Saturday 10 November 2012

تمدید پیپ لاین نفت به افغانستان


ایران می خواهد یک پایپ لاین برای صادرات نفت اش در افغانستان احداث کند
وحیدالله غازی خیل سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان
20.08.1391
وزارت تجارت و صنایع...

فغانستان تایید می کند که ایران خواهان احداث یک پایپ لاین برای صادرات نفت اش به این کشور است.

با آن که مسوولان این وزارت می گویند تا حالا کدام توافق رسمی به خاطر احداث پایپ لاین نفت میان افغانستان و ایران صورت نگرفته اما روی منافع اقتصادی آن برای این کشور تاکید می کنند.

وحیدالله غازی خیل سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان به روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که این مساله در آغاز سال جاری از سوی مقام های ایرانی مطرح شده است.

اما به گفتهء آقای غازی خیل، جزییات این پایپ لاین نفت از جمله پرداخت مصارف و آغاز کار پروژه روشن نیست:

« زمانی که ما در اوایل سال جاری با مقام های ایرانی یک توافقنامه را به امضا رساندیم بر بنیاد آن این کشور سالانه یک ملیون تن نفت را به افغانستان می دهد.
در آن مجلس آنان به این مساله اشاره کردند، مقام های ایرانی می خواستند که در آینده از مناطق نزدیک به افغانستان مانند، مشهد و رفسنجان یک پایپ لاین را احداث کنند تا از این طریق نفت را به افغانستان صادر کنند.
اما تا اکنون در این مورد کدام توافق رسمی صورت نگرفته و جزییات آن نیز در دسترس ما قرار داده نشده است.»

به تازه گی شماری از رسانه های ایرانی به نقل از معاون وزارت نفت این کشور خبر داده اند که ایران و افغانستان روی احداث یک پایپ لاین میان دو کشور به توافق رسیده اند.

در این گزارش ها از زبان علیرضا ضیغمی گفته شده که قرار است به زودی یک هیات ایرانی برای بحث روی جزییات این پایپ لاین به افغانستان سفر کند.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان می گوید، جهت روشن شدن جزییات این پایپ لاین نفت رسماً از ایران خواهان معلومات شده اند اما تا اکنون پاسخ این کشور را دریافت نکرده اند.

آقای غازی خیل همچنان گفت: احداث این پایپ لاین نفت برای افغانستان که سالانه پول هنگفت را برای انتقال تیل از کشور های آسیای میانه و ایران می پردازد، بسیار سود مند خواهد بود.

در این حال شماری از تحلیلگران سیاسی افغان هر چند احداث پایپ لاین نفت میان افغانستان و ایران را از لحاظ اقتصادی به نفع هر دو کشور می دانند اما می گویند که ایران با این کار در تلاش برآورده ساختن اهداف خود است:

احمد سعیدی یکی از این تحلیلگران در مورد گفت:

« اتحادیهء اروپا و امریکا تعزیراتی را علیه ایران وضع کرده اند، اگر افغانستان خلاف این تعزیران گام های بزرگ بر می دارد، در درازمدت و همچنان در کوتاه مدت به نفع سیاست در افغانستان نیست.
ایران دو هدف را دنبال می کند، از یک طرف می خواهد برای امریکایی ها بگوید که افغانستان دوست استراتیژیک شما است ولی با شما نیست و با ما است، از طرف دیگر می خواهد روزنهء پیدا کند برای تیل منجمد شدهء خود به منطقه.»

در حال حاضر افغانستان بخش اعظم تیل و گاز مورد نیاز خود را از ایران وارد می کند.

اما در سال های اخیر ایران چند بار به بهانه های مختلف کاروان تانکر های تیل و گاز این کشور را متوقف ساخته و مانع ورود آن به افغانستان شده است.

سید فتح محمد بها

No comments:

Post a Comment