Thursday 15 November 2012

سیاست های حکومت، در راستای منافع طالبان است

سیاست های حکومت، در راستای منافع طالبان است
احمد ضیا مسعود؛رئیس جبهه ملی
احمدضیامسعود از جمله منتقدین نظام و رئیس جمهور است. حتی زمانی که معاون اول کرزی بود باز هم در کنار منتقدین برجسته نظام در جبهه ملی تحت ریاست استاد ربانی قرار گرفت و رواب...
Add caption
طش با کرزی به سستی گرایید. اکنون نیز جبهه ملی تحت ریاست وی به اپوزیسیونی قدرتمند در مقابل حکومت تبدیل شده است. متن ذیل گفتگوی کامل خبرگزاری جمهور با آقای مسعود است:با تشکر از شما جناب آقای مسعود که وقت دادید تا مصاحبه اختصاصی با شما داشته باشیم، به نظر شما برنامه های آقای کرزی برای انتخابات آینده، چه خواهد بود؟

قرار اطلاعاتی که ما داریم، حکومت تلاش می کند که با توسل جستن به برخی بهانه ها، انتخابات را به تعویق اندازد، این موضوع روشن است که در یک انتخابات شفاف، حکومت فعلی شانس این را ندارد که رأی مردم را به دست آورد، به همین منظور برای تداوم حاکمیت خود، در صدد است تا حیله گری کند و فرمول هایی را در ذهن خود دارد که چطور به حاکمیت خود ادامه دهد.

آنچه دولت می گوید، این است که حالت اضطرار اعلام می کنیم و گاهی نیز می گوید که امنیت خوب نیست، ‌به عقیده ما انتخابات یک مساله بسیار مهم است و چیزی که می تواند کشور ما را از مشکلات فعلی نجات دهد، انتقال قدرت سیاسی است.

بدون انتخابات شفاف، تمام مشکلاتی که با موجودیت حکومت فعلی بوجود آمده، حل نمی شود، به همین دلیل تعویض حکومت، یک امر کاملاً الزامی است که باید از طریق انتخابات صورت گیرد.

آقای مسعود چنانچه در جریان هستید در گذشته نیز جبهه ملی با ریاست استاد ربانی و عضویت چهره هایی مثل مارشال فهیم و .. بوجود آمده بود، اما به دلیل برخی مشکلات از بین رفت، آیا این بار تضمینی برای بقای جبهه ملی وجود دارد؟

تمام اعضای جبهه ملی معتقد به اصلاحات سیاسی و تعویض ساختار سیاسی هستند، به جای ساختار ریاستی باید ساختار پارلمانی بوجود آید و مساله عدم تمرکز که یک اصل بسیار مهم است و از برنامه های سیاسی جبهه ملی است.

تمام برادرانی که درجبهه ملی هستند، معتقد به این اصلاحات سیاسی بوده و تا زمانی که یک اصلاحات سیاسی در افغانستان بوجود نیاید، ما نمی توانیم زمینه های منافع مشترک تمام اقوام افغانستان را در یک بستر سیاسی واحد گردهم آوریم‌، به همین شکل فعلی هویت ملی و جامعه ملی در افغانستان شکل نخواهد گرفت و به همین دلیل، همه برادارن یک آرمان و یک هدف دارند، مساله منافع شخصی مطرح نیست، منافع در سطح عام ملت است.

مساله این است که ما چطور می توانیم در به راه انداختن یک اصلاحات سیاسی، همه اقوام افغانستان را در گرد یک محور سیاسی جمع کنیم و بتوانیم مشارکت سیاسی را برای تمام گروه های قومی و سیاسی در افغانستان مساعد بسازیم.

جناب آقای مسعود، آیا احتمال ادغام جبهه ملی و ائتلاف ملی وجود دارد؟

جبهه ملی و ائتلاف ملی مشترکات بسیار زیاد و اهداف سیاسی تقریبا مشترک دارند، ما یقین داریم که اگر کمی کار صورت گیرد بخصوص در زمینه گردهمایی های ما در ولایات مختلف و در حال حاضر سر موضوعاتی چون؛ ما چطور بتوانیم ارزش های یک جامعه دموکراتیک را نهادینه بسازیم؟ تقریبا ۱۵ حزب در بین خود همکاری دارند و این همکاری ها برای نهادینه ساختن ارزش های دموکراسی در افغانستان بالاخره ما را به یک سمت و سویی می برد که همه ما باید باهم متحد باشیم.
در صورت ادغام، آنچه باقی می ماند، مساله رهبری است که آن هم در یک تصمیم گیری جمعی، حل خواهد شد.
 گفته می شود شخص شما و دکتر عبدالله باهم مشکلاتی دارید، آیا این مساله درست است؟

دکتر عبدالله مثل برادر ماست و ما یک عمر باهم در یک جای زندگی کردیم و هیچ مشکلی باهم نداریم، تنها موضوعات سیاسی، پس و پیش می شود و سلایق سیاسی فرق می کند، اما زمانی که منافع عام ملت مطرح باشد، موضوعات شخصی نمی تواند مسایل ملی را تحت شعاع قرار دهد.

