Tuesday 6 August 2013

پوتین دستور بررسی پیامدهای خروج نیروهای

پوتین دستور بررسی پیامدهای خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان را داد
/2.8.2013
پوتین رئیس جمهور روسیه طی یک فرمان به تمام نیروهای نظامی کشورش دستوار داد پیامدهای خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان را به دقت مورد بررسی قرار دهند.

رئی...س جمهور روسیه تاکید کرده که نیروهای نظامی روسیه باید پس از بررسی و ارزیابی دقیق خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان، با کشور تاجیکستان همکار باشند.

پوتین در حالی دستور همکاری نیروهای نظامی روس با تاجیکستان را می دهد، که "دوشنبه" بارها از خروج نیروهای نظامی خارجی از افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

به باور مقامات بلند پایه کشور تاجیکستان، خروج سریع نیروهای نظامی خارجی از افغانستان باعث افراط گرایی می شود.

طبق سخنان سرگی شویگو وزیر دفاع روسیه، پوتین می خواهد که از خطرات احتمالی به کشور تاجیکستان جلوگیری شود و بنابرهمین این فرمان صادر شده است.

چندی قبل پس از مذاکرات و گفتگوهای متعدد بین پوتین و رئیس جمهور تاجیکستان، قرار شد که استقرار پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان تمدید شود.

قبول تمدید این موضوع، باعث شد که روسیه بیش از پیش از تاجیکستان حمایت کند.

پایگاه نظامی شماره 201 تاجیکستان بزرگترین پایگاه نظامی-زمینی روسیه می باشد که در آن 7 هزار نظامی مستقر شده است.

اعلام حمایت پوتین از تاجیکستان

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز جمعه(یک آگوست) در ملاقات با امامعلی رحمان همتای تاجیکستانی خود در مسکو، ضمن حمایت از وی بر گسترش مناسبات دو کشور تاکید کرد.

پوتین به کاهش میزان مبادلات بازرگانی بین دو کشور در 6 ماهه نخست سال جاری اشاره کرد، ولی در عین حال تاکید نمود: روسیه همچنان مهمترین شریک تجاری تاجیکستان باقی مانده است.

در طول ماه "جولای" تا "مای" سال 2013 حجم مبادلات تجاری بین روسیه و تاجیکستان در مقایسه با زمان مشابه در سال 2012 به میزان 10 درصد کاهش یافته و به 290 میلیون دالر رسید.

پوتین افزود: سهم روسیه در مبادلات تجاری تاجیکستان همچنان بالاترین سهم و بیش از 21 درصد است.

وی افزود: روسیه جایگاه نخست را در میان سرمایه گذاران خارجی در این جمهوری در اختیار دارد که حجم آن به 1.5 میلیارد دالر رسیده است.

رئیس‌جمهوری روسیه در جریان مذاکرات خود با رحمان همچنین بر ادامه همکاری‌های نزدیک دو کشور در زمینه نظامی، دفاعی و فرهنگی- انسانی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر تقریبا 5 هزار دانشجوی تاجیک در دانشگاه‌های روسیه مشغول تحصیل هستند و تنها در سال گذشته بیش از 500 نفر از دانشجویان تاجیک را پذیرفته‌ایم.

روسای جمهوری دو کشور در ملاقات خود همچنین تحقق توافقنامه مربوط به شرایط ادامه حضور پایگاه نظامی روسیه در خاک تاجیکستان را بعد از تصویب آن از سوی طرف تاجیکستانی مورد بررسی قرار دادند. طرف روسی این توافقنامه را(هفتم مای سال 2013 ) مورد تصویب قرار داد.

اعلام حمایت پوتین از تاجیکستان باعث خرسندی امامعلی رحمان شده است. او مدت ها به دنبال کسب حمایت پوتین است. ناظران می‌گویند که او به دنبال کسب حمایت ولادیمیر پوتین، همتای روس اش، در انتخابات ریاست جمهوری تاجیکستان است که ماه نوامبر برگزار خواهد شد.

از طرفی روسیه می‌خواهد بدون پرداخت هیچ قیمتی پایگاه خود را برای سه دهه دیگر در خاک تاجیکستان حفظ کند، اما مقامات تاجیک از احتمال بروز نارضایتی‌های گسترده در این مورد نگرانند.

روس‌ها همچنین می‌خواهند نیروهای مرزبانی خود را به مرز تاجیکستان و افغانستان برگردانند، اما مقامات تاجیک در این زمینه هنوز مردد هستند

No comments:

Post a Comment