Tuesday 6 November 2012

سازمان ملل، شبکه حقانی را در لست گروه های تروریستی جا داد

سازمان ملل، شبکه حقانی را در لست گروه های تروریستی جا داد

16.08.1391
شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه تحریم های جهانی را علیه شبکه حقانی اعلان نمود. ای...
ن عمل از سوی حکومت افغانستان استقبال شد، ولی طالبان آن را رد کردند.
شبکه حقانی که رهبران آن در پاکستان بسر می برند، مسوول حملات متعدد در داخل افغانستان بشمار می رود، از جمله حملات بر اهداف امریکایی، هندی و هوتل های بزرگ در کابل.
نام تنظیم کننده حملات انتحاری این شبکه قاری ذاکر در لست تحریم های سازمان ملل متحد جا داده شده است که به اساس آن کشورهای جهان باید بر ثروت ها و سیر و سفر ذاکر قیودات وضع نمایند.
در ماه سپتمبر ایالات متحده امریکا شبکه حقانی را در لست گروه های تروریستی جا داد و وزارت دفاع امریکا گفت که این شبکه به امنیت ملی امریکا تهدید بار می آورد.
شبکه حقانی در دوران جهاد افغانستان علیه شوروی با کمک سی آی ای تشکیل و تقویه شد ولی بعداً آین گروه با القاعده و اداره استخبارات نظامی پاکستان آی اس آی نزدیک شد. اکنون این گروه یکی از خطرناکترین گروه های می باشد که بر علیه قوای ناتو تحت رهبری امریکا در افغانستان می جنگند.
در اعلامیه سازمان ملل متحد آمده است که شبکه حقانی با القاعده، جنبش اسلامی ازبکستان و گروه های دیگر افراطگرا مانند تحریک طالبان پاکستان، لشکر جنگوی و جیش محمد ارتباط دارد.
سفیر ایالات متحده امریکا در سازمان ملل متحد سوزان رایس اظهار داشت افرادی که توسط قاری ذاکر تربیه شده بودند در سال 2010 بر دو قرارگاه ناتو حمله کردند. در هجوم آنها در ماه جون سال 2011 بر هوتل انترکانتیننتال 11 نفر ملکی و دو پولیس افغان کشته شدند. در ماه سپتمبر سال 2011 به گفته سفیر امریکا در سازمان ملل متحد در نتیجه حمله این افراد بر سفارت امریکا در کابل، 16 افغان از جمله شش طفل کشته شدند.
همین طور افراد این گروه به دست داشتن در حمله بر سفارت هندوستان هم متهم می شوند.
سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان سیاه مک هیروی اظهار داشت، هرچند این تحریم ها دیر اعلان شدند، اما حکومت افغانستان از آن استقبال و حمایت می کند. او اظهار داشت امیدوار است که فشار های منطقوی و جهانی علیه چنین گروه ها زیاد شود تا از صحنه خارج گردند.
سخنگوی طالبان ذبیح الله مجاهد این اقدام سازمان ملل متحد را رد نموده و گفت که چنین اقدامات بر فعالیت های آنها تاثیر نخواهد داشت.
شبکه حقانی که توسط جلال الدین حقانی بنیانگذاری شده بود، اکنون توسط سراج الدین حقانی فرزند جلال الدین رهبری می شود.
لوی درستیز سابق امریکا ادمیرال مایک مولن سال گذشته گفته بود که شبکه حقانی به یک شاخه استخبارات نظامی پاکستان آی اس آی تبدیل شده است


No comments:

Post a Comment