Wednesday 7 November 2012

روسای جمهور ایالات متحده در مسیر تاریخ
شایستگی، برنامه ها، اجندای روشن و پشت کار کاندیدان از معیار های اساسی انتخابات به ویژه انتخابات ریاست جمهوری در هر دموکراسی پنداشته می شود. رئیس جمهور ایالات متحده به عنوان قدرتمند ترین فرد کشور، از کدام نقطه نظر مورد قضاوت مردم قرار می گیرد؟

داکترمینا بوز، آمر مرکز مطالعات ریاست جمهوری در پوهنتون هافسترا در نیویارک می گوید که تنها از سال های ١٩٣٠ به اینسو، به ویژه پس از بحران اقتصادی و دورۀ ریاست جمهوری فرانکلین روزولت، روسای جمهور ایالات متحده بیشتر به خاطر سیاست های شان برازندگی کسب کرده اند.

خانم بوز می افزاید که روسای جمهور بنا بر شایستگی، ابتکار عمل و تطبیق پالیسی های شان در نزد مردم محبوبیت کسب کردند. او اضافه می کند که نمی توان در این راستا نقش مشاورین نخبه را نا دیده گرفت که روسای جمهور را در طرح و تطبیق پلان های شان یاری رساندند.

آیندۀ ایالات متحده با وضعیت جهان و نیز وضعیت جهان با رویداد ها در ایالات متحده گره خورده است. خانم بوز با بیان این مطلب می گوید که امریکایی ها علاقمند مسایل جهانی و مشتاق تامین صلح و امنیت در جهان اند.

او می افزاید که عطف بیشتر امریکایی ها پیرامون مسایل جهانی به این خاطر است که چگونه ایالات متحده نیرومند باقی می ماند و چطور این کشور می تواند نقش خود را در عرصۀ جهانی به درستی ایفا کند.

چهرۀ محبوب جهانی

شمار اندک روسای جمهور ایالات متحده از محبوبیت زیادی در بین اکثریت مردم برخوردار بوده اند و آنهم به دلیل کارنامه هایی است که از خود بجا گذاشته اند.

خانم بوز می گوید که در این میان فرانکلین روزولت به خاطر پایان بخشیدن جنگ دوم جهانی بیشترین محبوبیت را داشته و پس از وی هری ترومن می باشد که با طرح و دوکتورین اساسی در اروپا توانست گسترش دامنۀ کمونیزم را مهار کند.

او اضافه می کند که رونالد ریگن نیز به خاطر پایان بخشیدن جنگ سرد میان ایالات متحده و متحدین آن با اتحاد جماهیر شوروی پیشین و بلاک کمونیست از محبوبیت جهانی برخوردار است.

این تحلیلگر امریکایی با نگاه به تاریخ کهن امریکا، جورج واشنگتن نخستین رئیس جمهور و براهام لنکن، رئیس جمهور ایالات متحده در زمان جنگ های داخلی امریکا را از نظر تاریخی برگزیده ترین روسای جمهور عنوان کرد.

انتخاب براک اوباما در بخش زیاد جهان به ویژه کشور های اسلامی امیدواری هایی را آفرید، اما خانم بوز می گوید که در صورت برنده شدن هر یک از این دو رقیب انتخاباتی نباید خوفی برای جهانیان به ویژه مسلمان ها وجود داشته باشد.

مردم امریکا روسای جمهور شان را چه در زمان قدرت و چه پس از آن مورد قضاوت قرار می دهند. امروز نیز شهروندان امریکایی از میان دو رقیب یکی را بر می گزینند، اینکه کدام یک برازنده تر از دیگری خواهد بود، کارنامه ها، برنامه ها و ابتکارات می باشد که تاریخ ایالات متحده امریکا را رقم می زند.



No comments:

Post a Comment