Thursday 29 November 2012

در جهان, سياست, اسيا, مقالات

بازدید پوتین از ترکیه ساده نخواهد بود

29.11.2012, 17:59




владимир Путин Реджеп Тайип Эрдоган Путин
عکس: EPA
طبق اطلاعات رسانه های روسیه، رئیس جمهور ولادیمیر پوتین جدول زمانی بازدیدهای بین المللی خود تا اواخر سال تصویب نموده است. در درجه اول تاریخ – 3 دسمبر – بازدید از استانبول قرار دارد. ابتدا او این بازدید را از تاریخ 14 تا 15 اکتوبر پلان نموده بود، ولی طوریکه منابع اگاه عقیده دارند، این بازدید به خاطر به تعویق انداخته شد که در باره یک عده مسایل مهم دوجانبه و منطقوی توافق حاصل شده نتوانست. حالا وضع از چه قرار است؟ این سوال را ما از سیاست دان ستانیسلاف تراسوف پرسیدیم. موصوف چنین پاسخ داد: " اخرین ملاقات شخصی ولادیمیر پوتین با رجب طیب ایردوغان در ماه جولای در مسکو صورت گرفت. انگاه طرفین یکبار دیگر بر خصوصیت ستراتیژیک مناسبات تاکید کردند و به افزایش دوران کالا تا 35 میلیارد دالر اشاره نمودند و همچنان نیت شان را در باره افزایش دوران کالا تا 100 – 150 میلیارد دالر در سال ابراز داشتند. از همینرو حالا نیز در ملاقات استانبول توجه اساسی بر مسایل انرژی و همکاری های متقابل تجارتی – اقتصادی متمرکز خواهد شد. انهم در صورتیکه به اثر مساعی ترکیه پروسه مذاکرات در باره احداث خط لوله گاز «جریان جنوی» تکمیل گردید و کار ساختمان لوله گاز اغاز شده است".
ولی احتمالاً رهبران دو کشور مسایل حاد منطقوی، بشمول بحران سوریه را نیز مورد بحث قرار خواهند داد. در تابستان ایردوغان در مسکو در این باره اظهار نظر نمود، تا میکانیزم که در توافقات ژینیو تسجیل شده و از طرف اعضای شورای امنیت و ترکیه امضا شده، فعال گردد. ولی در نتیجه پارلمان ترکیه مجوز یک ساله در باره انجام عملیات نظامی در سوریه صادر نمود. بعداز این بین رئیس جمهور ولادیمیر پوتین و صدراعظم رجب طیب ایردوغان چند بار صحب تیلفونی صورت گرفت که انها به مسایل حاد منطقوی مربوط بودند. در روزهای اخیر مسکو و انقره در باره استقرار راکت های «پیترییوت» در سرحد ترکیه – سوریه سخنان حاد تبادله کردند. پس به این ترتیب میتوان پیشبینی کرد که این بار بازدید ولادیمیر پوتین از انقره ساده نخواهد بود.
به عقیده مسعود خاکی چاشینه پروفیسور ترکی، روسیه و ترکیه، باوجود برخوردهای متفاوت، تا هنوز توانایی دستیابی بر مصالحه در باره سوریه را حفظ نموده اند. به عقیده روزنامه «حریت» ترکیه " در صورت اختلاف نظر در باره مساله امنیت در منطقه، مسکو و انقره قصد شان را در باره قربانی نکردن پوتنسیال اندخته شده بعد از «جنگ سر» نشان میدهند. با این نقطه نظر مصطفی کورداش مدیر مسوول «روزنامه ملی» نیز موافق می باشد. او می نویسد که پیچیده شدن مناسبات روسیه و ترکیه میتواند توازان جهانی و منطقوی قوا را برهم بزند. از همینرو، به قول موصوف، باید هرانچه ممکن است انجام داد، تا تمام موانع بالقوه موجود بر سر راه همکاری در حال توسع دو کشور از میان برداشته شوند.
در واقعیت امر، روسیه اولین شریک تجارتی ترکیه و ترکیه – چهارمین شریک تجارتی روسیه می باشد. و این وضع توجه جدی زیادی را مطالبه میکند.

No comments:

Post a Comment