Tuesday 27 November 2012

انجیران ساختمانی روسيه به افغانستان برمیگردند

انجیران ساختمانی روسيه به افغانستان برمیگردند

  اوديو, در جهان, بازسازی اقتصاد افغانستان و مشکلات همراه این پروسه, اقتصاد
27.11.2012, 13:10
بیش از چهار دهه قبل در زبان های ملل ساکن افغانستان کلمه «میکروریون» بوجود امد. این مس...
اله به فعال شدن اولین پروژه بزرگ همکاری های اقتصادی شوروی – افغان – فابریکه خانه سازی کابل، مربوط بود.

طوریکه باشندگان کهن سال کابل به خاطر دارند، ابتدا اولین اپارتمان های چند طبقه یی مورد پسند مردم قرار نگرفتند و مردم که اپارتمان ها دریافت میکردند با دودلی به خانه های نو میرفتند. بسیاری ها زندگی را بدون باغچه معمول که به ان عادت کرده بودند، تصور کرده نمی توانستند. بسیاری ها از این خوش نبودند که اپارتمان ها بدون سمت گیری به مکه طراحی شده بودند. انها می گفتند که چگونه میتوان در اپارتمان نماز ادا کرد که در ان تشناب وجود دارد.

ولی به بسیار زودی عقیده مردم تغییر کرد و چهره پایتخت نیز عوض شد. تا به حال میکروریون ها باوجود عمر زیاد انها، یکی از مسترح ترین خانه ها در کابل محسوب میشوند.

در فابریکه خانه سازی کابل در زمانش بیش از سه هزار کارگر مصروف کار بودند. به کمک ان برعلاوه اپارتمان های مسکونی موسسات بزرگ مانند پوهنتون پولی تخنیک کابل، انستیتوت طب جلال اباد و بسیاری پروژه های دیگر اعمار گردیده اند. بعد از خروج نیروهای شوروی کار فابریکه خانه سازی متوقف شد. در سال 2008 این فابریکه یکبار دیگر فعال گردید و فعلاً به اندازه یک دهم ظرفیت مطروحه خود کار میکند.
در سال روان در باره راه اندازی مجدد همکاری روسیه – افغانستان و اعمار کتلوی اپارتمان های مسکونی در اولین جلسه کمیسیون بین الحکومتی صحبت به میان امد. وزارت خانه ها و ادارات دولتی افغانستان به صفت سفارش دهنده وارد عمل شدند. حالا باید اجاره داران روسی پیدا میشند. ولی حاجی نادرشاه رئیس مرکز تجارتی افغان در مصاحبه با رادیوی «صدای روسیه» گفت که این کار نیز انجام شده است.

ثبت صدا

بازگشت متخصصین کمپنی های ساختمانی روسیه به افغانستان با گذشت زمان مشکل مسکن را در افغانستان کاهش خواهند داد. بسیاری افغانان امروز حتی خرید اپارتمان ارزان را در خانه های نو اعمار شده از طرف کمپنی های خصوصی تصور کرده نمی توانند. مسکن که به مساعدت روسیه اعمار خواهد شد، نه تنها با کیفیت، بلکه ارزان قیمت خواهد بود و علت ان تضمینات دولتی است.
ثبت صدا
تضمینات نه تنها شکل مالی خواهند داشت. جانب افغان به روسیه تضمینات جدی امنیتی میدهد. این کار به گفته حاجی نادرشاه، نقش مهم را در انجام مذاکرات ایفا نموده است.
VOR

No comments:

Post a Comment