Monday 2 July 2012

اخبار افغانستان

 از مطبوعات دیګرتوافق در مورد بازگشایی راه اکمالاتی ناتو، به زودی اعلان می شود/سرمنشی ناتو بار دیگر بر توانایی نیروهای افغان تاکید کرد /مردی در لباس پلیس افغانستان سه سرباز ناتو را کشتند:/ حدود 250 تن از شاگردان لیسه مصر آباد در ولایت جوزجان مسموم شدند /برای نخستین بار در ولسوالی چهاربولک ولایت بلخ پولیس محلی ایجاد شد / امنیت ملی، 7 تن را که قصد حمله بر 5 منطقه مهم شهر کابل را داشتند دستگیر کرد
جبهه ملی افغانستان: حکومت کنونی ظرفیت استفاده موثر از کمک های جامعه جهانی را ندارد
گزارش از جلیل پویا
احمد ضیا مسعود ریس جبهه مای افغانستان
شماری از آگاهان می گویند که مردم از حکومت کنونی مایوس اند و ابراز خوشبینی می کنند که پس از سال دوهزار وچهارده یک حکومت کارآ و پاسخگو به میان آید. آگاهان می گویند که مردم و جامعه جهانی از بی کفایتی و بی ظرفیت حکومت فعلی به خوبی آگاه اند، و ابراز امیدواری می کنند که پس از سال دوهزار وچهارده حکومتی در کشور بنا نهاده شود که توان وتعهد برای استفاده موثر از کمک های جامعه جهانی را داشته باشد. این اظهارات در پی آن صورت می گیرد که جبهه ملی افغانستان نیز گفته است که حکومت کنونی ظرفیت استفاده موثر از کمک های جامعه جهانی را ندارد.
آگاهان می گویند که حکومت کنونی عدم توانایی و استعداد کاری شان را در ده سال گذشته برای مردم افغانستان و جامعه جهانی به اثبات رسانده و این بار نیز اگر نتواند در نشست توکیو اعتماد جامعه جهانی را کسب کند، کمکهای پس از سال 2014 به افغانستان تخصیص نخواهد یافت. اما با آنهم کارشناسان ابراز امیدواری می کنند که حکومت افغانستان در کنفرانس توکیو بتواند توجه جامعه جهانی را برای ادامه کمکها به افغانستان جلب کند.
برخی از آگاهان نیز معتقد اند که اگر حکومت افغانستان نتواند توجه جامعه جهانی را برای جذب کمکها جلب کند، این احتمال وجود دارد که جامعه جهانی کمکهایش را تا پس از سال 2014 کاهش دهد.
این درحالیست که پیش از این جبهه ملی افغانستان نیز گفته اند که حکومت افغانستان توانایی جذب کمکهای جامعه جهانی را ندارد و این مسئله ممکن است به قطع کمکهای جامعه جهانی پس از سال 2014 منتج شود
 /
دیدار هیئت شهرداری قونیه ترکیه با استاد محقق
گزارش از رمضان عبدالله زاده

