Tuesday 6 August 2013

شانس از شورشیان سوریه رو بر گردانيده

شانس از شورشیان سوریه رو بر گردانيده
برچسب‌ها: مقالات, , سیاسی,  , خاور میانه
4.08.2013, 12:13
Collage: © Voice Of Russia
نیروهای دولت سوریه پیروزی های متوالی کسب می کنند. پس از پیروزی در شهرهای قصیر و تلکلخ هم اکنون نوبت به شهر مه...
م حمص رسیده است. این پیروزی اهمیت ویژه ای دارد، زیرا شورشیان شهر حمص را به طور سمبلیک، «پایتخت انقلاب» می نامیدند. علاوه بر این، شکاف در میان دشمنان اصلی بشار اسد همچنان عمیق تر می شود. درگیری میان اپوزیسیون اعتدال گرا و اسلام گرایان رادیکال منجر به قتل و خونریزی شده است.

هم اکنون وزنه طرفداران بشار اسد در کفه ترازوی درگیری های سوریه به سمت دولت سنگین تر می شود. موفقیت در درگیری های حمص، از طرف طرفداران دولت قانونی سوریه، شکستی برای اپوزیسیون بود که می تواند بر روند بعدی درگیری ها و مقابله با شورشیان تاثیر جدی بگذارد. گیورگی میرسکی استاد دانشگاه و کارشناس مسایل خاور میانه نیز با این نظر کاملا موافق است. وی در این رابطه می گوید: «شهر حمص برای سوریه از اهمیت خاصی برخوردار است. طی دو سال گذشته نیروهای دولت نتوانسته بودند این شهر را از محاصره شورشیان خارج کنند. آنچه که اکنون رخ داده، یک مساله منحصر بفرد می باشد. ارتش دو سال کامل با تمام قدرت و تجهیزات کافی نتوانست این شهر را از اشغالگران پس بگیرد. این در صورتی است که بشار اسد اظهار کرده بود، شهر در دست تعداد انگشت شماری از تروریست ها و شورشیان است.»

پس گرفتن حمص نیز همچون دیگر موفقیت های اخیر ارتش دولت، مرهون پیوستن گروهک لبنانی حزب الله به ارتش است. بشار اسد و بسیاری از اعضای دولت وی علوی هستند که شاخه ای از اسلام شیعی می باشد. عجیب نیست که حزب الله شیعه مذهب نیز حمایت از همکیشان را وظیفه خود بداند. یوگنی ساتانوفسکی رییس انستیتوی خاور میانه شرایط را اینطور تحلیل می کند:

«ارتش دولت سوریه در حال پیروزی است. اولا، این پیروزی ها در گرو ناوگان هوایی و زرهی ارتش است. عامل دوم موثر بر پیروزی آنها، نیروی تازه نفس حزب الله است که به صفوف ارتش پیوسته اند. نزدیک به هشت هزار شبه نظامی در جبهه اسد قرار گرفته اند و کمک کردند تا نیروهای دمشق از محاصره خارج شوند. تا امروز ارتش فقط در حال دفاع از ارگان های دولتی، پادگان های نظامی و زیرساخت های ناوگان هوایی کشور بود. اما زمانی که تعداد مبارزان افزایش پیدا می کند، می توان دست به حمله زده و از صفوف مخالفان عبور کرد».

اسلام گرایان رادیکال در صف اول شورشیان و مخالفان دولت قرار داشتند که مهمترین آنها گروهک «القاعده» بود. اوایل هفته عیسی حسو یکی از رهبران شورای عالی کردهای سوریه به قتل رسید. به دنبال این حادثه، کردهای سوریه که تا آن زمان موضع بی طرفانه گرفته بودند، اعلام بسیج عمومی کردند. از همین لحظه اسلام گرایان در مبارزه با ارتش دولت سوریه تنها ماندند. علاوه بر این، صدها تن از مبارزان اپوزیسیون از اعلام عفو دولت استفاده کرده و سلاح های خود را تحویل دادند. این افراد معتقد بودند که ظلم حکومت حاضر بسیار کمتر از ظلمی است که اسلام گرایان رادیکال پس از به دست گرفتن حکومت بر مردم خواهند کرد. حضور «حزب الله» در درگیری های خاطر نشان می کند که هم اکنون درگیری بزرگ دینی در کشور به راه افتاده.

در حال حاضر، شورشیان سوریه توسط امیرنشینان سنی مذهب حاشیه خلیج فارس به خوبی حمایت می شوند. از طرفی، شورشیان روی کمک های ایالات متحده امریکا حساب زیادی باز کرده اند. با این حال، مقامات امریکا برای وارد شدن به این اختلافات عجله به خرج نمی دهند. امریکا به خوبی می داند ممکن است سلاح های ارسالی برای اپوزیسیون، به دست اسلام گرایان افراطی بیافتد و نه مبارزان راه دموکراسی. علاوه بر این، ارتش امریکا اینطور محاسبه می کند که پیوستن به صف مخالفان اسد و دشمنان او هزینه های سنگین و چند میلیارد دلاری برای امریکا به دنبال خواهد داشت. و هیچ تضمینی وجود ندارد که با مداخله در درگیری ها، به موفقیت دست پیدا کند.

No comments:

Post a Comment