Tuesday 20 November 2012

نه مهرۀ کلیدی طالبان در روی بازی شطرنج



نه مهرۀ کلیدی طالبان در روی بازی شطرنج


(

:
 
20.11.2012, 15:50
 
به گزارش اژانس خبری پژواک، قونسلگری افغانستان در شهر پیشاور به طالبان که از طرف مقامات پاکستانی به اساس خواهش حکومت افغانستان و شورای عالی صلح افغانستان از زندان ازاد شده، پاسپورت های افغانی توزیع نموده است. طبق معلومات مطبوعات پاکستان، در جمله ازادشدگان، منجمله، داود جیلانی والی اسبق ولایت کابل طالبان و همچنان الله داد طیب وزیر در حکومت اسبق طالبان و ملا نورالدین ترابی شامل می باشند.
در شورای عالی صلح امیدوارند که ازادی این اشخاص نقش خود را در اغاز مذاکرات بین طالبان و حکومت کابل بازی خواهد کرد.
ولی همه ی سیاستمداران در افغانستان با این نظر موافق نمی باشند. هیچ اطمینان وجود ندارد که طالبان ازاد شده خواهند توانست بر جریانات سیاسی تائثیر نمایند. فاضل سنچارکی سکرتر مطبوعاتی « جبهه ملی» در مصاحبه با رادیوی «صدای روسیه» گفت که هیچ تضمین وجود ندارد که انها چنین نیت دارند و بخواهند در افغانستان زندگی کنند:
ژورنالیست افغان مقیم کانادا مصطفی محمود نظرمشابه دارد:
اصلاً در وضع بی ثبات کنونی هیچکس در باره هیچ چیزی تضمینات جدی داده نمی تواند. بهترین چانس برای انهایی وجود خواهد داشت، که بصورت فعالانه بر اوضاع اثر بگذارد و بدین ترتیب انکشاف بعدی ان را از فبل تعیین خواهد کرد. این نظر را مبصر سیاسی قاسم بهیر اظهار داشته است:
فاضل سنچارکی سکرتر مطبوعاتی «جبهه ملی» با این گفته موافق است که اوضاع بصورت کل کاملاً روشن نیست و در هر لحظه میتواند به این یا ان جهت تغییر نماید. در عین حال، به مشکل میتوان این حرکت اسلام اباد را به وضاحت ارزیابی کرد:
سارا سرخ ابی عضو شورای عالی صلح در زمینه خوشبین می باشد. او به این نظر است که صلح در نهایت امر برای همه ضرور است:
شورای عالی صلح افغانستان بارها جهت راه اندازی دیالوگ با طالبان تلاش نموده، ولی تا به حال همه تلاش های به ناکامی انجامیده اند. ایا چنین دیالوگ بعد از ازادی 9 شخصیت جنبش طالبان از زندان پاکستان اغاز خواهد شده یا خیر – زمان نشان خواهد داد

No comments:

Post a Comment