هیئت شهرداری ولایت قنیه ترکیه طی سفری به افغانستان با استاد حاجی محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، رییس کمیسیون عدلی وقضایی مجلس نمایندگان و عضو ارشد جبهه ملی افغانستان دیدار کرد. این هئیت درین دیدار از برنامه های بازسازی در شهر مزار شریف ولایت بلخ خبرداده گفت که ترکیه در بخش های بازسازی کانالیزاسیون و زراعت به مردم کمک خواهد کرد.
هیئت از شهرداری قونیه ترکیه که به افغانستان سفر کرده اند ، بعد از سفر به مزار شریف در کابل استاد حاجی محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان ، رییس کمیسیون عدلی وقضایی مجلس نمایندگان و عضو ارشد جبهه ملی افغانستان دیدار کرده است.
هئیت شهرداری قنیه ترکیه که مطالعات شهری و فرهنگی شانرا از ارامگاه خان آقا پدر مولانا جلال الدین محمد بلخی در مزار شریف انجام داده اند ، برای باز سازی شهر مزار شریف اعلام امادگی کرده است.
این هئیت بعد از سفر به مزار شریف به کابل آمده و در ضیافت که از سوی استاد محقق به افتخار انان ترتیب داده شده بود ، شرکت کردند
.
دورجان بیگ رییس این هئیت در دیدار با استاد محقق اعلام آمادگی کرده که کشورش برای باز سازی کانالیزاسیون شهر مزار شریف کمک خواهد کرد.
هم چنین اقای دورجان بیگ درین دیدار وعده کرده که بخاطر موجودیت آرامگاه پدر مولانان جلال الدین محمد بلخی و زیارت حضرت علی ع برای انکشاف شهر مزار شریف و کمک به زراعت این ولایت تلاش خواهد کرد.
اقای دور جان بیگ ، شهر مزار شریف را مرکز مهم علمی وفرهنگی یاد کرده گفت که کشورش خود را متعهد به امضا پیمان اخوت وبرادری با افغانستان میداند که ، در سال 1388 خورشیدی امضا شده است.
دورجان بیگ افزود برنامه های بازسازی انان تنها منحصر به شهر مزار شریف نبوده بلکه برنامه های جدیدی را برای بازسازی نقاط دیگر افغانستان روی دست خواهد گرفت.
استاد محقق در مقابل از حضور هئیت شهرداری قنیه ترکیه اظهار خرسندی کرده و از برنامه های بازسازی این کشور در افغانستان تشکری کرد.
استاد محقق آموزش شماری زیاد از داشجویان افغان در کشور ترکیه را نشانه ی از روابط عمیق علمی وفرهنگی دوکشور یاد کرده گفت که اموزش این دانشجویان پیوند خوبی برای روابط علمی و فرهنگی است.
وزارت مالیه: گروه طالبان بزرگ ترین تهدید برای استخراج معادن افغانستان است
گزارش از رمضان عبدالله زاده
وزارت مالیه گروه طالبان را بزرگ ترین تهدید برای استخراج معادن افغانستان می داند. به گفته این وزارت، گروه طالبان عامل اصلی تطبیق اجندا های دشمنان خارجی افغانستان در عرصه اسختراج معادن بوده که با ایجاد نا امنی می خواهد افغانستان را از خود کفایی بازدارد.
وزارت مالیه می گوید گروه طالبان بزرگ ترین تهدید برای استخراج معادن افغانستان است. عمر زاخیلوال وزیر مالیه که در نشست امادگی کنفرانس توکیو صحبت می کرد گفت که طالبان از چندین روز بدینسو معدن مس عینک را زیر موشک
عمر زاخیلوال وزیر مالیه گفت که طالبان از چندین روز بدینسو معدن مس عینک را زیر موشک گرفته است.
گرفته است. زاخیلوال می گوید که گروه طالبان به دستور دشمنان خارجی افغانستان دست به ایجاد نا امنی در معادن زده و آله دست انان قرار گرفته است. به گفته وی گروه های مخالف دولت اجندای های دشمنان خارجی افغانستان را درکشور تطبیق می کنند تا افغانستان هیچگاه از احتیاج خارجی ها بیرون نشود.
وزیر مالیه هم چنین از امادگی های لازم برای برگزاری نشت توکیو خبرداده گفت که اجلاس توکیو در هشتم جولای با شرکت مقامهای دهها کشور و سازمان های بین المللی برگزار خواهد شد. او افزود که برنامه های دولت افغانستان برای ۱۲ سال آینده در سندی تنظیم شده که در این جلاس ارائه خواهد شد. گفته می شود افغانستان براساس این سند، درخواست کمک سالیانه حدود پنج میلیارد دالر از متحدان بین المللی خود را مطرح خواهد کرد. قرار است شرکت کنندگان این کنفرانس حمایت درازمدت خود را در عرصه اقتصادی و بهبود حکومت داری در افغانستان اعلام کنند.

No comments:

Post a Comment