Wednesday 28 August 2013

سوریه یا عراق دوم

آیا سوریه به عراق دوم مبدل خواهد شد؟
27.08.2013
.رو
روسیه از آمریکاخواست از فشار نظامی بر دمشق خودداری ورزد. سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در گفتگوی تلفنی با جون کری وزیر امور خارجه آمریکا در باره پیامدهای فوق العاده خطرناک دخالت نظامی ...برای تمام منطقه خاور نزدیک و شمال آفریقا شبیه آنچه در عراق و لیبی رخ داده است، هشدار داد.

نهاد نظامی آمریکا نقشه عملیات نظامی بر علیه دمشق را آماده کرده است. چاک هیگل رئیس پنتاگن آماده است پس از دریافت فرمان باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا این نقشه را به اجرا بگذارد. نظامیان بریتانیایی می توانند به آمریکایی ها بپیوندند. دیوید کمرون نخست وزیر بریتانیا این موضوع را پنهان نمی کند که نمی توان از موافقت شورای امنیت سازمان ملل برخوردار شد، زیرا روسیه مانع از آن خواهد شد.

لئونید ایسایف کارشناس سیاسی روسیه در اینباره گفت: آیا غرب دوباره « عراق دوم» را ایجاد خواهد کرد؟ آمریکایی ها در آن زمان دچار اشتباه شدند و آنها مجبور شدند اعتراف کنند که سلاح شیمیایی در عراق پیدا نکردند. این ضربه بزرگی به چهره بوش رئیس جمهور آمریکا و ایالات متحده بود. به نظر من آنها اکنون با دقت بیشتری عمل خواهند کرد.

قبل از آنکه آمریکا اقدامات آتی خود را مشخص کند، ابتدا باید ثبوت « ضد اسدی» کارشناسان سازمان ملل متحد را به کمک بطلبد که اکنون در حال انجام بازرسی ها در باره اخبار مربوط به کاربرد سلاح شیمیایی در حومه دمشق در روز 21 ماه اوت هستند. و این در حالی است که دولت و اپوزیسیون مسئولیت این قضیه را به گردن یکدیگر می اندازند. دولت سوریه کمیسیون سازمان ملل را به کشور راه داده است. جالب آن است که این خبر دولت آمریکا را شاد نکرد که اعلام نمود «زمان بازرسی ها از دست رفته است». بدین ترتیب از یکسو، کاخ سفید برای اینکه خود را بیمه کرده باشد تصمیم کمیسیون را بی اعتبار اعلام کرد که همانطور که کارشناسان معتقدند به نفع اپوزیسیون نخواهد بود.

از سوی دیگر لئونید ایسایف کارشناس سیاسی روسیه گفت: با اعلام نقشه نظامی به کمیسیون سازمان ملل فهماندند که در انتظار چه نتیجه ای از کار آنها در سوریه هستند. برای آنکه آمریکایی ها با حمله به سوریه خود را راحت احساس کنند آنها باید از موافقت یکسان کمیسیون سازمان ملل در باره سلاح شیمیایی برخوردار باشند. فکر نمی کنم بتوان به راحتی به چنین نتیجه ای رسید. بهرحال این کمیسیون یکی از کمیسیون های بیطرف است که به حقایق توجه دارد تا حدسیات.

باراک اوباما در وضعیت دشواری قرار دارد. در زمان خود وی اعلام داشت که « خط قرمز» برای حمله نظامی به سوریه ، کاربرد سلاح شیمیایی از طرف رژیم سوریه خواهد بود. به این ترتیب اخبار مربوطه جاری شدند. هر چند ثبوت کاربرد سلاح شیمیایی همانا از طرف نیروهای دولتی وجود ندارد. طرفداران سرنگونی اسد دائما حرف های اوباما را به وی یادآوری می کنند.

اکنون آمریکا بطور عینی نیازی به حمله به سوریه ندارد. شاید آنها می خواهند اسد را برکنار کنند که مقاومت می کند. اما کسی نیست که او را جای اسد بنشانند. به این ترتیب برکناری رهبر کشور و ایجاد هرج ومرج در کشور به معنای آن خواهد بود که به مسائل اسرائیل افزوده خواهد شد. پول اضافی هم در بودجه آمریکا وجود ندارد و معلوم نیست که این عملیات جنگی به چه چیزی منجر خواهد شد. نقشه نظامی پنتاگن وجود دارد اما اوباما برای صدور فرمان اجرای آن شتاب نخواهد کرد.

سرگی دمیدنکو کارشناس خاور شناس انستیتوی ارزیابی و تحلیل استراتژیک در اینباره گفت: می خواهم به این نکته جلب توجه کنم که 28 ماه اوت دیدار دیپلمات های روسیه و آمریکا در باره سازماندهی کنفرانس مربوط به حل و فصل بحران سوریه باید برگزار شود. این دیدار هنوز لغو نشده است. به این دلیل فعلا صحبت در باره اینکه تصمیم حمله به سوریه اتخاذ شده است جایز نیست.

در وزارت امور خارجه روسیه اعلام نمودند. مسکو به واشنگتن هشدار می دهد که از ماجراجویی نظامی در سوریه خودداری ورزد. هر گونه عملیات یکجانبه نظامی با دور زدن سازمان ملل تلاش های جامعه بین المللی را خدشه دار کرده و به تشدید درگیری در سراسر خاور نزدیک می انجامد

No comments:

Post a Comment