Sunday 11 August 2013

سفارت چین در افغانستان می گوید

گزارش ها / افغانستان
پانگ: پالیسی چین در قبال افغانستان تغییر نخواهد کرد
20.05.1392
سفارت چین در افغانستان می گوید که کشته شدن شماری از اتباع چین در کابل بالای سرمایه گذاری و کمک های آن کشور در افغانستان تاثیر ندارد.

پس از کشته و ناپدید شد...ن بعضی از اتباع چین در کابل، سفارت آن کشور در افغانستان از ادامه مشارکت چین در سرمایه گذاری و امور بازسازی افغانستان اطمینان می دهد.

پانگ، قنسل سیاسی سفارت چین در کابل به روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که همچو حوادث نمی تواند بر تعهدات چین در قبال افغانستان تاثیر بگذارد.

خانم پانگ در عین حال گفت، انتظار دارند افرادی که در حمله بالای اتباع کشورش در کابل دخیل اند از سوی ارگان های امنیتی افغانستان ردیابی و بازداشت شوند:

« به تاریخ 8 آگست 5 تبعه چین در یک اپارتمان در کابل مورد حمله قرار گرفتند سه تن آنها به شمول دو زن کشته شدند و دو تن دیگر آنها ناپدید گردیدند.

یکی از افراد لادرک شده نجات داده شده و دیگرش هنوز هم ناپدید است.

عوامل آن هنوز روشن نیست و نمی دانیم که چه کسی این جنایت را مرتکب شده است.

پالیسی ما در قبال افغانستان تغییر نخواهد کرد و مثل گذشته در بازسازی افغانستان سهم می گیریم.»

این مسوول سفارت چین در کابل علاوه کرد که آنها با نهاد های امنیتی افغانستان به تماس شده اند و این نهاد ها اطمینان داده اند که در راستای به عدالت کشانیدن عاملین این رویداد تلاش می کنند.

خانم پانگ گفت، این افراد سرگرم کار و بار شخصی در کابل بودند و فکر نمی کند که کشته و لادرک شدن اتباع چین با سرمایه گذاری آن کشور در افغانستان ربطی داشته باشد.

در حالیکه قنسل سیاسی سفارت چین می گوید که یک تبعه چین هنوز هم ناپدید است اما خبرگزاری سینهوا چین به نقل از مقامات گزارش داده که این فرد هم کشته شده است.

با تلاش های زیاد تماس ما با مقام های امنیتی افغان به خصوص مسوولان پولیس کابل برقرار نشد تا با آنها در مورد این واقعه صحبت نماییم.

اما یک منبع امنیتی به رادیو آزادی گفت که این اتباع چین در حوزه چهارم امنیتی پولیس شهر کابل هدف قرار گرفته اند.

در همین حال وزارت خارجه افغانستان می گوید که تحقیقات در خصوص این رویداد ادامه دارد.

جانان موسی زی سخنگوی این وزارت گفت که حکومت افغانستان به مصوونیت و تامین امنیت اتباع خارجی در این کشور متعهد است:


«ما با سفارت چین به تماس هستیم، از واقعه که در کابل صورت گرفته آگاه هستیم و در این مورد تحقیقات دولت افغانستان ادامه دارد.

دولت جمهوری اسلامی افغانستان به امنیت و مصوونیت تمام اتباع خارجی در این کشور تعهد کامل دارد.»

چین یکی از سرمایه گذاران بزرگ در بخش معادن در این کشور به حساب می آید.

ادارهء حمایت از سرمایه گذاری در افغانستان اخیراً به رادیو آزادی گفت که 47 شرکت چینایی در بخش معادن و دیگر بخش ها در این کشور فعالیت دارند.

حکومت افغانستان در سال 2008 میلادی قرارداد استخراج معدن مس را که در ولایت لوگر موقعیت دارد به شرکت ام سی سی چین واگذار کرد.

بر بنیاد گزارش ها، مسوولان این شرکت اخیراً از آنچه مشکلات امنیتی در برابر کار استخراج این معدن خواندند شکایت کردند و خواهان توجه به این مساله شدند.

ستار فروغ

No comments:

Post a Comment