Friday 14 December 2012

اصول عملکرد امریکا: تفرقه بانداز و حکومت

اصول عملکرد امریکا: تفرقه بانداز و حکومت
Tag cloud: در جهان, سياست, مقالات
عکس: EPA
مسکو ۲۲ : ۱۸ دوشنبه ۲۰ قوس ۱۳۹۱ / ۱۰ دسمبر ۲۰۱۲ رادیو صدای روسیه
تشکیل ساختارهای قدرتمند اقتصادی، سیاسی و نظامی در فضای کشورهای حاصل از فروپاشی شوروی برا...

ی ایالات متحده امریکا بسیار مفید نیست. هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امرکیا در روزنامه فایننشال تایمز می گوید که امریکا قصد دارد با فرایند همگرایی کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی مقابله کند.

ایده ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه درباره تشکیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا در فضای اقتصادی واحد و اتحادیه گمرکی روسیه – بلاروس – قزاقستان باعث نگرانی واشنگتن شده است. هیلاری کلینتون همگرایی این کشورها را «احیای مجدد اتحادیه شوروی در منطقه» می نامد و قول داده است که دفتر ریاست جمهوری امریکا راهکارهایی را برای جلوگیری از این فرایند راهکارهایی و یا ایجاد تاخیر در آن تدوین خواهد کرد.

ایالات متحده ابزارهای کافی برای تضعیف این اتحادیه نددارد. دیمیتری سوسلوف معاون مرکز پژوهش های اروپا و بین الملل با اشاره به این نکته می گوید: «در کشورهای شوروی سابق هم اکنون فرایند همگرایی با موفقیت انجام می گیرد. بعید است که این فرایند متوقف شود زیرا منافع تمام این کشورها با یکدیگر هماهنگی دارد. اتحادیه گمرکی نیز یک پروژه واقعی با عملکرد مثبت است و همچنین پروژه اوراسیا نیز در حال کار می باشد. ما هم اکنون شاهد دستاوردهای مثبت این پروژه ها در اقتصاد کشورهای عضو این اتحادیه هستیم.»

هیلاری کلینتون با این سخنان فقط نشان داد که طرز فکر آمریکا در حکومت داری بر چه اساسی است. دیمیتری ویاتکین معاون رییس کمیته دوما در امور قانون گذاری و پروژه های دولتی با تکیه بر این مساله می گوید: «این جنبه در سیاست های خارجی امریکا نه تنها برای روسیه که حتی برای تمام کشورها بکار گرفته می شود. اصل سیاست خارجی امریکا در تمام دوران بر مبنای تفرقه اندازی و حکومت بوده است. البته، همگرایی در فضای کشورهای شوروی سابق می تواند برای این کشورها و مردم آنها بسیار مفید باشد. واضح است که امریکا موافق این مساله نیست زیرا این همگرایی باعث بوجود آمدن ساختار قدرتمند اقتصادی و سیاسی می شود. علاوه بر این، همکاری های نظامی توسعه پیدا می کند و در مقابل برنامه های امریکا که خواهان گسترش نفوذ خود در آسیای مرکزی است، قرار می گیرد. امریکا نمی خواهد که روسیه و کشورهای شوروی سابق قدرت بگیرند. واشنگتن می خواهد که هر یک از این کشورها تنها و ضعیف بمانند. به عبارتی ما در مسیر درست حرکت می کنیم و باید این همگرایی را تقویت کنیم.»

طی هفته گذشته در عشق آباد پایتخت ترکمنستان نشست کشورهای مستقل همسود برگزار شد. در این نشست رهبران یازده کشور این منطقه حضور داشتند. در پایان یک سند برای توسعه همکاری ها در حوزه های علمی، تکنولوژی، اقتصادی و غیره به امضا رسید. همگرایی منطقه ای همچنان توسعه پیدا خواهد کرد


No comments:

Post a Comment