گمانه هایی است در رابطه به این که آقای محقق و جنرال دوستم از وجهه شما استفاده می کنند؛ نظر شما در این زمینه چیست؟

مسایل افغانستان، مساله استفاده نیست، موضوعاتی است که همه برادران در صدد پیدا کردن راه حلی برای مشکل فعلی هستند، استاد محقق و جنرال دوستم نیز شخصیت های مطرح افغانستان هستند.

ما در صدد این مساله هستیم که چطور تمام نخبگان افغانستان گردهم آیند، نه تنها استاد محقق و جنرال دوستم، بلکه ما از سایر احزاب سیاسی هم دعوت کردیم که دور یک محور سیاسی جمع شوند و یک راه حل ملی برای مشکل افغانستان پیدا کنیم.

متهم کردن جبهه ملی به تجزیه طلبی و خیانت ملی به جنرال دوستم و همچنان حمله به اقامتگاه استاد محقق، از جمله تهدیدهای دولت علیه جبهه ملی بوده است، آیا این تهدیدها بر فعالیت های جبهه ملی تاثیر گذار بوده؟

حکومت تا حدی خواست که اعضای جبهه ملی را تحت فشار قرار دهد و خواست که از قوت حکومتی نیز در این راه استفاده کند و کارهایی انجام داد که ما را تحت تاثیر قرار دهد، اما موفق نشد، زیرا ما هنوز متحدیم.

دلیل بطی شدن فعالیت های جبهه ملی، ماه رمضان بوده است نه تهدیدهای حکومت.

با دلایلی که جنرال دوستم برای مردم بیان کرد، همه فهمیدند که این اتهامات دروغ است و همچنین ما را تجزیه طلب گفتند، در حالی که ما یک محور سیاسی هستیم که کل اقوام افغانستان دور این محور جمع هستند و یگانه محور سیاسی که تضمین می کند وحدت ملی را حرکت جبهه ملی است


در حال حاضر شما در حزب جمعیت اسلامی چه جایگاهی دارید ؟

من در زمان حیات استاد ربانی، سکرتر جنرال جمعیت اسلامی بودم و در آن زمان تمام کارهای استاد را من انجام می دادم و حتی من مسئول برگزاری کنگره جمعیت هم بودم، اما با شهید شدن استاد تحولاتی بوجود آمد، اما اکنون نیز من سکرتر جنرال جمعیت و عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی هستم.

گمانه زنی هایی است مبنی بر این که اختلافاتی بر سر رهبری حزب جمعیت اسلامی میان شخص شما، استاد عطا و صلاح الدین ربانی وجود دارد، نظر شما چیست؟

اختلافی میان ما وجود ندارد، جمعیت به عنوان یک سازمان سیاسی نیازمند یک رهبری سیاسی است و در این رابطه گمانه زنی هایی است که چه کسی باید بزرگ جمعیت شود، به همین دلیل صلاح الدین خان و استاد عطا و برخی از برادران دیگر آرزوی رهبری حزب جمعیت را دارند، اما این بدان معنی نیست که ما باهم اختلاف داریم.

به نظر شما قاتل استاد ربانی کیست؟

قاتل اصلی استاد ربانی، طالبان بوده این موضوع را کسانی که دستگیر شده اند تائید کردند.

سیاست های حکومت سیاست هایی است که در راستای منافع طالبان است، افراد نفوذی طالبان توانسته اند که در بین موسسات حکومتی و نهادهای امنیتی نفوذ کنند.

همانطور در دیگر نهادها هم نفوذ پیدا کرده اند، کسی از پاکستان می آید و چهار روز در مهمانخانه حکومت می باشد و استخبارات کشور و دیگر نهادهای امنیتی حداقل این را جستجو می کردند که این فرد کیست؟ و از کجا آمده؟ سپس او را به دیدار استاد ربانی می بردند.

ما به این عقیده هستیم که در بین موسسات حکومتی و نهادهای امنیتی نفوذ طالبان قابل ملاحظه است. طالبان نه تنها استاد شهید، بلکه مطلّب بیگ و احمد خان را از بین بردند و احتمال دارد بسیاری از رهبران دیگر را نیز از بین ببرند.

