Sunday 15 July 2012

جشن عروسی به ماتم مبدل شد

جشن عروسی به ماتم مبدل شد
 
احمدخان سمنگانی، یک عضو برجسته‌ی مجلس نمایندگان و ایتلاف ملی افغانستان، همراه با 21تن از مهمانان و میزبانان مراسم عروسی دخترش، در نتیجه‌ی یک حمله‌ی انتحاری، کشته شد.
در این حمله انتحاری که روز گذشته انجام شد، بیش از 50تن دیگر زخمی شدند.
گفته می‌شود که محمدخان، رییس امنیت ملی سمنگان، یک پسر و یک برادرزاده‌ی احمدخان سمنگانی نیز، شامل کشته‌شدگان حمله‌ی انتحاری دیروزی می‌باشند.
این حمله حوالی ساعت هشت بامداد روز گذشته در هوتلی در شهر ایبک ولایت سمنگان رخ داد.
هرچند شمار کشته‌شده‌ها و زخمی‌های رویداد روز گذشته مشخص نشده، اما رسانه‌ها از قول مقام‌های محلی سمنگان ارقام ضد و نقیضی ارایه‌کرده‌اند.
مقام‌های محلی و شاهدان رویداد گفته‌اند که احمدخان سمنگانی، حین پذیرایی مهمانان مراسم عروسی دخترش نزدیک دروازه‌ی وردی هوتل ایستاده بود که انتحارکننده خود را در نزدیکی وی و شماری از مقام‌های محلی منفجر ساخت.
بر بنیاد یک اعلامیه‌ی دفتر ریاست‌جمهوری، رییس‌جمهور کرزی این حمله‌ی تروریستی را که منجر به کشته شدن احمد‌خان سمنگانی، مهمانان و میزبانان مراسم عروسی شده، به‌شدت محکوم کرده است.
در اعلامیه‌ی ریاست‌جمهوری ‌آمده است: «دشمنان افغانستان یک‌بار دیگر دست به کشتار مردم بی‌گناه ما و شخصيت مجاهدی زدند كه با تلاش‌هايش توانسته بود، سهمی در وحدت ملی کشور ايفا کند.»
براساس اعلامیه‌ی ریاست‌جمهوری، در این حادثه هم‌چنین محمداسحاق رهگذر، عضو مجلس نمایندگان، سید احمد سامع، فرمانده پولیس حوزه‌ی غرب کشور و سید اقبال منیب، والی پیشین سرپل مشمول زخمیان هستند.
ریاست‌جمهوری هم‌چنین از اعزام هیاتی به ریاست رحمت‌الله نظری معاون لوی‌سارنوالی، برای بررسی حمله‌های تروریستی به شهر ایبک ولایت سمنگان خبرداده است.
احمدخان سمنگانی، از فرماندهان سابق جهادی بود که در سال‌های جهاد و مقاومت در صفوف گروه‌های جنبش ملی به رهبری عبدالرشید دوستم و جمعیت اسلامی به رهبری استاد ربانی علیه طالبان جنگیده است.
وی دوبار به نمایندگی از مردم سمنگان به مجلس نمایندگان راه یافت و در دوره شانزدهم شورای ملی از اعضای کمیسیون امور داخلی مجلس نمایندگان بود.
دو مجلس شورای ملی در اعلامیه‌هایی جداگانه‌، کشته شدن احمدخان سمنگانی را به‌شدت محکوم کرده و خواهان پیگرد عاملان آن‌چه قتل‌های زنجیره‌ای اعضای شورای ملی خوانده می‌شود، شدند.
عبدالظاهر قدیر، معاون اول مجلس نمایندگان می‌گوید با آن‌که خروج نیروهای بین‌المللی در سال 2014 عملی خواهد شد، ولی افزایش حمله‌های تررویستی و کشتار شخصیت‌های بانفوذ ملی نشان‌دهند‌ه‌ی بحرانی شدن وضعیت افغانستان می‌باشد.
معاون اول مجلس نمایندگان، حکومت را به‌دلیل عدم پیگرد عاملان حمله‌های تروریستی مورد انتقاد قرار داده، مدعی‌است که حکومت نمی‌تواند عاملان رویدادهای تروریستی را شناسایی و مجازات کند.
