Thursday 12 July 2012

موقف متحد اساسی خارج از ناتو

شانزده میلیارد دالر مثبت موقف متحد اساسی خارج از ناتو

در آغاز کنفرانس توکیو در مورد تحقق تعهدات جامعه بین المللی در امور افغانستان و مسؤلیت های جدید آن بود. منشی کلی ملل متحد بان کی مون حکم نموده گفت که امتناع از سرمایه گذاری در همه ساحات افغانستان تمام بدست آوردی های 10 سال اخیر را نابود میسازد. این کلمات هم جریان و هم نتایج کنفرانس را تعیین کرد.تمام کشورهای کمک کننده تعهدات را امضاء نمودند که بارک اوباما در جلسه ناتو در چیکاگو بیان کرد.

موضوع بحث موقف جدید افغانستان به مثابه کشور که فعلأ یکی از متحدین اساسی امریکا بدون عضویت پیمان ناتو میباشد. تا اندازه بدست آوردن این موقف برای افغانستان – یک پدیده خبرساز میباشد مانند وعد دادن 16 میلیارد دالر. موضوع از این قرار است که پاکستان نیز این موقف را دارد. از همینرو بسیار جالب به نظر میرسد که فعلأ آمریکا در مقابل اسلام آباد در جوکات حل پرابلم افغانستان چه عمل میکند؟

آیا تقاضای خود را درباره مجبور ساختن طالبان به مذاکرات ا کابل تشدید خواهد ساخت؟ به نظر ولادیمیر سوتنیکوف پاکستان شناس روسی، آمریکا باید این کار را با استفاده از همکاری با افغانستان و پاکستان انجام دهد. اوضاع داخلی در پاکستان مساعدت به هم این کار میکند. صدراعظم جدید پاکستان د پرابلم های منظقوی بابلد است، رییس جمهور زرداری از انتخابات ریاست جمهوری خیلی نگران میباشد و نظامیان از فسار آمریکا بالای مقامات اسلام اباد استقبال میکنند.

معلوم میشود که اسلام آباد آماده گذشت در مقابل فشار آمریکا میباشد و برای این کار دلایل را دارد. این تقویه حضور هند در افغانستان منجمله در بخش نظامی است. هیلاری کلینتن در کابل اظهار داشت که افغانستان به حیث متحد اساسی ایالات متحده خارج از ناتو دسترسی به سیستم دفاع و تحصیلات نظامی طبق استاندارت های ناتو پیدا میکند. این یک لقمه خوش مزه را آمریکا صرف به هند داده است که با آن اسلام اباد کاملأ آشتی ناپذیر است.

در جریان کنفرانس توکیو برای اولین بار ملاقات 3 جانبه افغانستان – پاکستان – آمریکا دایر گردید. موضوع آن ملاقات پروسه آشتی در افغانستان بود. شرایط شرکت طالبان در این پروسه تغییر نکرده است. پاکستان با این شرایط ابراز موافقه نمود. حالا منتظر نمودن آن باقی میماند که این شرایط چطور عملی مشود.

No comments:

Post a Comment