Tuesday 4 December 2012

جایگاه جدید فلسطین و مشکلات قدیمی

جایگاه جدید فلسطین و مشکلات قدیمی 
4.12.2012, 18:50
جنگ در غزه و نه فشارهای امریکا، هیچ یک نتوانستند مانع از ارایه درخواست فلسطین به سازمان ملل برای رسمی شدن این کشور شوند. 138 کشور از میان 193 کشور عضو سازمان ملل متحد در روز 29 نوامبر سال جاری به درخواست فلسطین رای مثبت دادند. در این میان، امریکا، اسراییل و شش کشور دیگر رای مخالف اعلام کردند.
به گفته ویتالی چورکین نماینده رسمی روسیه در سازمان ملل متحد، رای گیری و نتیجه آن برای اسراییل و حتی ایالات متحده امریکا، یک زنگ هشدار بود و به آنها نشان می داد که دنیا از بی نظمی و درگیری خسته شده است. اما امریکا در همان جا به بی تاثیر بودن این مساله اشاره کرد. هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا در جلسه سازمان ملل نسبت به این مساله اظهار تاسف کرد.
کلینتون در این خصوص گفت: «به رسمیت شناختن فلسطین باعث بروز مشکلات جدید در مسیر رسیدن به صلح می شود. ما معتقد هستیم که گفتگوهای مستقیم میان اسراییل و فلسطین می تواند به صلح بیانجامد و هر دو طرف از دولت رسمی و تمامیت ارضی برخوردار شوند. در این شرایط است که فلسطین به صورت یک کشور مستقل اعلام می شود و در کنار کشور دموکرات فلسطین در کمال امنیت زندگی خواهد کرد. »
رای گیری در مقر سازمان ملل متحد روز پنج شنبه انجام گرفت. روز جمعه 30 نوامبر، اسراییل اعلام کرد که 3 هزار خانه مسکونی در سرزمین اشغالی فلسطین احداث خواهد کرد. این منطقه مسکونی در شرق اورشلیم و ساحل غربی رود اردن است. سازمان ملل در همان روز قطعنامه دیگری به تصویب رسانده و از اسراییل خواست که سرزمین اشغالی فلسطین که از سال 1967 در قسمت بلندی های جولان به تصرف درآورده، ترک کند. علاوه بر این، از اسراییل خواست که اورشلیم را پایتخت کشور خود قرار نداده و گفتگوهای صلح آمیز را با فلسطین آغاز کند. سازمان ملل متحد از سال 1967 تا کنون، پانزده قطعنامه با همین مضمون تصویب کرده است. تمام این قطعنامه ها نیز لازم الاجرا بوده اند. اما هیچ یک از آنها به اجرا درنیامده است. کارشناسان منفی نگر می گویند که این بار هم، پس از مدتی، قطعنامه جدید به سرنوشت سایر قطعنامه ها دچار می شود. در شرایط کنونی، اختلافات موجود میان دو نهضت فتح و حماس، به ابزاری در دست اسراییل تبدیل شده است. علاوه بر این، یک قدرت سوم هم در خاک فلسطین شکل گرفته است که نسبت به سایر گروهک های اسلامی، چندان شناخته شده نیست و فقط از طرف کشورهای حاشیه خلیج فارس تغذیه می شود. همین کارشناسان می گویند که هر مذاکره ای برای حل اختلاف میان دو طرف، کاملا بی نتیجه خواهد بود. فلسطینی ها ابتدا باید مشکلات داخلی خود را حل و فصل کنند.
کارشناسان خوشبین تعدادشان بیشتر است. برخی از کارشناسان روس عقیده دارند که شرایط جدید می تواند به نیروهای فلسطینی که جدا از هم فعالیت می کنند، کمک کند. گریگوری کاساچ استاد گروه شرق معاصر از دانشگاه علوم انسانی روسیه در این خصوص می گوید: «به لطف شرایط حاصل شده، حماس با رهبری دولت ملی فلسطین به رهبری محمود عباس گره خورده است. برای حماس لازم است که در پشت این دولت خودمختار فلسطین حرکت کند. زیرا مردم فلسطین خواهان بالا رفتن موقعیت کشور هستند.»
سیمِن باگدارساروف کارشناس مسایل خاور میانه معتقد است که بهتر شدن موقعیت مردم فلسطین باید کمک کند تا پروسه مذاکرات وضعیت کنونی خارج شود. وی در ادامه اینطور توضیح می دهد: «اولا، موقعیت فلسطین برای ادامه مذاکرات با اسراییل بهتر می شود. دوما، مقامات اسراییل باید بفهمند که مجبور به اتخاذ تصمیمات جدید هستند. متوقف کردن ساختمان سازی در خاک اشغالی فلسطین نیز از جمله ملزومات است. واضح است که ادامه جریان به روند برگزاری انتخابات در اسراییل و رییس جمهور جدید این دولت دارد. اگر چپی ها پیروز شوند، موافق مذاکره با فلسطین هستند و انعطاف بیشتری به خرج خواهند داد. اما اگر راستی ها پیروز شوند و لیکود به قدرت برسد، آنوقت، شرایط به شکل دیگری در می آید. موضع اسراییل سخت تر می شود و جامعه جهانی باید نقش خود را ایفا کند.»
مردم فلسطین به خاطر دستیابی به موقعیت جدید شادی می کنند. البته، اخبار منتشر شده در روز 30 نوامبر در رابطه با نتیجه آخرین جنگ غزه در روزهای 14 تا 21 نوامبر، تا حدی مسایل را تحت الشعاع قرار داد. طاهر النونو نماینده رسمی نهضت حماس اعلام کرد که صدمات زیادی بر ارتش اسراییل وارد شده، و بیش از یک میلیارد و 200 میلیون دلار هزینه برای آنها به همراه داشته است.

No comments:

Post a Comment