Friday 14 December 2012

حامد کرزی و اصف زرداری در انقره درباره چه به توافق رسیده اند؟

حامد کرزی و اصف زرداری در انقره درباره چه به توافق رسیده اند؟
14.12.2012, 19:40
ملاقات روسای جمهوری افغانستان، پاکستان و ترکیه حامد کرزی، اصف علی زرداری و عبدالله گل در انقره در رسانه ها بسیار کم تنویر ګردیده است. به ارتباط مسئله افغانستا...
ن
و مسئله همکاری بین افغانستان و پاکستان در اعلامیه نهایی این ملاقات تنها دو جمله وجود داشت.

جمله اول (( طرفین مسئله امنیت و مبارزه با تروریزم را مورد بحث قرار دادند )) و جمله دومی در مورد ادامه تحقق پروگرام های مشترک در مورد تطبیقات نظامی بعمل امد. علت این اعلامیه نه چندان غنی چه بود؟

انقره در زمان خود، خدمات خود را به مثابه میدان برای مذاکرات بین افغانستان و پاکستان به امریکا و ناتو پیشنهاد نموده بود و در مورد این کار موافقه واشنگتن و بروکسل را نیز دریافت نموده بود.

این موافقه به علل قابل درک، برحق بود و کابل به انقره با خوشبینی برحق می نگرد.

داکتر نقیب الله فایق نماینده ولسی جرگه افغانستان در مورد این مسئله ضمن اظهار نظر خود نموده میگوید:

ثبت صدا

اگر چه از ملاقات انقره به مطبوعات مسائل کمتر راه یافته. ولی کارشناسان و سیاستدانان باز هم به این ملاقات توجه مبذول داشته اند. در سایت های افغانی مقاله منتشر در روزنامه (( The Daily Telegraph )) تحت عنوان (( نقشه راه پروسه اشتی ملی 2015 )) مورد بحث وسیع قرار گرفته بود.

به نظر این روزنامه، مفکوره اساسی این نقشه راه یافتن راه قابل قبول در حکومت افغانستان برای این یا آن گروه از جمله طالبان و همچنین سپردن کنترول بر بخش از مناطق جنوبی و شرقی کشور به گروه های طالبان شمرده میشود.

به عقیده روزنامه (( The Daily Telegraph )) این نقشه راه باید به موضوع عمده مذاکرات کرزی با اصف علی زرداری با میانجی گری عبدالله گل مبدل میگشت. ولی به عقیده نقیب الله فایق سناریوی تشریح شده سناریوی مناسب تر نیست:

ثبت صدا

با وجود این همه، ملاقات روسای جمهوری افغانستان و پاکستان در انقره نتیجه مشخص داده که مستقیمأ بعد از ختم ملاقات در اسلام اباد اعلام گردیده است. اسلام اباد ضرب الاجل تعیین شده در باره اخراج یک و نیم ملیون مهاجر افغان را تا اواخر سال جاری بازپس گرفته و به کابل جهت حل این مسئله مدت شش ماه دیگر مهلت داده است.

آنچه که به سؤقصد بجان اسدالله خالد رئیس اداره امنیت ملی افغانستان مربوط میگردد که حامد کرزی در آن دست دراز پاکستان را دیده، پس عبدالله گل در این عمل دست (( دیگری )) دیده که هدف آن وارد نمودن ضربه بر مناسبات بین افغانستان و پاکستان بود. چنین سناریو قناعت خاطر هر سه کشور را فراهم ساخته است

No comments:

Post a Comment