Wednesday 26 December 2012

افغانستان 33 سال قبل

افغانستان 33 سال قبل

26.12.2012, 19:35
عکس:APE
در تاریخ 24 دسمبر سال 1979 نیکولای اوگارکوف لوی درستیز نیروهای
مسلح روسیه فرمان را قرائت نمود که مطابق ان در 25 دسمبر نیروهای شوروی باید از سرحد با افغانستان عبور میکردند. از همان روز شمار...ش حضور نظامی شوروی در افغانستان اغاز گردید. موضوع را پیوتر گنچاروف مبصر رادیوی «صدای روسیه»، شاهد مستقیم ان که در چه شرایطی این فیصله اتخاذ گردید، دنبال میکند.
در غرب و حتی در برخی جاها در شرق عقیده دارند که اتحاد شوروی فقط ارزوی ان را داشت که چگونه افغانستان را اشغال کند. ولی ایا این واقعیت دارد؟
برای اولین بار در باره ورود نیروها در دسمبر سال 1987، در جریان بازدید ترکی و امین از مسکو صحبت به میان امد. ولی در ان زمان لیونید بریژنف رهبر شوروی راساً هرگونه طرق وردو نیروهای شوروی را به افغانستان مستثنی ساخت. بعداً به این مساله در ماه مارچ سال 1979 زمان برگشتند، وقتیکه در هرات فرقه به شورشیان پیوست. ولی در این مورد بریژنف مخالفت خود را قاطعانه اظهار داشت. لحظه چرخشی در سپتمبر همان سال، بعد از به قدرت رسیدن حفیظ الله امین فرا رسید. ولی در ان وقت نیز ستردرستیز شوروی با ورود نیروها مخالف بود. مارشال نیکولای اوگارکوف، لوی درستیز نیروهای مسلح شوروی و معاون او جنرال سرگی اوخرامییف نمی توانستند استثنایی بودن جیوپولیتیکی افغانستان را درک نکنند. ولی انها بازهم مخالف بودند. انها از چه دلایل پیروی میکردند؟
به گفته تورن جنرال لیف گوریلوف رئیس گروپ مشاوران نظامی شوروی در افغانستان در ان زمان، که چندین بار از کابل به مسکو جهت شرکت در جلسه کمیسیون خاص در باره افغانستان، دلایل مخالفت با ورود نیروهای شوروی به افغانستان از این قرار بودند. اول اینکه، ظهور نیروهای شوروی در افغانستان فقط منازعه داخلی را تحریک خواهد کرد. دوم اینکه، اردوی ملی افغانستان توانایی پیشبرد مستقلانه جنگ را داشت. لیف گوریلوف میگوید: " 10 فرقه، 600 تانک، 350 بال طیاره، بیش از 300 هزار نفر پرسونل وجود داشت و نیروهای سرحدی نیز ایجاد میشدند. از همینرو اردوی افغان میتوانست اوضاع را کنترول کند. من نیز به این عقیده هستم".
یک عامل دیگر نیز وجود داشت که ستردرستیز به ان اشاره میکرد. و ان اینکه ظهور نیروهای شوروی بصورت ناگزیر به ان منجر میشد که انها در مواضع مقدم قرار خواهند گرفت و در جنگ درگیر خواهند شد. چیزیکه اصلاً رخ داد. پس چرا بازهم در مورد ورود نیروها فیصله اتخاذ گردید؟ به نظر دگرجنرال لیونید ایواشوف رئیس اکادمی مسایل جیوپولیتیکی در این مورد توجه فرمائید:
" وزیر دفاع اوستینوف و لوی درستیز اوگارکوف هرکدام دو دوسیه – یک دوسیه ابی رنگ، با دلایل مخالف ورود نیروها و دوسیه دومی سرخ – با دلایل موافق با ورود نیروها، باخود داشتند. توازن دلایل به «بیطرفی» نزدیک بود. مواضع میانی در بیروی سیاسی و کمیسیون کمیته مرکزی حزب کمونیست و در محیط نظامی وجود داشتند. ولی بازهم دلایل «طرفداری» از ورود نیروها مسلط شدند".
تا اواخر سال 1979 در افغانستان عملیات جنگی وسیع در 18 ولایت از جمله 26 ولایت جریان داشتند. و در مسکو فیصله نمودند: اگر ما به افغانستان نیرو وارد نکنیم، پس اوضاع در این کشور دوست ما ناگزیر به فاجعه منجر خواهد شد. چیزیکه واقع شد. بعداً زمانیکه شوروی رفت، واقع شد


No comments:

Post a Comment