Monday 9 July 2012

تاشکند به متحد واشنگتن

تاشکند به متحد واشنگتن در عملیات ضد ایران مبدل میگردد
تاشکند به متحد واشنگتن در عملیات ضد ایران مبدل میگردد. تحت این عنوان فرعی در روزنامه «نی زاویسیمایا گازیته» چاپ مسکو امروز مقاله به نشر رسیده که در ان گفته شده:
ازبکستان به مهمترین متحد ایالات متحده امریکا در عملیات انها در افغانستان و امادگی سلسله پایگاه های نظامی به دور ایران مبدل میگردد. در این باره در تاشکند در ملاقات اینده نظامیان و دیپلوماتان امریکایی با رهبری جمهوری صحبت بعمل خواهد امد. در تاشکند منتظر امدن هیات بزرگ نمایندگان کانگرس و وزارت خارجه امریکا می باشند. در این باره جورج کرول سفیر امریکا در ازبکستان خبر داد. او دو بازدید موفق وزیر خارجه هیلاری کلینتون از ازبکستان و بازدید جوابیه هیات پارلمانی ازبکستان از واشنگتن یاداوری نمود. و در نتیجه تشبثات امریکا توجه زیادی به ازبکستان مبذول داشته است.
منجمله، کارخانه نو کمپنی جنرال موتورز افتتاح شده و کمپنی های دیگر امریکایی شروع بکار میکنند. در هفته گذشته جدیدترین طیاره بوئینگ دریم لاینر در میدان هوایی تاشکند بر زمین فرود امد. به گفته کرول، این «نمایش پوتنسیال عظیم برای توسعه مواصلات هوایی اقتصادی و حتی جهانی بین امریکا و ازبکستان می باشد».
جهت تکمیل منظره برای امریکا همکاری نظامی با ازبکستان کفایت نمی کرد. ولی برای امریکایان ازبکستان نه، بلکه ایران عمده می باشد. الکساندر سوبیانین امر اداره پلانگذاری ستراتیژیک اتحادیه همکاری سرحدی به روزنامه «نی زاویسیمایا گازیته» گفت:" و به خاطر دستیابی بر این هدف امریکا اماده است سلاح بدهد، همکاری اقتصادی تامین کند و حتی تضمینات سیاسی به رژیم بدهد". کارشناس عقیده دارد:" ازبکستان چانس بی مانند مبدل شدن به متحد نظامی امریکا در عملیات نظامی در افغانستان و عمده تر از همه – در امادگی و استقرار سلسله پایگاه های نظامی به دورادور ایران مستقیماً قبل از وارداوردن ضربات بر جمهوری اسلامی ایران کسب میکند". برعلاوه، ازبکستان نقاط مثبت دیگر بدست می اورد: امریکا به ازبکستان بخش قابل ملاحظه سلاح، انهم بصورت بلاعوض می ماند. واضح است که فقط ازبکستان کفایت نمی کند. امریکا حد اقل بر دو کشور دیگر – اذربایجان و تاجکستان اتکاء میکند. کارشناس گفت:" چون، با اتکاکردن فقط بر افغانستان، ازبکستان و کشورهای خلیج فارس، وارداوردن ضربه قبل از وقت است".


No comments:

Post a Comment