قدیر گفت: «تاکنون، به هر اندازه‌ای که حملات تروریستی انجام شده، عاملین یکی از آن‌ها هم دستگیر و به پنجه‌ی قانون سپرده نشده است.»
وی گفت که مجلس نمایندگان از ادامه‌ی ناامنی‌ها در کشور نگران است و با پایان تعطیلی خود تا یک هفته‌ی دیگر، اقدام‌های عملی را با مسوولان حکومتی روی دست خواهد گرفت.
احمدخان سمنگانی، سومین عضو مجلس نمایندگان است که در دوره‌ی شانزدهم شورای ملی و در نتیجه‌ی حمله‌های تروریستی کشته می‌شود.
محمدهاشم وطنوال، نماینده‌ی ارزگان و عبدالمطلب بیگ، نماینده‌ی تخار در دوسال گذشته در نتیجه‌‌ی حمله‌های تروریستی به قتل رسیده‌اند.
در دور پانزدهم شورای ملی نیز حدود 15عضو دو مجلس شورای ملی در رویدادهای تروریستی مختلف کشته شده بودند.
در همین حال، محمدعارف رحمانی، نماینده‌ی مردم غزنی در مجلس نمایندگان به این باور است که مشخص‌نشدن دوست و دشمن از سوی حکومت، مردم را به دولت بی‌باور کرده است.
او هم‌چنین گفت که مخالفان مسلح دولت با افزایش حمله‌های تروریستی، ترس و وحشت را در میان مردم افزایش می‌دهند.
رحمانی خواهان توجه جدی مسوولان امنیتی در تامین امنیت مردم و نمایندگان‌شان شد.
به‌باور وی، حکومت باید جلو قتل‌های زنجیره‌‌ای اعضای شورای ملی را بگیرد.
رحمانی گفت: «ارگان‌های امنیتی باید در هماهنگی با هم در تلاش تامین امنیت مردم و نمایندگان مجلس باشند تا ما شاهد بدترشدن اوضاع نباشیم.»
در همین حال، ایتلاف ملی افغانستان که آقای سمنگانی از اعضای برجسته‌ی آن به‌شمار می‌رفت، کشته شدن سمنگانی را کار گروه‌های کینه‌توزی می‌داند که از نقش چهره‌های ملی و با نفوذ در هراس‌اند.
در بخشی از اعلامیه‌ی ایتلاف ملی گفته شده است: «گروه‌ها و عناصر کینه‌توزی که از نقش، جایگاه و نفوذ شخصیت‌های ملی در میان مردم هراسانند و چهره‌هایی مانند شهید احمدخان را سدی استوار و پولادین در برابر توطیه‌ها و فعالیت‌های هراس‌افگنانه و ضد ملی خود می‌دانند، به‌گونه‌ی ناجوان‌مردانه آنان را هدف قرار می‌دهند.»
ایتلاف ملی با محکومیت ترور سمنگانی مدعی شد که گروه‌های تروریستی در تلاش از بین بردن اعضای ارشد ایتلاف‌اند.
از سوی دیگر، جبهه‌ی ملی نیز کشته شدن احمدخان سمنگانی را به‌شدت محکوم کرده و تلاش‌های حکومت را در پی‌گیری عاملان رویدادهای تروریستی ناکام خوانده است.
به همین‌گونه، حزب حق و عدالت ترور آقای سمنگانی و شماری از مقام‌های دولتی و مردم ملکی را عمل وحشیانه و ظالمانه دانسته و ‌آن ‌را به شدت محکوم کرده است.
این حزب حمله بر محفل عروسی و شادی شهروندان بی‌دفاع ر ا دشمنی آشکار با انسانیت و افغانستان می‌داند.
این در حالی‌است که بسم‌الله محمدی وزیر داخله‌، جاوید لودین معین سیاسی وزارت خارجه‌ی کشور و هم‌چنین معاون سفارت امریکا در کابل کشته شدن احمدخان سمنگانی را به‌شدت نکوهش کرده و از تلاش‌های حکومت افغانستان در راستای مجازات عاملان رویدادهای تروریستی در کشور خبر داده‌اند

يكشنبه 25 سرطان 1391 ساعت 20:28 روزنامه 8صبح .

No comments:

Post a Comment