امریکا این اجازه را خواهد داد، یا خیر؟
بگرام ، گونتاناموی افغانستان

 
 
 
بین الملل
ممکن است بریویک تروریست نروژی به زندان دیگر انتقال یابد
15:17 | 1392 / 05 / 14

ناروي، اسد/14 مرداد به گذارش ، خبرگزاری «ریا نووستی»/ مقامات نروژ قصد دارند "اندرس بریویک" تروریست 33 ساله را که به 21 سال حبس محکوم شده و اکنون دوران... حبس خود را در زندان "ایلا" واقع در حومه اسلو می گذراند، به زندان "شی ین" واقع در شمال این کشور انتقال دهند. این مطلب را وب گاه خبری Local روز دو شنبه گزارش داده است.

پیشتر بریویک چندین بار از شرایط زندان "ایلا" شکایت کرده و نگهبانان را به تلاش برای سوق دادن وی به خودکشی متهم کرده است.

یادآور می شود "اندرس بریویک" به جرم تیراندازی در جزیره "اوتیا" که منجر به کشته شدن 69 نفر از جوانان عضو حزب کارگر نروژ شد، و نیز به اتهام ارتباط با انفجار در محله دولتی اسلو محاکمه شد.
 
رییس سابق ستاد مشترک ارتش ترکیه به حبس ابد محکوم شد
17:12 | 1392 / 05 / 14
"آلیونا پالاژچنکو" (Alena Palazhchenko)
آنکارا، 14 اسد/مرداد، خبرگزاری «ریا نووستی»/ دادگاه ترکیه روز دوشنبه ژنرال "ایلکر باشبوگ" فرمانده سابق ستاد مشترک ...ارتش ترکیه و چند نفر دیگر از افسران ارشد را به اتهام طراحی توطئه برای سرنگونی دولت این کشور در سال 2003 به حبس ابد محکوم کرد.

این نخستین حکم دادگاه در خصوص حدود 400 متهم پرونده "ارگنکون" است. "ارگنکون" سازمان مخفی تروریستی است که به منظور توطئه کودتا بر ضد دولت "رجب طیب اردوگان" تشکیل شده بود و تعداد زیاد از افسران ارتش و پلیس، روزنامه نگاران، وکلای حقوقی و دانشگاهیان ترکیه عضو آن بودند.

محاکمه اعضای این سازمان از سال 2007 میلادی در استانبول جریان دارد. روز دو شنبه 21 نفر از 275 متهم تبرئه شده و دیگران به دوره های مختلف حبس از یک سال تا حبس ابد محکوم شدند.
 

دفتر قطر به کشور سوم منتقل می‌شود

سه شنبه ۱۵ اسد ۱۳۹۲
- ظفرشاه رویی
با به بن‌بست مواجه شدن تلاش‌ها برای آغاز گفتگوهای صلح از طریق دفتر طالبان در قطر، طرف‌های مذاکره‌کننده در نظر دارند تا این دفتر را به کشور سوم منتقل کنند. ترکمنستان، ترکیه و یکی از کشورهای عربی از جمله گزینه‌هایی هستند که دفتر مذاکرات طالبان از قطر به یکی از این کشورها منتقل خواهد شد.
دفتر قطر برای آغاز مذاکرات صلح میان گروه طالبان و دولت افغانستان در هجدم جون امسال، ۲۰۱۳ باز شد. این دفتر که با برافراشتن پرچم گروه طالبان و تحت عنوان «امارت اسلامی» باز شد، نحوه باز شدن آن مورد انتقاد شدید دولت افغانستان قرار گرفت. این انتقاد باعث شد تا لوحه «امارت اسلامی» و پرچم طالبان پایین آورده شوند و هم‌چنین مذاکرات بر سر امضای پیمان امنیتی میان دولت افغانستان و ایالات متحده به حالت تعلیق درآید.
آقای قاسمیار می‌گوید که هدف از انتقال دفتر قطر به کشور سومی، دوری از مداخلات برخی از کشورها در تلاش‌های صلح است. او تاکید کرد در صورتی‌که مذاکرات صلح در داخل افغانستان آغاز شود، مداخلات کشورهای بیرونی محدودتر خواهد شد. مشاور امور بین‌المللی شورای عالی صلح گفت که حزب اسلامی، از دیگر گروه‌های مسلح مخالف دولت نیز، علاقه‌مند است که مذاکرات صلح را در داخل افغانستان آغاز کند.
اما، با گذشت نزدیک به بیست روز از باز شدن دفتر طالبان در قطر، این دفتر دوباره مسدود شد و تاکنون تلاشی برای باز شدن آن صورت نگرفته است.


No comments:

Post a Comment