Tuesday 20 November 2012

از ستالینګراد تا پیروزی کبیر

از ستالینګراد تا پیروزی کبیر
Tسياست, روسيه,
19.11.2012, 17:21
عکس: РИА Новости
هفتاد سال قبل واقعه ی رخ داد که تا حد اعظم عواقب جنگ جهانی دوم را مشخص کرد. در 19 دیسامبر سال 1942، قشون سرخ به حمله متقابل علیه قوای هتلر در شهر استالینگراد ...
آغاز کرد. این عملیات به شکست کامل اردوی آلمان فاشیستی ختم شد. از دیوار های شهر استالینگراد مسیر پیروزی پرافتخار آغاز شد.

صبحګاه تاریخی 19 دسامبر سال 1942 هزاران توپخانه اردوی سرخ توانستند مواضع دشمن را ویران کنند و حمله از آنجا آغاز شد. فقط چند روز ضرور بود تا اردوی شوروی نیرو های فاشیستی را محاصره نماید. در این حلقه 330 سرباز، افسر و جنرال اردوی هیتلر حضور داشتند. سپس در سه ماه آینده، درگیری شدیدی رخ داد. اما همه تلاش آلمانی ها برای خروج از این وضعیت با شکست روبرو شد.

این عملیات در روی ولگا انجام گرفت و «اوران» نامیده شد. برای انجام عملیات دو ماه آماده شده بودند. در شرایطی که استالینگراد تحت محاصره شدید قرار گرفته بود، از سایبریای غربی نیروی کمکی ارسال شده و گروه های قوی ضربتی را ایجاد نمودند.

مورخین این لحظه را اوج درگیری در تمام جنگ جهانی دوم می نامند. برای ماشین های نظامی آلمانی که تقریبا تمام اروپا را فتخ کرده بودند، این عملیات یک ضربه دندانشکن بود. میخاییل میاخکوف کارشناس انستیتوت تاریخ عمومی از آکادمی علوم روسیه می گوید که اردوی آلمان نتوانست از عهده این عملیات برآید. ،،درست در همین جا بود که عطف اخلاقی در جنگ رخ داد. نه فقط به این دلیل که آلمانی ها بخش های زیادی را مورد هجوم قرار داده بودند و هیتلر اهمیت زیادی از نظر سیاسی برای این شهر قایل بود. بلکه، بدین خاطر که در چنین لحظه ای، اردوی آلمان دچار شکست اخلاقی شد. ارتش شوروی احساس کرد که دشمن را می تواند شکست بدهد،،.

حمله ی متقابل چند ماه قبل از درگیری های شدید بود. نیروهای خطوط سوم در اواسط ماه جولای در مسیر فتح استالینگراد پیش رقت و اطمینان داشت که تا ماه آگوست به شهر حمله می کند و راه به سوی مناطق نفت خیز قفقاز را فتح می کند. اما آنان با مقابله حامیان شهر روبرو شدند که آماده فدا شدن بخاط وطن شان بودند.

کسانی که در جنگ حضور داشتند از جنگ و درگیری شدید برای هر جاده و هر خانه و تپه تعریف می کردند. تمام دنیا با اضطراب شدید این درگیری در ولگا را تعقیب می کرد. سرنوشت تمام بشریت به این مساله مربوط می شد. مدافعین استالینگراد نه تنها از شهر دفاع می کردند، بلکه می خواستند تمام اروپا و تمام دنیا را از شر فاشیست ها نجات دهند. شکست اردوی هیلتر در استالینگراد باعث آن شد که جنبش مقاومت در کشورهای اروپایی شدت بگیرد.

جنګ استالینگراد که تقریبا 200 شبانه روز ادامه داشت، بزرگترین خونریزی در تاریخ بشریت محسوب می شود. در هنگام دفاع از شهر، نزدیک به یک میلیون سرباز و افسر شوروی جان خود را از دست دادند. اردوی فاشیستی نیز در این درگیری۴\۱ قسمت نیروی خود را در جبهه شوروی – آلمان را از دست داد.


No comments:

Post a Comment