Sunday 15 July 2012

در تلاش ایتلاف جدید سیاسی است

جبهه ملی: کرزی در تلاش ایتلاف جدید سیاسی است


جبهه ملی: کرزی در تلاش ایتلاف جدید سیاسی است
جبهه ملی افغانستان می گوید که حامد کرزی قصد دارد با بخشی از طالبان و حزب اسلامی ایتلاف سیاسی تشکیل دهد و در انتخابات سال 2014 شرکت کند. کرزی هفته گذشته از ملا عمر خواست تا به افغانستان بیاید و درانتخابات آینده سهم بگیرد.
احمد ضیا مسعود، رییس جبهه ملی افغانستان روز شنبه، 24 سرطان / 14 جولای در محفلی که از سوی شماری از زنان افغانستان به منظور تقبیح تیرباران نجیبه توسط طالبان در کابل برگزار شده بود، از چنین ایتلافی سخن گفت: "همه ما می دانیم که رییس صاحب جمهور با بخشی از طالبان و بعضی از برادران حزب اسلامی یک حکومت ایتلافی را می سازند که پشت سرشان شاید حکومت پاکستان هم باشد؛ به همین خاطر است [که درباره] عملیات هایی که در کنر و نورستان پاکستانی ها هر روز بمبارد می کنند، حکومت هیچ نوع عکس العمل نشان نمی دهد".
اما وزارت خارجه افغانستان گفته است در صورتی که حملات راکتی پاکستان قطع نشوند، افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل متحد رسما شکایت خواهد کرد.
رییس جبهه ملی تاکید کرد که به دست آوردن حمایت پاکستان نباید به قیمت خون مردم افغانستان و تهدید به امنیت ملی این کشور تمام شود.

رییس جبهه ملی افغانستان می گوید که نظام پارلمانی می تواند حکومتی حسابده و شفاف را در افغانستان تضمین کند؛ اما حامد کرزی با تغییر نظام مخالف است.رییس جبهه ملی افغانستان می گوید که نظام پارلمانی می تواند حکومتی حسابده و شفاف را در افغانستان تضمین کند؛ اما حامد کرزی با تغییر نظام مخالف است.
شاخه حزب اسلامی به رهبری عبدالهادی ارغندیوال روز پنجشنبه با برگزاری یک گردهمایی در خیمه لویه جرگه اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 شرکت می کند؛ ولی مسوولان این گردهمایی مشخص نکردند که از چه کسی در انتخابات حمایت خواهند کرد.
این در حالی است که دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان می گوید هر افغان حق اظهار نظر دارد و ریاست جمهوری در این مورد واکنشی نشان نمی دهد.
نگرانی از مداخله حکومت در انتخابات
جبهه ملی نگران است که حکومت یک بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 مداخله خواهد کرد.
در حالی که کمیسیون مستقل انتخابات برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال 2014 آمادگی می گیرد، جبهه ملی از تقلب گسترده در انتخابات آینده نگران است.
آقای مسعود گفت هیچ نشانه ای وجود ندارد که نشان دهد حکومت درصدد تقلب در انتخابات نیست: "این بار اگر خدای نخواسته انتخابات [به] طرف بیراهه رفت و تقلب کاری در انتخابات صورت گرفت، آن وقت است که کشور ما به طرف بی ثباتی می رود. در آن زمان است که دموکراسی در کشور ما برای همیشه ناکام خواهد ماند".




حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان هفته گذشته از ملا عمر، رهبر شورشیان طالبان خواست که در انتخابات آینده ریاست جمهوری سهم بگیرد.حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان هفته گذشته از ملا عمر، رهبر شورشیان طالبان خواست که در انتخابات آینده ریاست جمهوری سهم بگیرد.
مسعود گفت انتخابات پارلمانی در سال 2009 و انتخابات ریاست جمهوری سال 2010 مملو از تقلب بود. او تاکید کرد که مردم افغانستان نباید بار دیگر شاهد چنین انتخاباتی باشند. اما کمیسیون مستقل انتخابات وعده داده است که برای برگزاری انتخابات شفاف در سال 2014 تلاش می کند.
تاکید بر نظام پارلمانی
این جبهه سیاسی یک بار دیگر تاکید کرد که نظام ریاستی در افغانستان فساد آور است و تا زمانی که این نظام به پارلمانی تبدیل نشود، حکومت نمی تواند خدمات درستی برای مردم عرضه کند.
آقای مسعود گفت رییس جمهور و معاونان او روزانه صدها مکتوب را امضا می کنند که به باور او این خود زمینه فساد را فراهم می کند.
رییس جبهه ملی تاکید کرد که تنها نظام پارلمانی می تواند حکومت حسابده و شفاف را در افغانستان تضمین کند: "بهترین ساختار برای این که بتوانیم وحدت ملی را تمثیل کنیم، ساختار پارلمانی است. در ساختار پارلمانی همه گروه های قومی در پارلمان جمع می شوند. ایتلاف های بزرگ سیاسی در پارلمان ساخته می شوند و آمیزش سیاسی بین اقوام به وجود می آید".
رییس جمهور کرزی پیش از این در واکنش به این خواست جبهه ملی گفته است که افغانستان لابراتوار نظام های سیاسی نیست.
علاوه بر این، آقای مسعود از آزادی زندانیان طالبان توسط حکومت افغانستان به شدت انتقاد کرد. او گفت که آقای کرزی نمی تواند به دلیل ارتباطی که با طالبان دارد کسانی را که دست شان به خون مردم آلوده هستند، از زندان رها کند.
حسین سیرت / کابل
ویراستار: عاصف حسینی