انتقاد ما بر حکومت این است که یا همراه مردم افغانستان باشد و یا به نمایندگی از طالبان در افغانستان فعال باشد، ولی مردم افغانستان باید این موضوع را بدانند، زیرا آجندا و برنامه های طالبان برای مردم افغانستان قابل قبول نیست و اکنون اگر حکومت ما یک وسیله ای شود برای تامین منافع طالبان، این موضوع به هیچ وجه برای مردم افغانستان قابل پذیرش نیست.

قبل از شهادت استاد ربانی، وی در ایران بود و پس از آن برای دیدار اقوام به دوبی رفته بود که از قصر ریاست جمهوری با وی تماس گرفته شده و هر چه عاجل خواستار بازگشت وی شدند. اگر این شخص و این دیدار تا این میزان مهم بود، چرا کرزی یا دیگر شخصیت های عالی رتبه دولتی با وی ملاقات نکردند که استاد ربانی را از سفر دعوت کردند؟

باید از دولت پرسیده شود که چطور این شخص مشکوک را بدون هیچ آمادگی به ملاقات شهید ربانی فرستادید؟

حکومت و مربوطین حکومت باید جوابگوی قتل استاد ربانی باشند، چه آقای استانکزی و چه دیگر افرادی که در این قضیه دخیل بودند.
 گفته می شود که آقای کرزی از صلاح الدین ربانی برای شکست صفوف شما استفاده می کند، نظر شما در این رابطه چیست؟

آقای کرزی همواره کوشش می کند که از بین ما سربازگیری کند، گاهی کسی را معاون می گیرد و گاهی کسی را تشویق می کند که با آنها همکاری کند، اما من یقین دارم که همه برادران به این باور رسیده اند که نظام کنونی پاسخگوی نیازمندی ها و مشکلات مردم افغانستان نیست، همانطوری که مارشال فهیم در بیانیه خود در روز تجلیل از سالگرد آمر شهید اشاره کرد و من از تمام برادران می خواهم که این بار نباید در حق خواسته های مردم افغانستان جفا کنند.

معامله و معامله گری به خاطر منافع شخصی، بر تمام منافع ملی و ملت افغانستان درست نیست، بگذارند که در افغانستان واقعاً یک حکومت مردمی بوجود آید.

مردم افغانستان به یک حکومت قوی ضرورت دارند تا در این کشور اصلاحات بوجود آورد. حکومت هایی که روی معامله بوجود آید و ضعیف باشد، اصلاحاتی بوجود آورده نمی تواند و پیامد آن؛ بی ثباتی سیاسی، فقر اقتصادی و بیچارگی است و این حالتی است که ما در طول یک دهه گذشته داشتیم.

دولت برای کاستن از فشارها آیا در صدد معامله با رهبران جبهه ملی شده است یا خیر؟

ما معتقد به معامله نیستیم، اما در پی این هستیم که چه راهی می تواند افغانستان را نجات دهد؟ ما تمام راه حل را در این می بینیم که اصلاحات بوجود آید.

اگر دولت با ما هم معامله ای کند، زمانی که ما نتوانیم خدمت کنیم، این معامله چه فایده ای خواهد داشت؟ ما از این جهت می گوییم که نظام پارلمانی را بوجود آوریم، ‌اداره متمرکز را تقسیم کنیم و به مردم افغانستان حق بدهیم، والی ها انتخابی شود، تا این که روند انکشاف اقتصادی و اجتماعی سرعت پیدا کند و اگر حکومت کنونی نیز به این فکر باشد و تغییر بوجود آورد، یک وجه مشترک بوجود می آید.

حکومت با استاد محقق و جنرال دوستم تماس هایی داشته است، مبنی بر امتیاز دهی به آنها، اما این هر دو بزرگوار خواسته های دولت را رد کردند و گفته اند که ما معتقد به یک آرمان و یک هدف هستیم، راه ما مشخص است وهر کسی خواستار پیوستن به این راه باشد، ما استقبال می کنیم، اما اهل هیچ نوع معامله و امتیاز گیری نیستیم.

و سئوال آخر این که جبهه ملی چه کسی را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری، معرفی خواهد کرد؟

جبهه ملی در صدد قوی ساختن محورهای خود در میان اقوام افغانستان و احزاب سیاسی است، ما پس از مشوره با تمام اقوام افغانستان، ۵ یا ۶ ماه دیگر، کاندید ریاست جمهوری خویش را اعلام خواهیم کرد.
 


No comments:

Post a Comment