Friday 7 December 2012

امریکا مسئول بعضی نا امنی های افغانستان است

کرزی: امریکا مسئول بعضی نا امنی های افغانستان است
رهبر افغانستان و همکاران نزدیک او یکبار دیگر بار ملامتی نا امنی و موجودیت فساد اداری را در افغانستان به دوش غرب انداخته اند
رهبر افغانستان و همکاران نزدیک او یکبار دیگر بار ملامتی نا امنی و موجودیت فساد اداری را در افغانستان به دوش غرب انداخته اند.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان به یک تلویزیون امریکای گفته است که قوای امریکایی و ناتو عامل بخشی از مشکلات ناامنی درافغانستان است. درهمین حال عبدالکریم خرم، رئیس دفتر ریاست جمهوری افغانستان، ضمن رد گزارش تازه نهاد بین المللی شفافیت درمورد فساد در افغانستان، کشورهای خارجی را در تزیید فساد اداری در کشورش دخیل دانسته است.

حامد کرزی، رئیس جمهور ایالات متحده در مصاحبه اش درکابل با خبرنگار شبکه خبری ان بی سی گفته است که بخشی از ناامنی در کشورش از ساختارهایی است که ناتو و امریکا در افغانستان ایجاد کرده است. اما او اذعان داشت که دلیل خشونت در کشورش، گروه های شورشی است.

ساختار های ناموازی

به نظر می رسد اشاره رئیس جمهور کرزی به فعالیت نیروهای پولیس محلی افغان است که با بودجه ایالات متحده تمویل می شود، نیروهایی که به جای امنیت باعث نا امنی در بعضی مناطق شده است.

جاش فوست، تحلیلگر در نهاد موسوم به "پروژه امنیتی امریکا" است. او تا اندازه یی با این انتقاد کرزی موافق است و به یک گزارش کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده اشاره می کند که پروژه های معین و مشخصی را شناسایی کرده که به نحوی پول آنها به شورشیان می رسد.

شانه خالی کردن

فوست می گوید "بخشی از آنچه کرزی می گوید درست است، اما درعین حال کرزی مسئولیت نقش خویش را دربدتر شدن اوضاع به عهده نمی گیرد. او از فساد موجود در سطح مقامات حکومتی چیزی نگفته است و یا سوء استفاده مقامات افغان که به نحوی در امنیت دخیل می باشد. بنابراین این مشکلی پیچیده تر از آن است که کرزی به آن اشاره کرده و ایالات متحده را متهم ساخته است."

اما عبدالکریم خرم، رئیس دفتر ریاست جمهوری افغانستان در مصاحبه یی به رادیو آزادی در کابل خارجی ها را در قضیه تزیید فساد در کشورش دخیل دانسته است.

خارجی ها و فساد اداری

آقای خرم گفته است "ریشه ]فساد[ در بین خارجی ها است و تشویق از طرف آنها می شود. به سطح و پیمانه کلانی که در آنجا موجود است ومردم افغانستان متاسفانه قربانی شد است."

اما جاش فوست می گوید "مشکل فساد اداری چند جانبه است. هردو جانب در خصوص فعالیت مالی مسوولانه عمل نکردند. او افزود "غرب و جامعه بین المللی بسیار کوشا نبوده است که اطمینان حاصل کند که پول در افغانستان عاقلانه مصرف رسیده است. بخش عظیمی از پول در ادارات مصرف شده یا در قردادهای فرعی حیف ومیل شده است."

فشار غرب بر کابل

عبدالکریم خرم همچنین از فشار غرب و ایالات متحده بر حکومت افغانستان نیز نام برده است. انتقادی که واضح نساخته هدف غرب از آن چیست.

جاش فوست، تحلیلگر امریکایی می گوید که ایالات متحده چندین سال است که به طور بالقوه، بر افغانستان به خاطر خروج نیروهای امریکایی فشار می اورد.

جاش فوست معتقد است که "شدت این فشار به اوج خود رسیده است. ایالات متحده تحت به رهبری رئیس جمهور و تحت کشیدگی های زیاد مقامات ارشد درکابل، تلاش کرده است تا با فشار بر حکومت افغانستان کارهای معینی انجام شود. فکر نمی کنم آنچه اکنون واقع می شود چیزی تازه باشد."

همچنین، رئیس جمهور کرزی به شبکه ان بی سی گفت تا زمانی که صدها زندانی در توقیف ایالات متحده به مقامات افغان تحویل داده نشوند، کشورش موافقتنامه امنیتی جدید با ایالات متحده را امضا نخواهد کرد. :

No comments:

Post a Comment