کرزی می خواهد استاد سیاف افغانستان را ترک کند
اتاق خبر رزاق مامون
بیماری استاد سیاف تشدید یافته و ازهرجهت احساس خطر می کند.
گزارش ها می رسانند که رئیس جمهور کرزی به استاد عبدالرب رسول سیاف سفارش کرده است به مصر سفر کرده ودرآن جا اقامت اختیار کند. سیاف درظاهر امر ازجمله چهره های به ظاهرخاموش و کمترفعال به شمار می رود مگر درتمام تصمیم گیری های پس پردۀ دولت نقش برجسته دارد. وی اکنون از نظر سلامتی بدنی وضع خوبی ندارد وتقریباً همیشه بیمار است.
تیم حاکم پی برده است که خارج کردن سیاف ازصحنه، یکی ازبهانه های نهاد های حقوق بشر را از بین می برد وهمچنان به متحدان بین المللی نشان داده می شود که حکومت سعی دارد افرادی را که دراذهان عامه به مظهرترس، غصب بیت المال وخطر زنده دربرابر دموکراسی معرفی شده اند، از صحنه دور سازد
اما نسل «پیررهبران» هنوز منقرض نشده وآسانی هم ازمیدان به درنمی روند. وی تا کنون به پیشنهاد کرزی جواب مثبت نداده واز کشور هم بیرون نرفته است. سیاف به شدت درجمع یک حلقۀ کوچک خانواده گی محصور است. اعتمادش برروشنفکران کمتر ازیک درصد است. تا کنون هیچ کسی اطلاع ندارد که ایشان خواستار چه نظام تعریف شده یی درافغانستان است. با دریغ وتأسف یاد آور می شود که درراه هدفی که عمری درآن مبارزه کرده، توفیق دلخواه نیافته است. شکل وشمایل نظام دلخواه وی هرگز ترسیم نشده و کتابی هم درین باره از قلم وی آفریده نشده است. مثل هم قطاران خود، هنوز معلوم نیست که رو به چه آرمان شهری دارد. مشخصۀ سیاف، حفظ موقعیت، چه درسفر، چه درحضر، چه درجنگ وچه درصلح است.
وی تلویزیون دعوت را راه انداخت تا به حیث فیگور جدید چهره نمایی کند؛ مگرناکام شد.
احساس خطربرای استاد سیاف، دایمی شده است. به هیچ کس اعتماد ندارد و به همه کس مظنون است. هیچ سوال دشواری وجود ندارد که ایشان، جواب آن را با خواندن آیت وحدیث کف دست تان نگذارد.
با این حال کف دست رهبران دوست ودشمن را به خوبی می خواند وچنان خود را با آن ها درموازنه قرارمی دهد که طرف مقابل هرگونه احساس خطر ازناحیه وی را دروجود خویش زایل کند. جایگاه قوی ومطمئن ازنظر ایشان، درحاشیه است نه درمتن- که خطراتش همیشه وفزون است. فراوان شاهد بوده است که چانس جولان گری درمتن حوادث فقط یک بار است و کمتراتفاق افتاده است که ناظررد پا گم کرده درحاشیه رویداد ها، پا روی ماین بگذارد.
وی درسال ۱۳۶۱ یک بار به ریاست "اتحاد مجاهدین افغانستان" که پایان خوشی نداشت. بار باردوم هم تمرین رهبری جمعی را انجام داد. پس ازتأسیس «دولت مؤقت مجاهدین» درنقش معاونت دولت ظاهرشد. اما دربرابرهمتایان خویش بیش ازین تاب نیاورد ودرنقش شیخ جهاد به کارش ادامه داد.
ایشان سبک وسیاق ظاهری خود را به هیچ قیمتی عوض نمی کند اما در رنگ به رنگ شدن درمعامله ها به شرط آن که درظاهرامر، سنگ خارا جلوه کند، مثل موم است.

No comments:

Post a Comment