Thursday 1 November 2012

امریکا :انتقال اقتصادی به سکتور خصوصی افغانستان


امریکا می خواهد انتقال اقتصادی به سکتور خصوصی افغانستان صورت گیرد»
-
رابرت بلیک معاون وزارت خارجهء امریکا در بخش آسیای میانه و آسیای جنوبی
11.08.1391
ایالات مت...
حده امریکا می خواهد در کنار انتقال سیاسی قدرت به افغان ها، انتقال اقتصادی نیز به سکتور خصوصی افغانستان صورت گیرد.

رابرت بلیک معاون وزارت خارجهء امریکا در بخش آسیای میانه و آسیای جنوبی که غرض دیدار رسمی با تاجران و مقامات افغان به ولایت بلخ آمده بود، گفت: ایالات متحده امریکا در کنار انتقال سیاسی قدرت، می خواهد انتقال اقتصادی را نیز در افغانستان عملی نماید.

وی می گوید: این انتقال اقتصادی زمان انجام می شود که برای تاجران افغان و سکتور خصوصی این کشور زمینهء توسعه اقتصادی به میان آید و آنها می خواهند در این قسمت در زیر ساخت های چون انتقال برق به فابریکه ها، ایجاد خط ریل و مشکلات ترانزیتی توجهء بیشتر نمایند.

وی افزود: ایالات متحدهء امریکا در بخش مشکلات موجود ترانزیتی، تاجران و دولت افغانستان را کمک می نماید که مشکلات موجود را حل نمایند تا سکتور خصوصی توسعهء بیشتر اقتصادی داشته و وظیفه دایمی انتقال اقتصادی را به دوش بگیرند:

« برای اینکه ما تجارت را توسعه داده باشیم ما بسیار فعالانه در آسیای میانه و به خصوص در کشور هندوستان با مسوولین کار می کنیم تا که خط های ریل، سرک ها و انتقال انرژی برق را توسعه دهیم.»

معاون وزارت خارجهء امریکا می گوید: برای آنها حل مشکلات ترانزیت تاجران افغان در پاکستان یک اولویت است. باید تمام مواد سند امضاء شده از طرف هر دو جانب عملی شود:

« توقع ما این است که همان طور قرارداد های که با پاکستان امضاء شده با کشور های دیگر چون هندوستان نیز باید امضاء شوند و این همه در اولویت کاری امریکا قرار دارد.»

در همین حال تاجران افغان در ولایت بلخ نیز برای حل مشکلات شان از معاون وزارت خارجهء امریکا خواهان کمک در بخش های برق، حل مشکلات موجود در خط ریل بین افغانستان و ازبکستان که جدیداً ساخته شده و حل مشکلات ترانزیت بین افغانستان و پاکستان شدند.

نوید برات معاون اتاق های تجارت ولایت بلخ گفت:
« ما خواهان همکاری بیشتر دولت امریکا و خواهان سرمایه گذاری مشترک تاجران امریکایی در افغانستان هستیم.
در خط ریل که از حیرتان تا مزارشریف آمد، همین اکنون ماشین انتقال واگون ها موجود نیست. ما خواهان حل این مشکل تاجران استیم.»

وزارت خارجهء امریکا در حالی در صدد حل مشکلات ترازیت تاجران افغان شده است که در چند روز گذشته حکومت ایران صادرات 30 قلم اجناس خوراکی و تعمیرات از آن کشور به افغانستان را ممنوع اعلام کرده است.

تاجران افغان برای حل این مشکل خواهان واردات این اقلام مهم تجارتی از کشور های دیگر دنیا هستند که کمک و همکاری امریکا در قسمت حل مشکلات ترانزیتی از اثرات منفی کمبود اجناس وارداتی ایران به افغانستان جلوگیری خواهد کرد.

عبدالطیف سهاک

No comments:

Post a Comment